Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Warszawa: Ruszyły pierwsze prace przy budowie kładki przez Wisłę

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2022-01-10 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa ZDM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Ruszyły pierwsze prace przy budowie kładki przez Wisłę
mat. prasowe
Od przygotowania terenu po prawej stronie Wisły zaczęła się budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Działający od zeszłego tygodnia wykonawca usunął ok. 40 drzew i zarośla z terenu placu budowy. Jak zapewniają drogowcy, to niewielka ingerencja w zieleń w porównaniu z innymi „mostowymi” inwestycjami w Warszawie – przykładowo most Północny wymagał usunięcia ok. trzech tysięcy drzew. Roboty budowlane rozpoczną się wiosną.

Most połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Budowa potrwa ponad dwa lata. Po stronie Śródmieścia przeprawę trzeba „tylko” wpiąć w istniejącą infrastrukturę. Inaczej sprawa wygląda naprzeciwko, gdzie przybrzeżny teren jest zarośnięty.

Będzie nowa zieleń

Właśnie od usuwania kolidującej roślinności w zeszłym tygodniu rozpoczął prace wykonawca inwestycji. Firma Budimex wycięła ok. 40 drzew, w większości w różnym stopniu choroby, oraz 5606 m kw. krzewów i zarośli. Wycinka została przeprowadzona pod nadzorem przyrodniczym, po wykonaniu oględzin terenu. Inwestycja wymagała od nas uzyskania zezwoleń i zgód w instytucjach odpowiedzialnych za ochronę środowiska, które sprawdziły, o jakiej porze roku można takie prace prowadzić i czy będą miały istotny wpływ na ekosystem.

Ponieważ most powstanie z myślą o pieszych i rowerzystach, jego rozmiary będą mniejsze od konstrukcji przeznaczonych dla ruchu samochodowego – tym samym ingerencja w zieleń była niewielka. Dla porównania przy budowie mostu Północnego pod topór poszło ok. 3 tys. drzew. W przypadku budowy mostu Południowego w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy konieczną wycinkę liczono nie tyle w sztukach drzew, co określając powierzchnię do oczyszczenia.

Po przygotowaniu terenu wykonawca rozpocznie pomiary geodezyjne i wyrównywanie terenu, w miarę warunków pogodowych. Ciężki sprzęt taki jak m.in. dźwigi pojawi się na miejscu najwcześniej w marcu. Prace budowlane rozkręcą się na wiosnę.

Budowa potrwa dwa lata i będzie prowadzona w stopniu jak najmniej inwazyjnym dla przyrody. Będzie się odbywała pod nadzorem ornitologicznym. Planowane jest wykonanie lęgowisk zastępczych dla ptaków w postaci budek lęgowych umiejscowionych na podporach mostu.

Prace zakończy utworzenie w bliskim sąsiedztwie przeprawy zieleńca o powierzchni 5,3 tys. m kw., składającego się z 2 drzew i licznych krzewów. Dodatkowo poza obszarem inwestycji posadzimy 58 drzew (klony polne ‘Elsrijk’, dęby błotne i graby pospolite) i krzewy (tawuła japońska i dereń biały).

Na kształt błyskawicy

Projekt nowej przeprawy był gotowy na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Wyłoniono ją w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru. Most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Nowy most będzie się rozciągać na długości 452 m i pod tym względem stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Koszt inwestycji to 120 mln 961 tys. zł brutto. Wybrana przez nas oferta Budimeksu była o blisko 60 mln zł tańsza od wstępnego kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na 176 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa z umową na kładkę pieszo-rowerową przez Wisłę

Przestrzeń

Warszawa z umową na kładkę pieszo-rowerową przez Wisłę

Jakub Rösler 23 listopada 2021

Warszawa: Kładka przez Wisłę bez odwołań. Bliżej umowy

Przestrzeń

Warszawa: Kładka przez Wisłę bez odwołań. Bliżej umowy

Witold Urbanowicz 03 listopada 2021

Warszawa: Wybrany wykonawca kładki przez Wisłę. Za 120 mln zł

Przestrzeń

Warszawa: Wybrany wykonawca kładki przez Wisłę. Za 120 mln zł

Witold Urbanowicz 14 października 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5