W warszawskich tramwajach pojawiają się pierwsze nowe biletomaty. W ramach unifikacji urządzeń w pojazdach stołecznej komunikacji umożliwiają one płatność kartą, bez gotówki. W sumie Mennica ma zamontować 583 biletomaty oraz obsługiwać je przez okres 60 miesięcy. Zamówienie może zostać rozszerzone o kolejne urządzenia, wraz z przedłużeniem okresu leasingu.
W listopadzie zeszłego roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Mennicą na montaż 583 nowych biletomatów. Wartość kontraktu, obejmującego również obsługę urządzeń w ramach 60-miesięcznego leasingu operacyjnego, to 25,64 mln zł brutto. Zamówienie zawiera również opcję montażu dodatkowych 178 biletomatów w nowych tramwajach oraz przedłużenie leasingu o trzy lata.
Kontrakt wszedł już w fazę realizacji. Wykonawca zamontował już dziewięć pierwszych urządzeń. – I teraz co miesiąc instalowanych będzie po kilkadziesiąt sztuk, aż do września – zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
W nowo instalowanych biletomatach, w ramach unifikacji kanałów sprzedaży, przewidziano płatność wyłącznie za pomocą kart za pomocą kart płatniczych, stykowych i zbliżeniowych Visa i MasterCard z umożliwieniem płatności blikiem, a także płatności mobilnych, jak Apple Pay czy Google Pay. Urządzenie będzie też kodować bilety kupione za pomocą strony internetowej ZTM-u. Nowe urządzenia pojawiają się w tramwajach 105Na i pochodnych, 105N2k/2000, 123N, 116N, 120N, 120Na, 128N, 134N. Zastąpią tym samym nieliczne biletomaty starego typu, na monety.
- Dzięki instalacji biletomatów w warszawskich tramwajach, pasażerowie wybierający tę formę transportu płacąc za bilet będą mogli skorzystać z szybkich, wygodnych i bezpiecznych płatności zbliżeniowych. To ważne, chociażby w kontekście badania przeprowadzonego przez Visa i Uniwersytet Stanforda, które pokazuje, że 41 proc. pasażerów uznaje konieczność płacenia za bilet gotówką jako kłopotliwą. Przekłada się to na mniejszą skłonność do korzystania z transportu publicznego – mówi Maciej Mironiuk z warszawskiego biura Visa.