Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Rusza Veturilo w nowej odsłonie. Nowe rowery, stare ceny

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Na ulicach Warszawy pojawiło się na mieście 3 tys. rowerów miejskich. 1 marca Veturilo powróciło w nowej odsłonie. Zupełnie nowe rowery – w tym 300 elektrycznych – aplikacja mobilna, elastyczne zasady wypożyczeń i zwrotów. Podstawowa zasada Veturilo się nie zmienia – pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne.

– Jednym z filarów prezentowanej niedawno przez prezydenta Trzaskowskiego polityki transportowej jest koncepcja miasta 15-minutowego. Takiego, w którym wszystkie usługi, ważne życiowo sprawy będą w zasięgu 15 minut pieszo lub rowerem. Rower miejski świetnie wpisuje się w tę koncepcję – mówił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Nowe rowery

Wszystkie rowery są fabrycznie nowe. Poprzednie były w obiegu aż od 2016 roku. Średnio każdy pojazd był wypożyczany tysiące razy i pokonał dziesiątki tysięcy kilometrów. Stare jednoślady stanowią własność operatora i obecnie znajdują się w jego magazynie, gdzie sprawdzane są możliwości ich jak najlepszego recyclingu.

Nowe rowery z wyglądu mocno przypominają dotychczasowe, różnią się jednak wieloma istotnymi szczegółami. Są aż o 5 kg lżejsze, potrzeba więc mniej siły na wprawienie ich w ruch, a wrażenia z jazdy są przyjemniejsze. – Trzeba samemu się przejechać, żeby poczuć tę różnicę. Te rowery same jeżdżą – mówił Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM i pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
W przedni bagażnik wbudowany jest panel słoneczny, który stanowi dodatkowe źródło zasilania dla modułu GPS. Taki odbiornik wbudowany jest w każdą ramę – stanowi podstawę określania lokalizacji roweru przy wypożyczeniu i zwrocie, zwiększa też jego bezpieczeństwo.

Stare ceny

Taryfy pozostają bez zmian, w tym pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia jest nadal za darmo. Pierwsza godzina jazdy to symboliczna złotówka, druga to 3 zł, trzecia 5 zł, a czwarta i następne to koszt 7 zł każda. Taryfa jest progresywna i premiuje krótkie podróże.

– W 2012 roku, kiedy zaczynaliśmy mało kto wierzył, że rower miejski przyjmie się w Warszawie. A przez te 10 lat mieliśmy 35 mln przejazdów, 1.2 mln zarejestrowanych użytkowników. Dziś ruszamy z Vetrilo 3.0 i jesteśmy coraz bliżej perfekcji – mówił prezes Nextbike Tomasz Wojtkiewicz.

W systemie dostępne są tradycyjnie rowery miejskie, tandemy (rowery dwuosobowe) oraz rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Te ostatnie mają osobny cennik – również niezmieniony. Po upływie darmowych 20 minut, pierwsza godzina kosztuje 6 zł, a każda następna 14 zł.

Pojawiła się w „elektrykach” jedna zmiana bardzo oczekiwana przez użytkowników. E-rowery można wypożyczyć i zwrócić w dowolnej stacji, nie są już zgrupowane na stałe u podnóża i na górze skarpy warszawskiej. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu ładowania w elektrozamkach wymiennymi bateriami wbudowanymi w ramę.

Pożegnanie z elektrozamkiem

Przy przednim kole nie znajdziemy już adaptera odpowiadającego za wprowadzanie rowerów do elektrozamków znajdujących się na stacjach. To dlatego, że elektrozamków nie ma już wcale. Każdy rower ma indywidualne zapięcie wbudowane w tylne koło. Zwalnia się ono automatycznie po wypożyczeniu. A jak zwrócić rower? Trzeba ręcznie przesunąć dźwignię zamka w dół. Nie trzeba w nic klikać, aplikacja jedynie potwierdzi nasz zwrot.

Rower najlepiej zwrócić w jednej z 300 stacji Veturilo. W każdej znajduje się 10 standardowych konstrukcji w kształcie „odwróconej litery U”. Są one ogólnodostępne – można do nich przypinać prywatne rowery i pozostawiać w ich rejonie hulajnogi elektryczne. Stojaki są oznaczone naklejkami, a przy każdej stacji stoi charakterystyczny słupek informacyjny.

Sieć uzupełniają dodatkowe „strefy zwrotu” wyznaczone w oparciu o istniejące już wcześniej miejskie rowerowe parkingi publiczne. To dodatkowe 6 tys. stojaków. Ta opcja niesie jednak za sobą dodatkowy koszt – zwrot roweru w takiej strefie kosztuje 15 zł. Ale jest też bonus: przyprowadzenie roweru ze strefy do dowolnej stacji Veturilo, to automatyczne zasilanie wirtualnego portfela kwotą 5 zł. Stojaki w „strefach zwrotu” również są oznaczone naklejkami (choć o nieco innej grafice), ale przy stacjach nie ma charakterystycznego słupka.

Veturilo w całej Warszawie

Od 1 marca Warszawa finansuje dokładnie 3030 rowerów, w tym 300 ze wspomaganiem elektrycznym i 30 tandemów. Znajdują się one w 300 stacjach rozdzielonych pomiędzy każdą z 18 dzielnic. System w obecnej formule działać będzie do 2028 r. i przez cały czas będzie się rozwijał.

Nowe stacje mogą finansować partnerzy prywatni (tzw. stacje sponsorskie), którymi zazwyczaj są zarządcy wieżowców lub parków biurowych oraz centra handlowe. Na start systemu dodatkowo będzie 5 stacji sponsorskich – 2 na Mokotowie oraz po 1 w Śródmieście, we Włochach i na Woli. Każda nowa stacja to również dodatkowe rowery – w tym przypadku łącznie 54.

Na wiosnę planowane są również pierwsze dodatkowe stacje ze środków publicznych, finansowane przez urzędy dzielnic. W kwietniu powinna ruszyć dodatkowa stacja w Rembertowie, a w maju kolejne na terenie Ursynowa. Inne dzielnice również są zainteresowane rozbudową sieci. Operator systemu, firma Nextbike, cały czas poszukuje też aktywnie kolejnych partnerów prywatnych do rozbudowy projektu.

Rowery pod nadzorem

Na każdym etapie przygotowań poszczególne elementy systemu były sprawdzane przez Zarząd Dróg Miejskich, który nadzoruje działanie Veturilo. Rowery, choć zupełnie nowe, były wyrywkowo testowane.

– Pod koniec lutego przeprowadziliśmy próbny rozruch. W nocy z 28 lutego na 1 marca urzędnicy sprawdzali w terenie, czy start systemu przebiega bez przeszkód. Jesteśmy w stałym kontakcie z operatorem i na bieżąco wymieniamy obserwacje. W pierwszych dniach będziemy ze szczególną uwagą podchodzić do wszystkich spostrzeżeń zgłaszanych przez warszawianki i warszawiaków – podkreślił Łukasz Puchalski.

Oprócz nowych rowerów całkowicie nowa jest też strona informatyczna projektu. Aplikacja mobilna Veturilo ma nowy design i przyjaźniejsze menu – łatwiej zapoznać się zasadami, uzyskać pomoc lub zgłosić usterkę.

Z kolei nowa, przejrzysta strona internetowa Veturilo ma wbudowanego chatbota. Warto się z nią zapoznać, ponieważ w poszczególnych sekcjach tematycznych szczegółowo opisane są wszystkie zmiany i nowości.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Komunikacja

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Komunikacja

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5