Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Rusza przetarg na linię obwodową. Będą nowe stacje

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-10-23 11:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Rusza przetarg na linię obwodową. Będą nowe stacje
mat. PKP PLK
PKP PLK ogłasza przetarg na modernizację linii obwodowych w Warszawie. W ramach prac do 2018 r. powstaną dwa nowe przystanki oraz węzeł przesiadkowy z II linią metra. Inwestycja zakończy się w 2018 r. To kolejny etap wielkiej przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Dłużej pasażerowie poczekają na stacje na dalszej linii obwodowej, przebiegającej przez Jelonki i Bemowo.

PKP PLK zaczyna realizować wielką przebudowę Warszawskiego Węzła Kolejowego. – Ogłaszamy dzisiaj przetarg na kompleksową modernizację linii obwodowych w Warszawie, łączących z Warszawę Zachodnią oraz Gołąbki z Warszawą Gdańską. Linia ulegnie całkowitej metamorfozie – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.

Wszystkie przystanki, czyli Koło, Kasprzaka i Warszawa Zachodnia (peron 8), ulegną przebudowie. Otrzymają one zadaszenie. Na Zachodniej powstanie nowy chodnik między peronem 8 a resztą stacji. Peron ten zostanie nieznacznie przesunięty w kierunku północnym, ale nadal będzie znajdować się na łuku. – Planujemy również skomunikować peron z centrum Expo XXI. Powstanie kładka na wysokości Prądzyńskiego – od strony al. Prymasa Tysiąclecia w kierunku Bema – mówi Bartosz Cholewiński, kierownik kontraktu ze strony PKP PLK.

Wybudowane zostaną nowe przystanki na wysokości Powązkowskiej i Obozowej. – Przebudujemy obiekty inżynieryjne, żeby jak najlepiej wpasowywały się w tkankę miejską. Najlepiej będzie to widać na Obozowej, gdzie teraz wiadukt kolejowy jest wąskim gardłem tej ulicy – mówi Mochocki.

Węzeł z metrem

Na przystanku Koło powstanie węzeł przesiadkowy. – Tuż obok będzie umiejscowiona jedna z kolejnych stacji II linii metra. Wejście będzie mniej niż 50 metrów od zejścia z naszej stacji kolejowej. To będzie świetny punkt przesiadkowy. Stacja zostanie przystosowana do obsługi spodziewanych dużych potoków pasażerskich. Oprócz całkowitego zadaszenia wybudujemy schody ruchome, windy i wygodne przejścia na drugą stronę ulicy Górczewskiej – mówi Mochocki.

Jak będzie wyglądać węzeł? Po stronie ulicy Górczewskiej, gdzie znajdują się perony, zostaną wybudowane windy i schody ruchome. Na drugą stronę ulicy powstaną dwie kładki – z windami i zwykłymi schodami. – Schody doprowadzają nas do chodnika przy Górczewskiej, a wejście do metra, dzięki miastu, które dostosowało projekt rozbudowy II linii, zostanie wybudowane między naszymi peronami a ulicą Sokołowską – wyjaśnia Marcin Mochocki.

Co nie powstanie

Na razie nie powstaną nowe przystanki na dużej linii obwodowej – przy Połczyńskiej i Górczewskiej. – Te przystanki są zaprojektowane w ramach obecnych prac przygotowawczych, ale będą budowane w drugim etapie. Dalsza linia obwodowa będzie wykorzystywana w okresie 2018-2022 przede wszystkim jako trasa objazdowa dla ruchu dalekobieżnego w czasie remontu linii średnicowej. Po tym jak czas objazdów i wykorzystania zastępczego tej linii skończy się od razu przystąpimy do budowy przystanków m.in. na wysokości Wola Parku czy ulicy Połczyńskiej – mówi Mochocki.

Prace nie obejmują też połączenia linii obwodowej z linią radomską. – Ten bezkolizyjny przejazd przez stację Warszawa Zachodnia będzie realizowany w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, czyli projektu modernizacyjnego linii średnicowej – wyjaśnia Marcin Mochocki.

Całkowite zamknięcie

Ogłoszony przetarg ma formułę ograniczoną. I etap ma zakończyć się w I kwartale 2016 r. Wykonawca zostanie wyłoniony w II albo III etapie. – Naszym planem jest to, żeby najpóźniej od rozkładu 2016/2017 rozpocząć prace pełną parą. Planujemy to robić w formule całkowitego zamknięcia, żeby zminimalizować czas prac i w ciągu jednego sezonu budowlanego przeprowadzić całkowitą modernizację tej linii, łącznie z całkowitą odbudową obiektów inżynieryjnych – zapowiada Mochocki.

Inwestycja będzie finansowana z funduszu Łącząc Europę. Finalna umowa z Komisją Europejską ma zostać podpisana w ciągu trzech tygodni. Koszt przebudowy, łącznie z trwającymi pracami na Warszawie Gdańskiej, to koszt ok. 0,5 mld zł. – Ta nowa infrastruktura da szansę zarówno SKM, jak i Kolejom Mazowieckim do dalszego rozwoju oferty w rejonie całej aglomeracji – mówi Marcin Mochocki. Jak dodaje, linia ta jako jedyna będzie oferować połączenie zarówno z I, jak i II linią metra.

 
mat. PKP PLK

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ministerstwo: Kolejowego ringu w Warszawie nie będzie

Przestrzeń

Ministerstwo: Kolejowego ringu w Warszawie nie będzie

Witold Urbanowicz 11 kwietnia 2016

Dodatkowy peron Warszawy Gdańskiej. Będzie dojście z wiaduktu?

Przestrzeń

Dodatkowy peron Warszawy Gdańskiej. Będzie dojście z wiaduktu?

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5