Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa rezygnuje z dofinansowania dla tramwaju na Gocław. Powstanie później?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-08-05 13:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa rezygnuje z dofinansowania dla tramwaju na Gocław. Powstanie później?
fot. MJ
W zeszłym roku władze Warszawy wystąpiły o przesunięcie dofinansowania unijnego z budowy trasy tramwajowej na Gocław na projekt MZA związany z zakupem 130 autobusów elektrycznych. – Obecny stan finansów miejskich przy niesprzyjającej samorządom polityce podatkowej rządu sprawił, że zdecydowaliśmy się, że tramwaj na Gocław zostanie sfinansowany z przyszłej perspektywy finansowej – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza. Zmiana oznacza, że inwestycja tramwajowa nie będzie musiała zakończyć się w granicznym roku 2023.

W listopadzie zeszłego roku Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, wysłał do ówczesnego Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju wniosek o przeniesienie w całości dofinansowania przyznanego na budowę tramwaju na Gocław na projekt związany z zakupem 130 autobusów elektrycznych. Zmiana tłumaczona była „cyklicznym przeglądem stanu realizacji projektów”, „znacznym zaawansowaniem przedsięwzięcia realizowanego przez MZA”, a co za tym idzie – możliwości „szybszego wykorzystania alokacji” środków. Chodzi o kwotę w wysokości blisko 62 mln zł.

Jeszcze w grudniu wniosek ten zaakceptowało Ministerstwo Finansów i Polityki Rozwoju, zwracając się jednocześnie do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o zmiany w umowach. – Umowa o dofinansowanie dla projektu budowy tramwaju na Gocław została rozwiązana za porozumieniem stron w lutym 2020 r. Dofinansowanie dla projektu obejmującego zakup 130 autobusów elektrycznych zostało zwiększone aneksem do umowy o dofinansowanie zawartym w kwietniu 2020 r. – informuje Gosia Głowacka z biura komunikacji MFiPR.

Miasto oszczędza środki


Zmiany ratusz wyjaśnia sytuacją finansową. – Obecny stan finansów miejskich przy niesprzyjającej samorządom polityce podatkowej rządu sprawił, że zdecydowaliśmy się, że tramwaj na Gocław zostanie sfinansowany z funduszy UE na lata 2021-2027. Mamy na uwadze także przyszłe wpływy do budżetu miejskiego ograniczane przez epidemię koronawirusa – wyjaśnia Karolina Gałecka, rzeczniczka Urzędu Miasta. Jak podkreśla, podejmowane są też działania na rzecz ograniczenia kosztów inwestycji, czego efektem jest chociażby rezygnacja z budowy równoległej drogi, co pozwoli oszczędzić ok. 50 mln zł. Obecnie koszt budowy szacowany jest na ponad 200 mln zł.

Miasto liczy, że w ramach nowej perspektywy uda się uzyskać znacznie wyższe dofinansowanie. – Tramwaj na Gocław jest jedną z pierwszych inwestycji miejskich, która ma możliwość sfinansowania z funduszy UE, dostępnych od 2021 roku. Osiągnięto porozumienie w sprawie budżetu UE na lata 2021-27 oraz funduszu odbudowy gospodarki UE po pandemii. Polska dostanie 125 mld euro z unijnej kasy w ciągu najbliższych siedmiu lat – podkreśla rzeczniczka Ratusza. – Zdecydowanie większe środki UE będą dostępne od 2021 roku. Miasto skorzysta z tej możliwości. Zbiega się to z harmonogramem prac projektowych i przygotowawczych obecnie prowadzonych przez Tramwaje Warszawskie – przekonuje.

Kiedy realizacja – na razie do końca nie wiadomo

Decyzja o rezygnacji z dofinansowania na razie nie ma wpływu na przebieg przygotowań do realizacji inwestycji. – Tramwaje Warszawskie przygotowują obecnie dokumentację projektową niezbędną do pozyskania pozwolenia na budowę, co będzie oznaczało możliwość ogłoszenia postępowania przetargowego na roboty budowlane – informuje Gałecka.

Jednocześnie jednak rezygnacja z dofinansowania ze środków obecnej perspektywy oznacza brak przywiązania do 2023 r. jako roku granicznego zakończenia inwestycji. Miasto na razie nie deklaruje żadnych terminów realizacji. – Utrzymanie lub zmiana obecnej daty zakończenia budowy uzależniona jest od kilku czynników, a są to między innymi terminy uzyskania decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizacje robót, jak również postępy w negocjacjach rządu Polski z instytucjami UE i wynikające z nich spodziewane korekty okresów finansowania UE spowodowane epidemią koronawirusa – informuje Karolina Gałecka. Bez zmian pozostaje za to czas trwania poszczególnych etapów – dziewięć miesięcy na prace projektowe i 33 miesiące na roboty budowlane.

Co z Trasą Łazienkowską?

Projekt budowy tramwaju na Gocław zakłada zagłębienie Trasy Łazienkowskiej w miejscu przecięcia z planowaną trasą tramwajową. Dzięki temu tory i przystanki tramwajowe znajdą się w poziomie terenu. To jednak powodować będzie duże utrudnienia w czasie realizacji prac.

Miasto zwraca uwagę na konieczność zapewnienia przejezdności mostem Łazienkowskim w czasie przesuwanego remontu linii średnicowej, szykowanego przez PKP PLK. – W czasie wspomnianych prac musimy uwzględniać, że Aleje Jerozolimskie wraz mostem Poniatowskiego będą zamknięte na wiele miesięcy. Alternatywną trasą w tym okresie będzie aleja Stanów Zjednoczonych, planowana do przebudowy w ramach budowy wiaduktu tramwaju na Gocław. Nie poznaliśmy dotąd szczegółów prac kolejowych planowanych od ponad 10 lat, w tym terminów. Dlatego i tak uwzględniamy ewentualną konieczność dostosowania budowy tramwaju na Gocław do specjalnej organizacji ruchu w centrum wywołaną modernizacja linii średnicowej – mówi Karolina Gałecka.

Zmiana stawki dla TW


Jednocześnie w listopadzie zeszłego roku Maciej Fijałkowski, dyrektor miejskiego Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju, zwrócił się do ZTM-u z „uprzejmą prośbą o analizę umów wykonawczych o świadczenie usług przewozowych” i „ewentualną rekalkulację stawek przewozowych”. To o tyle istotne, gdyż Tramwaje Warszawskie prowadzą rozbudowę z własnego budżetu, a wydatki są rekompensowane w stawce za wozokilometr.

ZTM w odpowiedzi zwraca uwagę, że obecna umowa wieloletnia z TW obowiązuje do 2027 r. – Umowa określa na cały okres ich obowiązywania wysokość stawki jednostkowej, pracy przewozowej i wynagrodzenia, pokrywającego koszty wnikające wprost z projekcji finansowych oraz pośrednio z planów inwestycji (inwestycje generują koszty – amortyzację, koszty finansowe, które są pokrywane stawką jednostkową/wynagrodzeniem). Warunki umowy, w tym stawka jednostkowa, wynagrodzenie, plany inwestycyjne i ich wartość określane są w momencie zawierania umowy, w oparciu o aktualną wiedzę posiadaną przez strony. Ponieważ umowy wykonawcze są umowami wieloletnimi, wpisany jest w nie mechanizm weryfikacji stawki jednostkowej i wpływających na jej wysokość parametrów – w tym: kosztów, pracy przewozowej, planów inwestycyjnych, w oparciu o bieżące plany działalności spółki, w tym plany inwestycyjne oraz wykonanie tych planów – informuje Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM.

Weryfikacja stawek jest przeprowadzana dla każdego roku obrotowego. I tak stawka wzkm na 2020 r. określona była na kwotę w wysokości 15,21 zł, a po weryfikacji planu inwestycyjnego została obniżona o 1,52 zł. – Na kolejne lata obrotowe stawka jednostkowa weryfikowana będzie zgodnie z trybem przewidzianym w umowie wykonawczej – dodaje Kunert.

Tramwaj w jednym czasie z metrem?

Kolejnym czynnikiem wpływającym na budowę tramwaju może być planowana budowa III linii metra na terenie Pragi Południe. Niedawno miasto prezentowało preferowane warianty przebiegu. Również i w tym przypadku Warszawa zamierza skorzystać ze środków unijnych.

W wieloletniej prognozie finansowej zabezpieczono w grudniu 2019 r. kwotę w wysokości 1,186 mld zł na wkład własny miasta. Kwota ta rozłożona jest na lata 2023-2027, przy czym największe wydatki przewidziano od roku 2025 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Tramwaj na Gocław jednak bez drogi

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Gocław jednak bez drogi

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2020

Tramwaje Warszawskie: Jest umowa na projekt trasy na Gocław

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie: Jest umowa na projekt trasy na Gocław

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2020

Tramwaje Warszawskie wybrały projektanta tramwaju na Gocław

Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie wybrały projektanta tramwaju na Gocław

Witold Urbanowicz 05 grudnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5