Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Remont średnicy przyniesie rewolucję w Alejach Jerozolimskich

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-05-20 10:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Remont średnicy przyniesie rewolucję w Alejach Jerozolimskich
mat. UM Warszawawizja nowego skrzyżowania w miejscu ronda De Gaulle’a
Szykowana przez PKP PLK modernizacja linii średnicowej w Warszawie, w wyniku której musi zostać odkopany tunel kolejowy, jest szansą na zmianę oblicza Alej Jerozolimskich. Władze Warszawy przedstawiły właśnie wizję przekształceń tej ulicy, która ma stać się miejską aleją w pełnym słowa znaczeniu. Rusza przetarg na dokumentację projektową dla przebudowy Alej.

– Półtora roku temu prezydent Rafał Trzaskowski ogłaszał projekt zmian, który nazwaliśmy Nowe Centrum Warszawy. Chcemy przywrócić Aleje do charakteru, jaki miały przed wojną.  Po wojnie centralne ulice stały się arteriami, co nie sprzyja budowaniu przyjaznego centrum miasta – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Bardzo dobrą analogią jest Świętokrzyska. Chcemy skorzystać z unikatowej sytuacji, jaką są prace PKP PLK potężnie ingerujące w tkankę miasta. Aleje Jerozolimskie przejdą taką zmianę jak Marszałkowska. Zielony akcent jest wybijającym elementem, który zwraca uwagę – dodaje.

– Wiele dobrego wydarzyło się na rondzie Czterdziestolatka, mamy ogłoszone propozycje dla ronda Dmowskiego i Marszałkowskiej. Ten archipelag wysp, gdzie dokonują się zmiany, chcemy połączyć w spójną przestrzeń. Mamy nadzieję, że ten obszar centrum stanie się wizytówką miasta – mówi Marlena Happach, architekt miasta. 



Zakres prac przy przebudowie linii średnicowej wymaga dużej ingerencji w tkankę miejską. Jak ogłosiły PKP PLK, konieczne jest odkopanie tunelu przebiegającego pod Alejami Jerozolimskimi. To daje szansę na urządzenie przestrzeni centrum na nowo. – To projekt długofalowy. Ogłaszamy przetarg na projekt przebudowy centralnego odcinka, który chcemy robić wspólnie z PKP PLK. Chcemy do końca przyszłego roku uzyskać projekt dla odcinka obejmującego rondo Dmowskiego i rondo De Gaulle'a, który będzie robiony w ramach odtworzeń po inwestycji PKP PLK. Dla pozostałych odcinków zlecimy koncepcję. Ten odcinek będziemy realizować po przebudowie średnicy. Chcielibyśmy, by cały odcinek, przynajmniej od al. Jana Pawła II, obejmujący być może także most Poniatowskiego, były wykonane w ciągu najbliższych lat  – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.

– To zwieńczenie rozmów z PKP PLK, które w ostatnich miesiącach przebiegały w dobrej atmosferze. To jeden z elementów naszego wspólnego porozumienia ws. przebudowy linii średnicowej – mówi Olszewski.

Przewidziano powstanie miejskiej, zadrzewionej alei. Pojedynczy bądź podwójny szpaler drzew ma znaleźć się po obu stronach ulicy. Aleja miałaby otrzymać przekrój po dwa pasy ruchu (w tym jeden jako buspas). Założono wytyczenie nowych przejść dla pieszych – po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka, w rejonie Pankiewicza, bezpośrednio przy skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich, Brackiej, PKP Powiśle.

Miałyby zniknąć ronda Dmowskiego i De Gaulle’a, które zmieniłyby się w zwykłe skrzyżowania. Przystanek Centrum miałby znaleźć się po zachodniej stronie skrzyżowania z Marszałkowską, przystanek Krucza po wschodniej stronie skrzyżowania z Kruczą, natomiast przystanek Muzeum Narodowe miałby znaleźć się po wschodnie stronie skrzyżowania z ul. Nowy Świat – to pozwoli na pełne zintegrowanie z wyjściami z nowego przystanku kolejowego. Dodatkowo nowa para przystanków miałaby się pojawić po zachodniej stronie obecnego przystanku PKP Powiśle.

Prace przy linii średnicowej mają być prowadzone od 2023 do 2027 r. Przebudowa odcinka od Warszawy Centralnej do Warszawy Wschodniej ruszyć ma w 2024 r. Niedawno podpisano umowę na projekt dwóch nowych przystanków zamiast Warszawy Powiśle.

– Mamy czas na projektowanie do momentu pozyskania wszystkich pozwoleń przez PKP PLK. Oczywiście prace musimy zgrać z harmonogramem kolei, dlatego Aleje swój nowy kształt uzyskają w tej dekadzie – w roku 2027-2028 – mówi Olszewski. 


Wizja zmian przy rondzie Dmowskiego

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5