Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Przez rząd nie będzie pieniędzy na III linię metra?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-04-14 11:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Przez rząd nie będzie pieniędzy na III linię metra?
fot. WU
Samorządy aglomeracji warszawskiej skarżą się na dyskryminacyjne traktowanie przy podziale środków przez rząd. Dotyczy to także propozycji podziału środków unijnych. Jak wskazuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, oznacza to, że może zabraknąć środków na dalszą rozbudowę metra, w tym przede wszystkim realizację III linii metra na Pradze Południe.

Przykładem dyskryminacji jest podział środków w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, który ma ożywić rozwój gospodarczy oraz chronić miejsca pracy. Warszawa nie dostała żadnych środków z ostatniego podziału środków, podobnie jak większość miast wojewódzkich. – Lista beneficjentów rządowego funduszu świadczy o jego politycznych barwach. Nie ma jasnych i mierzalnych kryteriów oceny projektów, środki są przydzielane i zarządzane centralnie, a nie zgodnie z potrzebami samorządów i ich mieszkańców – twierdzi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Jest też duża groźba, że aglomeracja warszawska nie otrzyma odpowiednich środków unijnych. Zgodnie z planami rządu, Region Warszawski Stołeczny (RWS), który zamieszkuje 8 proc. ludności kraju i który wytwarza 18 proc. PKB Polski, ma otrzymać jedynie 0,25 proc. funduszy europejskich z puli przeznaczonej dla Polski. Wsparcie w przeliczeniu na jednego mieszkańca aglomeracji wyniesie zatem 51 euro – to ponad 30 razy mniej niż dla mieszkańców innych regionów. W mijającej perspektywie na projekty dot. innowacyjnej gospodarki przeznaczono w obszarze RWS ok. 900 mln euro. Teraz miałoby to być ok. 30 mln euro.

Samorząd wskazuje też, że największe miasta polski zostały potraktowane jako beneficjenci drugiej kategorii w projekcie Krajowego Planu Odbudowy, co widać chociażby przy podziale środków dot. zielonej transformacji. – Nie można poważnie mówić o ograniczaniu emisyjności w sektorze transportu bez wsparcia budowy sieci tramwajowych, metra i kolei w największych polskich miastach. Wsparcie rozwoju i modernizacji infrastruktury podmiotów leczniczych nie może pomijać szpitali i placówek podstawowej opieki zdrowotnej w największych polskich miastach. Mamy do czynienia z systemową dyskryminacją mieszkańców największych polskich miast i ich obszarów metropolitalnych. Dyskryminując samorządy, w których nie rządzą osoby z poparciem PiS-u, rząd tak naprawdę uderza w mieszkańców miast – dodaje prezydent Trzaskowski.

Czym dalej grozi taki nierówny rozdział środków? – Jeśli nie będzie unijnego wsparcia, budowa trzeciej linii metra jest zagrożona. Mamy pieniądze na wkład własny, na budowę dwóch, może trzech stacji. Ale nie zbudujemy odcinka z sześcioma stacjami bez pieniędzy z Unii – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, cytowany przez Gazetę Stołeczną.

Pierwszy odcinek III linii metra, którego przebieg skorygowano względem wcześniejszych planów, ma łączyć Stadion Narodowy z Gocławiem. Zaproponowany przebieg jest jednak głośno krytykowany. Niedawno przepchnięto środki w budżecie miasta na dalsze przygotowania, zanim miasto upubliczniło studium techniczne nowej linii. Opublikowany dokument nie odpowiada jednak na wszystkie wątpliwości i pytania.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Linię metra projektuj linijką

Przestrzeń

Linię metra projektuj linijką

Jacek Fink-Finowicki 28 marca 2021

Metro odpowiada: Dojazd do Ronda Dmowskiego to dogmat z lat 50.

Przestrzeń

Metro odpowiada: Dojazd do Ronda Dmowskiego to dogmat z lat 50.

Witold Urbanowicz 25 marca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5