Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Przetarg na przewoźników. ZTM zwiększa wymagania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-05-2015
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa: Przetarg na przewoźników. ZTM zwiększa wymagania
fot. Martyn Janduła
Niedawno ZTM ogłosił przetarg na obsługę komunikacyjną setką autobusów przez okres ośmiu lat. Po dotychczasowych doświadczeniach organizator postawił nowe wymagania – m.in. posiadanie odpowiedniego zaplecza, zatrudnianie kierowców w oparciu o umowę o pracę i władających językiem polskim na odpowiednim poziomie. Po raz pierwszy wprowadzono też mechanizm nagradzania przewoźników, którzy przekroczą oczekiwania.

Pod koniec roku wygasają dwie dotychczasowe umowy z prywatnymi przewoźnikami – z Mobilisem na obsługę 50 autobusami 8- i 9-metrowymi oraz z ITS-em na 50 przegubowców. Dla ciągłości przewozów ZTM ogłosił nowy przetarg na obsługę, obejmujący okres ośmiu lat. Połowa to pojazdy 9-metrowe, a połowa – przynajmniej 18-metrowe. Przewoźnicy mogą składać oferty oddzielnie dla każdej z grup autobusów.

ZTM postawił przed potencjalnymi przewoźnikami szereg nowych wymagań. – Jako organizator transportu jesteśmy zdeterminowani, by płacąc, oczekiwać bardzo dobrej jakości – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM. – Przeanalizowaliśmy istniejące umowy i wzięliśmy pod uwagę to, co funkcjonuje nie tak, jak byśmy sobie tego życzyli – mówi Piotr Izdebski z Działu Rozwoju Transportu w ZTM-ie.

Najważniejszym kryterium nadal będzie cena za wozokilometr, ale dodatkowe punkty można dostać za zaoferowanie alternatywnych źródeł napędu. Ponadto w przypadku pojazdów przegubowych premiowane będą autobusy z pięcioma parami drzwi (co przyspieszy wymianę pasażerską) oraz dłuższe niż 18,5 metra.

Oczywistą sprawą jest już niska podłoga i klimatyzacja. Nowością są też urządzenia lokalizacyjne. Zmienia się podejście do kwestii organizacyjnych. – Każdy autobus wprowadzany do ruchu ma uzyskać certyfikat zgodności z wymogami. To będzie monitorowane aż do końca umowy. Będziemy systematycznie kontrolować pojazdy pod względem sprawności urządzeń – zapowiada Izdebski.

Przewoźnicy muszą też dysponować odpowiednim zapleczem. – Teraz różnie to funkcjonuje, nie wszystkie pojazdy są w stanie zadowalającym. Aby utrzymać tabor, to przewoźnik musi mieć właściwe zaplecze – mówi Piotr Izdebski, dodając, że firmy mogą mieć podpisane umowy z podmiotami trzecimi.

Postawiono też wymagania dot. kierowców. – Ważne jest, kto tymi autobusami jeździ. Wymagamy zatrudniania ludzi, którzy się do tego nadają – mówi Izdebski. Kierowcy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. – Śmieciówki wiążą się z przekraczaniem czasu pracy, czyli zmniejszeniem bezpieczeństwa pasażerów – zauważa Piotr Izdebski. Zdarzało się też, że pracowali kierowcy, którzy nie znali języka polskiego i topografii Warszawy w stopniu wystarczającym. Teraz ZTM wymaga, by prowadzący pojazd dobrze orientowali się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym, posługiwali się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym. Dodatkowo będą musieli być ubrani w jednolite stroje. Ponadto, ze spółek komunalnych zostały przeniesione instrukcje stanowiskowe dla kierowców w zakresie np. obsługi przystanków czy pasażerów niepełnosprawnych.

Pojawiły się też nowe regulacje w zakresie wynagrodzenia za usługi. Do tej pory stawka za wozokilometr mogła być obniżana przy złej ocenie pewnych parametrów (punktualność, niezawodność, informacja pasażerska). – To był „kij”. Teraz dajemy „marchewkę”. Przy ścisłym sparametryzowaniu jakości będziemy przyznawać dodatkowe punkty i zwiększać wynagrodzenie, gdy usługi będą przekraczać wymagane parametry. Mamy sposoby, by mobilizować przewoźnika do jak najlepszej pracy. Jesteś dobry – dostajesz „marchewkę”, jesteś zły – dostajesz po krzyżu – zapowiada Izdebski.

– Będziemy obserwować, jak ta pierwsza nowa umowa będzie funkcjonować – mówi Piotr Izdebski. – Dla organizatora komunikacji to być albo nie być dla długich umów, jeżeli chodzi o ich realizację na odpowiednim poziomie – mówi Wiesław Witek.

Więcej na temat warunków przetargu, a szczególnie jego kryteriów przeczytasz w Monitorze.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Rusza pętla Ostroroga dla linii 106 i 136

Przestrzeń

Warszawa: Rusza pętla Ostroroga dla linii 106 i 136

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Legendarny lektor dostał swój własny przystanek na Bródnie

Przestrzeń

Co z rowerami w autobusach? ZTM Warszawa: Pasażerowie mogą je przewozić

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Rusza pętla Ostroroga dla linii 106 i 136

Przestrzeń

Warszawa: Rusza pętla Ostroroga dla linii 106 i 136

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Legendarny lektor dostał swój własny przystanek na Bródnie

Przestrzeń

Co z rowerami w autobusach? ZTM Warszawa: Pasażerowie mogą je przewozić

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5