Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Przetarg na przewoźników. ZTM zwiększa wymagania

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-05-14 14:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Przetarg na przewoźników. ZTM zwiększa wymagania
fot. Martyn Janduła
Niedawno ZTM ogłosił przetarg na obsługę komunikacyjną setką autobusów przez okres ośmiu lat. Po dotychczasowych doświadczeniach organizator postawił nowe wymagania – m.in. posiadanie odpowiedniego zaplecza, zatrudnianie kierowców w oparciu o umowę o pracę i władających językiem polskim na odpowiednim poziomie. Po raz pierwszy wprowadzono też mechanizm nagradzania przewoźników, którzy przekroczą oczekiwania.

Pod koniec roku wygasają dwie dotychczasowe umowy z prywatnymi przewoźnikami – z Mobilisem na obsługę 50 autobusami 8- i 9-metrowymi oraz z ITS-em na 50 przegubowców. Dla ciągłości przewozów ZTM ogłosił nowy przetarg na obsługę, obejmujący okres ośmiu lat. Połowa to pojazdy 9-metrowe, a połowa – przynajmniej 18-metrowe. Przewoźnicy mogą składać oferty oddzielnie dla każdej z grup autobusów.

ZTM postawił przed potencjalnymi przewoźnikami szereg nowych wymagań. – Jako organizator transportu jesteśmy zdeterminowani, by płacąc, oczekiwać bardzo dobrej jakości – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM. – Przeanalizowaliśmy istniejące umowy i wzięliśmy pod uwagę to, co funkcjonuje nie tak, jak byśmy sobie tego życzyli – mówi Piotr Izdebski z Działu Rozwoju Transportu w ZTM-ie.

Najważniejszym kryterium nadal będzie cena za wozokilometr, ale dodatkowe punkty można dostać za zaoferowanie alternatywnych źródeł napędu. Ponadto w przypadku pojazdów przegubowych premiowane będą autobusy z pięcioma parami drzwi (co przyspieszy wymianę pasażerską) oraz dłuższe niż 18,5 metra.

Oczywistą sprawą jest już niska podłoga i klimatyzacja. Nowością są też urządzenia lokalizacyjne. Zmienia się podejście do kwestii organizacyjnych. – Każdy autobus wprowadzany do ruchu ma uzyskać certyfikat zgodności z wymogami. To będzie monitorowane aż do końca umowy. Będziemy systematycznie kontrolować pojazdy pod względem sprawności urządzeń – zapowiada Izdebski.

Przewoźnicy muszą też dysponować odpowiednim zapleczem. – Teraz różnie to funkcjonuje, nie wszystkie pojazdy są w stanie zadowalającym. Aby utrzymać tabor, to przewoźnik musi mieć właściwe zaplecze – mówi Piotr Izdebski, dodając, że firmy mogą mieć podpisane umowy z podmiotami trzecimi.

Postawiono też wymagania dot. kierowców. – Ważne jest, kto tymi autobusami jeździ. Wymagamy zatrudniania ludzi, którzy się do tego nadają – mówi Izdebski. Kierowcy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. – Śmieciówki wiążą się z przekraczaniem czasu pracy, czyli zmniejszeniem bezpieczeństwa pasażerów – zauważa Piotr Izdebski. Zdarzało się też, że pracowali kierowcy, którzy nie znali języka polskiego i topografii Warszawy w stopniu wystarczającym. Teraz ZTM wymaga, by prowadzący pojazd dobrze orientowali się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym, posługiwali się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym. Dodatkowo będą musieli być ubrani w jednolite stroje. Ponadto, ze spółek komunalnych zostały przeniesione instrukcje stanowiskowe dla kierowców w zakresie np. obsługi przystanków czy pasażerów niepełnosprawnych.

Pojawiły się też nowe regulacje w zakresie wynagrodzenia za usługi. Do tej pory stawka za wozokilometr mogła być obniżana przy złej ocenie pewnych parametrów (punktualność, niezawodność, informacja pasażerska). – To był „kij”. Teraz dajemy „marchewkę”. Przy ścisłym sparametryzowaniu jakości będziemy przyznawać dodatkowe punkty i zwiększać wynagrodzenie, gdy usługi będą przekraczać wymagane parametry. Mamy sposoby, by mobilizować przewoźnika do jak najlepszej pracy. Jesteś dobry – dostajesz „marchewkę”, jesteś zły – dostajesz po krzyżu – zapowiada Izdebski.

– Będziemy obserwować, jak ta pierwsza nowa umowa będzie funkcjonować – mówi Piotr Izdebski. – Dla organizatora komunikacji to być albo nie być dla długich umów, jeżeli chodzi o ich realizację na odpowiednim poziomie – mówi Wiesław Witek.

Więcej na temat warunków przetargu, a szczególnie jego kryteriów przeczytasz w Monitorze.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa ogłosiła przetarg na przewoźników ze 100 autobusami

Prawo & Finanse

Warszawa ogłosiła przetarg na przewoźników ze 100 autobusami

Jakub Dybalski 07 marca 2016

Prezes Mobilisu:  Obniżanie jakości kosztowałoby nas zbyt dużo

Prawo & Finanse

Prezes Mobilisu: Obniżanie jakości kosztowałoby nas zbyt dużo

Witold Urbanowicz 22 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5