Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa. Przetarg na 130 elektrobusów nie dla BYD-a? Odwołanie oddalone

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-11-21 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Przetarg na 130 elektrobusów nie dla BYD-a? Odwołanie oddalone
fot. BYD
We wtorek Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrywała odwołanie jakie od warunków warszawskiego przetargu na 130 przegubowych autobusów elektrycznych złożyła firma Iberia Motor Company, dystrybutor chińskich autobusów BYD. Dość długi dokument wymieniał 12 zarzutów. Zostały w całości oddalone.

Iberia to polski dystrybutor samochodów marki Seat, ale w przypadku autobusów oferuje BYD-y. To pojazdy w stolicy Polski znane, choć nie w wersji przegubowej. Przez trzy lata były w Warszawie testowane. Kilka lat temu, podczas pierwszego przetargu na dziesięć elektrobusów dla Warszawy, BYD mocno rywalizował z Solarisem. Zamówienie trafiło do spółki z Bolechowa dopiero po sporach w KIO.

Tym razem dystrybutor BYD-a zarzucił MZA Warszawa, że sporządził warunki przetargu tak, że promują one Solarisa, a uniemożliwiają zaoferowanie przegubowych autobusów z Chin. Wśród kilkunastu zarzutów, poza formalnymi, znalazły się te dotyczące wymaganej konstrukcji pojazdu.

Iberia zwróciła uwagę, że nie ma powodu, by długość autobusów ograniczano do 17,5–18,2 metra (BYD-y mają 18,75 m), zaprotestowała przeciwko konkretnemu określeniu parametrów i rodzaju baterii, które akurat w swojej ofercie ma Solaris, a Chińczycy korzystają z innych technologii. To samo dotyczy mocy ładowania pantografów, która według przedstawicieli Iberii jest niepotrzebnie duża (400 kW, według nich wystarczyła by dwukrotnie niższa) i wymóg dwóch gniazdek ładowania w autobusach (według nich standard to jedno).

Problemem dla dostawcy BYD-a był też wymóg zaoferowania pojazdów będących z seryjnej produkcji, które zostały już wcześniej sprzedane w liczbie co najmniej 15 sztuk. Innymi słowy, producent – przekonywała w odwołaniu Iberia – nie może posiadanych przez siebie autobusów dostosować do wymagań zamawiającego, bo pojazdy oferowane w Warszawie muszą być już wcześniej sprzedawane.

Jak poinformowano nas dziś w KIO, odwołanie Iberii zostało oddalone w całości. To oznacza w praktyce, że dystrybutor BYD-a nie będzie mógł zaoferować swoich autobusów w przetargu. Sam zaznaczał w odwołaniu, że nie ma pojazdów spełniających konkretne wymogi MZA Warszawa.

Warszawskie zamówienie to zdecydowanie największy tego rodzaju przetarg w Polsce, nie tylko elektrobusowy, ale w ogóle autobusowy. Jego wartość MZA oszacowała na 351 mln zł netto, a osobno będzie trzeba zamówić infrastrukturę do ładowania pojazdów. Do tej pory największy przetarg elektrobusowy to 47 pojazdów dla Zielonej Góry, właśnie dostarczanych, wartych niecałe 100 mln zł. Termin składania ofert mija 5 grudnia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Spłonął elektrobus od Ursusa

Komunikacja

Warszawa. Spłonął elektrobus od Ursusa

Jakub Dybalski 20 listopada 2018

Warszawa. Jak ma wyglądać 130 elektrobusów dla MZA za 351 mln zł?

Komunikacja

Warszawa. Jak ma wyglądać 130 elektrobusów dla MZA za 351 mln zł?

Jakub Dybalski 24 października 2018

Warszawa. Przetarg gigant na 130 autobusów elektrycznych!

Komunikacja

Warszawa. Przetarg gigant na 130 autobusów elektrycznych!

Jakub Dybalski 19 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5