Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa. Przetarg na 130 elektrobusów nie dla BYD-a? Odwołanie oddalone

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa. Przetarg na 130 elektrobusów nie dla BYD-a? Odwołanie oddalone
fot. BYD
We wtorek Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrywała odwołanie jakie od warunków warszawskiego przetargu na 130 przegubowych autobusów elektrycznych złożyła firma Iberia Motor Company, dystrybutor chińskich autobusów BYD. Dość długi dokument wymieniał 12 zarzutów. Zostały w całości oddalone.

Iberia to polski dystrybutor samochodów marki Seat, ale w przypadku autobusów oferuje BYD-y. To pojazdy w stolicy Polski znane, choć nie w wersji przegubowej. Przez trzy lata były w Warszawie testowane. Kilka lat temu, podczas pierwszego przetargu na dziesięć elektrobusów dla Warszawy, BYD mocno rywalizował z Solarisem. Zamówienie trafiło do spółki z Bolechowa dopiero po sporach w KIO.

Tym razem dystrybutor BYD-a zarzucił MZA Warszawa, że sporządził warunki przetargu tak, że promują one Solarisa, a uniemożliwiają zaoferowanie przegubowych autobusów z Chin. Wśród kilkunastu zarzutów, poza formalnymi, znalazły się te dotyczące wymaganej konstrukcji pojazdu.

Iberia zwróciła uwagę, że nie ma powodu, by długość autobusów ograniczano do 17,5–18,2 metra (BYD-y mają 18,75 m), zaprotestowała przeciwko konkretnemu określeniu parametrów i rodzaju baterii, które akurat w swojej ofercie ma Solaris, a Chińczycy korzystają z innych technologii. To samo dotyczy mocy ładowania pantografów, która według przedstawicieli Iberii jest niepotrzebnie duża (400 kW, według nich wystarczyła by dwukrotnie niższa) i wymóg dwóch gniazdek ładowania w autobusach (według nich standard to jedno).

Problemem dla dostawcy BYD-a był też wymóg zaoferowania pojazdów będących z seryjnej produkcji, które zostały już wcześniej sprzedane w liczbie co najmniej 15 sztuk. Innymi słowy, producent – przekonywała w odwołaniu Iberia – nie może posiadanych przez siebie autobusów dostosować do wymagań zamawiającego, bo pojazdy oferowane w Warszawie muszą być już wcześniej sprzedawane.

Jak poinformowano nas dziś w KIO, odwołanie Iberii zostało oddalone w całości. To oznacza w praktyce, że dystrybutor BYD-a nie będzie mógł zaoferować swoich autobusów w przetargu. Sam zaznaczał w odwołaniu, że nie ma pojazdów spełniających konkretne wymogi MZA Warszawa.

Warszawskie zamówienie to zdecydowanie największy tego rodzaju przetarg w Polsce, nie tylko elektrobusowy, ale w ogóle autobusowy. Jego wartość MZA oszacowała na 351 mln zł netto, a osobno będzie trzeba zamówić infrastrukturę do ładowania pojazdów. Do tej pory największy przetarg elektrobusowy to 47 pojazdów dla Zielonej Góry, właśnie dostarczanych, wartych niecałe 100 mln zł. Termin składania ofert mija 5 grudnia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Komunikacja

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Jakub Rösler 17 września 2023

DSDiK wybrała wykonawcę rewitalizacji linii do Karpacza

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Pomorze Zachodnie 17 września 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Komunikacja

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Jakub Rösler 17 września 2023

DSDiK wybrała wykonawcę rewitalizacji linii do Karpacza

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Pomorze Zachodnie 17 września 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5