Jedna z najszerszych warszawskich „autostrad” miejskich, ul. Czerniakowska, zyska w te wakacje przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Do tej pory kilkupasmową arterię z pasem zieleni w środku trzeba było pokonywać kładką, w dodatku oddaloną od skrzyżowania.
Skrzyżowanie Czerniakowskiej i Chełmskiej to jedno z najmniej przyjaznych dla pieszych miejsc w Warszawie. Z jednej strony krzyżują się w tym rejonie tu liczne linie autobusowe, które dowożą pracowników okolicznych firm z centrum miasta, a także z prawobrzeżnej części Warszawy, bo kilkaset metrów na południe od tego miejsca przebiega trasa Siekierkowska, prowadząca do mostu o tej samej nazwie. Miejsce jest więc uczęszczane. Z drugiej strony najbliższe przejścia dla pieszych przez prowadzącą z północy na południe Czerniakowską są właśnie przy wspomnianej trasie, a w drugą stronę przy skrzyżowaniu z ul. Gagarina.
W dodatku są to przejścia tak szerokie, że stanowią częsty przykład takich, które podczas jednej zmiany świateł można ewentualnie przebiec, jeśli jest się młodym i wysportowanym. Alternatywą jest wysoka, pięciometrowa kładka dla pieszych, która i tak znajduje się w pewnym oddaleniu od skrzyżowania z Chełmską.
Teraz się to zmieni, bo warszawski Zarząd Dróg Miejskich informuje, że zatwierdzono plan wytyczenia tam przejścia dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym, który będzie się łączył z trasą wzdłuż Czerniakowskiej. Dla pieszych i rowerzystów to zmiana jakościowa, a urzędnicy przyznają, ze może to też poprawić płynność ruchu samochodów. Dokumentację budowlaną przygotuje Siemens.
źródło: ZDM Warszawa Urzędnicy tłumaczą, że projekt zakłada wyznaczenie nowej „zebry” po południowej stronie wlotu ul. Chełmskiej, w pobliżu istniejącej kładki. Dzięki korekcie łuków skrzyżowania, uspokojony zostanie ruch w tym miejscu, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Parkowanie w pobliżu skrzyżowania uniemożliwią słupki.
Zmodernizowana sygnalizacja świetlna będzie działać w pełnej akomodacji, czyli długość świateł będzie zależeć od aktualnego natężenia ruchu. Przewidziany jest montaż detekcji pojazdów (m.in. pętle indukcyjne), pieszych (także sygnalizacja akustyczna) i rowerzystów (kamery lub detektory radarowe).
W jaki sposób wytyczenie pasów poprawi życie kierowcom? Drogowcy tłumaczą, że nie przewidują większych zmian w przepustowości ulicy, ale w godzinach szczytu skrzyżowanie może w pewien sposób pomóc w rozładowaniu zatorów, które zarówno w kierunku północnym, jak i południowym, tworzą się na położonym kilkaset metrów na północ skrzyżowaniu z Gagarina.