Muzeum Powstania Warszawskiego poinformowało o odsłonięciu 29 listopada dawnych torów tramwajowych i bruku na ul. Przyokopowej. Warto dodać, że sama placówka mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej.
Tory zostały odkryte podczas budowy progów zwalniających na Przyokopowej. Jak wyjaśnia MPW, to „relikty bocznicy tramwajowej, która prowadziła od ulicy Towarowej ulicą Grzybowską i Przyokopową na teren Parku Wolności, pierwotnego placu składowania węgla, którym palono w kotłach powstałej w 1908 r. elektrowni tramwajowej”. "Nigdy po nich nie jeździły tramwaje wożące pasażerów, były przeznaczone dla tramwajów towarowych, które wjeżdżały do elektrowni Tramwajów Warszawskich – obecnej siedziby muzeum. Około 1951 roku zostały zwężone z rozstawu rosyjskiego na klasyczny. W dawnej elektrowni Tramwajów Warszawskich było połączenie torów kolejowych i torów tramwajowych. Zachowało się zdjęcia, na którym widać zrabowane tramwaje przywiezione z Berlina do Warszawy na wagonach kolejowych. Tu następował ich rozładunek, dalej mogły one już trafić do zajezdni i warsztatów" – informują obecnie Tramwaje Warszawskie. Drugi tor prowadził natomiast w kierunku Siedmiogrodzkiej – do warsztatów tramwajowych przy Karolkowej na terenie dzisiejszej zajezdni Wola. Połączenie to funkcjonowało do 1958 r.
Budynki elektrowni Tramwajów Warszawskich teraz mieszczą właśnie Muzeum. „Obecnie w miejscu kotłów i generatorów prądu mieści się nasza ekspozycja, a o historii budynku przypomina m.in. znak warszawskich tramwajów – syrenka nad uskrzydlonym kołem umieszczona na elewacji gmachu” – dodaje placówka.
Warto nadmienić, że w 2004 r. – gdy ruszało Muzeum Powstania Warszawskiego – był pomysł budowy torów tramwajowych na Przyokopowej i Grzybowskiej. Torowisko o długości ok. 600 m, którego koszt szacowano na 3,7 mln zł, miało być gotowe w ciągu kilku miesięcy i oddane na 1 sierpnia 2005 r., kiedy wypadała 61. Rocznica Powstania Warszawskiego. Połączenie miało służyć przede wszystkim tramwajom zabytkowym, w tym linii turystycznej T. „Zabytkowe tramwaje zatrzymają się na przystanku przy Muzeum, wystylizowanym na przedwojenny. Podobnie mają wyglądać latarnie, na, których położona zostanie sieć trakcyjna” – informowało wówczas miasto. Z inwestycji planowanej w czasach prezydenta Lecha Kaczyńskiego nic jednak nie wyszło – i to jeszcze zanim stery w Ratuszu objęła Hanna Gronkiewicz-Waltz (od 2 grudnia 2006 r.).
fot. Katarzyna Stefanowska/Muzeum Powstania Warszawskiego
fot. Katarzyna Stefanowska/Muzeum Powstania Warszawskiego