Latem ruszyć ma budowa kolektora na ul. Gagarina. Nad nim od razu wybudowane zostanie torowisko tramwajowe. Tramwaje Warszawskie, które zlecają inwestycję wspólnie z MPWiK, spodziewają się jednak negocjacji ws. waloryzacji ceny – wykonawca kosztorysował swoją ofertę niemal trzy lata temu.
W 2020 r. MPWiK oraz Tramwaje Warszawskie podpisały
umowę z konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów i Balzola Polska na realizację inwestycji wodociągowo-tramwajowej w ciągu ul. Gagarina, realizowanej w formule zaprojektuj i buduj. Główną jej częścią jest budowa kolektora ściekowego. Jego zadaniem będzie odciążenie istniejącego kanału Mokotowskiego. Nad nim – między Sułkowicką a Czerniakowską – powstać ma torowisko tramwajowe. To jedna z odnóg trasy tramwajowej do Wilanowa.
W sumie zadanie, jeżeli chodzi o część tramwajową, obejmuje budowę 1600 metrów toru pojedynczego oraz zabudowę rozjazdów o długości 255 metrów toru pojedynczego. Ustawionych ma zostać 60 słupów trakcyjnych dla 2000 metrów sieci trakcyjnej. Wybudowane zostaną trzy perony przystankowe (dwa boczne przy Sieleckiej i jeden wyspowy przy Czerniakowskiej).
Według najnowszych zapowiedzi prace w terenie miałyby ruszyć latem. – Gros tej inwestycji to wodociągi, długo trwały uzgodnienia z gestorami. Nasza część jest dawno uzgodniona i czeka na realizację. Jest złożony wniosek o pozwolenie na budowę, które ma być wydane w najbliższych tygodniach – zapowiada Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Roboty
miałyby zakończyć się w 2023 r. – Nic nie wskazuje na to, by terminy były zagrożone – przekonuje Bartelski.
Większym problemem jest cena. Wykonawca
składał swoją ofertę jeszcze w 2019 r. Opiewała ona na kwotę ok. 190 mln zł – i tak sporo odbiegała od założonego przez zamawiających kosztorysu (138 mln zł). Od tamtej pory znacząco zmieniła się sytuacja – wpierw pandemia, potem wojna na terenie Ukrainy. Ceny podstawowych materiałów budowlanych znacząco poszły w górę. – Skosztorysowanie inwestycji miało miejsce ponad dwa lata temu. Zachodzi pytanie, jak w dzisiejszych realiach będą kształtować się koszty. Na pewno czeka nas rozmowa z Balzolą i Inżynierią Rzeszów – mówi Wojciech Bartelski.
Torowisko na Gagarina połączy się z linią tramwajową do Wilanowa. Jej wykonawcą jest firma Budimex, z którą Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę we wtorek 29 marca. Jak zapowiadają budowniczowie, przynajmniej część trasy ma być gotowa w II połowie 2023 r. Nie ma więc ryzyka, że tory na Gagarina byłyby odizolowane od reszty sieci.