Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa planuje system parkingowy jakiego nie ma nikt na świecie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-04-16 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa planuje system parkingowy jakiego nie ma nikt na świecie
fot. Lukas Plewnia, lic. CC BY-SA 2.0
Za dwa lata powinna ruszyć warszawska aplikacja smartfonowa, z informacją, w czasie rzeczywistym, o zajętości 30 tys. miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, a także kilku tysięcy miejsc w Legionowie, Markach, Pruszkowie, Radzyminie i Ząbkach. Dziś nie ma na świecie porównywalnego systemu. Podobny jest w San Francisco, ale mniejszy.

– Kierowca, wsiadając do auta, w smartfonie wpisze adres, a aplikacja pokaże mu wolne miejsca parkingowe w pobliżu celu, poinformuje go też o stawkach za parkowanie. Na miejscu oceni koszt parkowania i umożliwi opłatę – tłumaczył we wtorek Łukasz Puchalski, szef Zarządu Dróg Miejskich.

Co ważne, system nie będzie umożliwiał rezerwacji miejsca, co wydaje się być sensowne, gdyż w przeciwnym wypadku aplikacja byłaby bezużyteczna. E–parkowanie nie pokazywałoby miejsc zarezerwowanych, a kierowcy na własne oczy widzieliby pełno pustych parkingów.

Projekt jest zapowiadany już od kilku lat (trzy lata temu testowano podobne rozwiązanie na dwóch parkingach w stolicy, z aplikacją udostępnioną tysiącu kierowców), ale teraz ruszył, bo udało się uzyskać unijne dofinansowanie na budowę i obsługę systemu w latach 2020–26. To 17 mln zł, które wystarczą na jedną trzecią systemu e–parkowania, resztę dołoży miasto.

Niedługo w ZDM ruszy wybór wykonawcy (do połowy maja zbierane są wnioski z dialogu technicznego), powinien być znany do końca roku, a sam system powstanie w ciągu dwóch lat. ZDM nie przesądza technologii działania. W czasie testu sprawdził się zarówno system z kamerami, jak i taki z czujnikami w jezdni nad każdym miejscem parkingowym. Projekt jest jednak pionierski i trudny, bo konieczna jest wiedza, w każdym momencie o każdym z 30 tys. miejsc parkingowych. A to nie łatwe, bo w centrum Warszawy miejsca często nie są wydzielone. Czasem jest to oznaczona strefa, w której kierowcom zdarza się postawić auto koślawo.

Michał Domaradzki, szef Biura Polityki Mobilności w ratuszu zaznacza, że podobna strefa działa dziś w San Francisco. Tam liczy sobie (w zależności od szacunków) od 8 do 18 tys. miejsc. Kilka miast ma osobne systemy kierujące jednak kierowców do dużych garaży podziemnych, gdzie wolne miejsca zlicza się „na szlabanie”. W Warszawie będzie chodziło o miejsca naziemne.

Urzędnicy nie mówią o planowanym obszarze, a o liczbie miejsc, bo właśnie na konkretną liczbę miejsc przewidziane jest dofinansowanie. Wspomniane 30 tys. miejsc parkingowych pokrywa się jednak wielkością z obecną strefą płatnego parkowania. Aplikacja w zamyśle ma umożliwiać – na to zresztą w ZDM-ie liczą – „podpięcie każdego innego parkingu, czy pojedynczych miejsc. Zarówno publicznych, które zostałyby „oczujnikowane” w ramach innych projektów, jak i prywatnych. Np. parking pod Złotymi Tarasami musiałby tylko mieć możliwość określenia zajętości konkretnego miejsca i może być włączony do systemu.

– Marzy mi się, żeby każdy parking w Warszawie był „podpięty” pod system e-parkowania – mówi Puchalski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych

Przestrzeń

Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych

Jakub Dybalski 13 kwietnia 2019

Kraków chroni tramwaje na ul. Długiej dzięki separatorom

Przestrzeń

Kraków chroni tramwaje na ul. Długiej dzięki separatorom

Jakub Dybalski 10 kwietnia 2019

Szkocja zabrania parkowania na chodniku. Anglia to rozważa

Przestrzeń

Szkocja zabrania parkowania na chodniku. Anglia to rozważa

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5