MZA Warszawa rozpisały przetarg na miejskie szybkie ładowarki pantografowe, które będą obsługiwać kupowane właśnie autobusy elektryczne. W podstawowym zamówieniu wskazano siedem lokalizacji na pętlach, gdzie ma stanąć 20 takich urządzeń. W opcji jest pięć kolejnych lokalizacji dla siedmiu ładowarek, m.in. Plac Piłsudskiego, Plac Trzech Krzyży i pętla przy lotnisku na Okęciu.
Warszawa rozpisała w zeszłym roku olbrzymie zamówienie na 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Niedawno
otwarto jedyną ofertę, którą złożył Solaris. Przegubowce, które powinny trafić do Warszawy między listopadem tego, a listopadem 2020 roku, dołączą do użytkowanej już floty 30 elektrobusów standardowej długości i jednego, testowanego przegubowca.
Osobno Miejskie Zakłady Autobusowe zdecydowały się zamówić infrastrukturę do ładowania. Pojazdy będą korzystały z wolnych ładowarek na zajezdni, ale dla swobody ich użytkowania niezbędne są też słupy z zasilaniem, z których będą mogły korzystać w ciągu dnia. Dziś takie ładowarki stoją w dwóch miejscach – przy ul. Spartańskiej (niedaleko zajezdni Woronicza), a także, od niedawna, przy ul. Konwiktorskiej.
W ciągu najbliższych dwóch lat będzie ich więcej. Ogłoszone właśnie zamówienie dotyczy budowy całej sieci ładowarek pantografowych na mieście. Czas na ich postawienie jest zróżnicowany, w zależności od lokalizacji – od 11 do 24 miesięcy od podpisania umowy.
W zamówieniu podstawowym określono 7 lokalizacji. Ładowarki staną w Wilanowie (2 w ciągu 11 miesięcy, 4 kolejne w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy), na Chomiczówce (2 w ciągu 11 miesięcy i 2 w ciągu 12 miesięcy), na Szczęśliwicach (2 w ciągu 13 miesięcy), na Esperanto (2 w ciągu 13 miesięcy), na Browarnej (2 w ciągu 16 miesięcy), na Nowodworach (2 w ciągu 16 miesięcy) i na Młynowie (2 w ciągu 24 miesięcy).
Prawie wszystkie wymienione wyżej ładowarki mają posiadać moc wyjściową 400 kW. Jedynie ładowarki zaplanowane na Młynowie będą pracować z mocą 200 kW.
W ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy MZA mogą zdecydować o skorzystaniu z opcji rozszerzenia zamówienia i podpisaniu aneksu, na mocy którego wykonawca postawi kolejne ładowarki (wszystkie o mocy 400 kW) w pięciu innych lokalizacjach. Staną przy pl. Piłsudskiego (2 ładowarki), przy pl. Trzech Krzyży (1), przy Lotnisku Chopina (1), na Natolinie (2) oraz na Bielańskiej (1). Datę ewentualnego oddania do użytku ładowarek na pl. Piłsudskiego określono na 10 miesięcy od podpisania aneksu do umowy. Terminy pozostałych mają zostać ustalone, jeśli MZA się na nie zdecydują.
Co istotne, poza pantografem każda z ładowarek powinna też posiadać przynajmniej jedno złącze umożliwiające ładowanie za pomocą kabla plug–in, o maksymalnej mocy ładowania 120 kW.
Oferty w przetargu można składać do 29 marca. Jedynym kryterium przetargowym jest cena. Oferenci muszą się wykazać dostawą w ciągu ostatnich trzech lat minimum pięciu ładowarek o mocy co najmniej 100 kW każda i łącznej wartości 0,5 mln zł. Muszą też posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości 4 mln zł i ubezpieczenie od czynności związanych z przetargiem na sumę 8 mln zł.