Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Plac Pięciu Rogów. Bez aut, ale (najpewniej) z fontanną

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-08-01 07:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Plac Pięciu Rogów. Bez aut, ale (najpewniej) z fontanną
Fot. Adrian Grycuk, CCA-SA 3.0 Poland
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich odpowiedział na pytania mieszkańców dotyczące przebudowywanego placu Pięciu Rogów, centralnego punktu stolicy, który w drugiej połowie przyszłego roku przejdzie gruntowną przebudowę. W efekcie sugestii zdecydowano m.in. o stworzeniu tam instalacji wodnej.

Spotkanie informacyjne odbyło się w czerwcu tego roku, a przedstawiciele ZDM–u podsumowali odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań, które się wtedy pojawiły. Przebudowa placu, dziś dużego węzła samochodowego, który przecina się z uczęszczaną przez pieszych ulicą Chmielną, ma uspokoić ruch, zlikwidować fizyczne ograniczenia i stworzyć jednolitą przestrzeń, w której będą się mogli poruszać tylko piesi, rowerzyści, transport publiczny, i auta mieszkańców, dostawców oraz służb miejskich.

Bardzo dużo pytań dotyczyło stworzenia na planu jakiejś instalacji wodnej. ZDM zdecydował o uwzględnieniu tego pomysłu. „Szczegółowe rozwiązanie będzie musiało zostać dopasowane do projektu placu: m.in. lokalizacji drzew, instalacji podziemnych, dróg dojścia i dojazdu. Założenie wodne będzie dodatkowym elementem, który sprawi, że plac będzie bardziej przyjazny dla pieszych” – tłumaczą urzędnicy.

Równie dużo pytań dotyczyło większej obecności zieleni na placu. W tym przypadku zmiany nie będą duże. ZDM przyznaje, ze w projekcie założono umieszczenie tam kilkunastu drzew, ale z powodu miejsca, okolicznej zabudowy i rur oraz kabli pod ziemią więcej nie będzie.

Dużo uwag dotyczyło nowej organizacji ruchu na placu, przy czym opinie były bardzo różnorodne. Warszawiacy zarówno domagali się całkowitego wyrzucenia aut z tego rejonu, jak i martwili się o dojazd do konkretnych budynków w kwadracie ulic Jerozolimskie –Marszałkowska – Świętokrzyska – Nowy Świat. Sporo uwag dotyczyło też rowerzystów i to w przewadze byli ci, którzy domagali się ograniczenia ich ruchu, bo stanowiłby zagrożenie dla rowerzystów.

ZDM wyjaśniał, że założenie jest takie, by w przestrzeni placu pierwszeństwo mieli piesi, rowerzyści poruszali się po nim na zasadach, jakie daje strefa zamieszkania, a samochody i autobusy przestrzegały ograniczenia do 20 km/h. Warto pamiętać, że na placu nie będzie wydzielonej jezdni, chodnika, czy drogi rowerowej. Propozycje, by całkowicie wyeliminować z niego autobusy ZDM ripostuje, że są tam niestety niezbędne podczas weekendowych zamknięć Nowego Światu.

„Istniejący potok ruchu kołowego na ul. Szpitalnej i Zgoda nie przekracza 1400 pojazdów w obu kierunkach. Znacznie większy jest ruch pieszy: w ciągu ul. Chmielnej, w szczytowej godzinie, wynosi 2000 osób na godzinę, zaś w ciągu Zgody/Szpitalnej i Kruczej – 900 osób na godzinę” – tłumaczą w ZDM–ie.

Po przebudowie ruch przeniesie się na okoliczne ulice, ale nie w takim stopniu, by spowodowało to ich zakorkowanie. „Przebudowa placu znacznie odciąży zakorkowane ulice w otaczającym plac kwartale. Według symulacji na ulicach Jasnej, Zgoda, Kruczej, Szpitalnej i placu Powstańców Warszawy natężenie ruchu spadnie odpowiednio o: 200 P/h, 300 P/h, 1000 P/h, 700 P/h, 500 P/h. Tylko na ul. Brokla ruch wzrośnie (o ok. 100 P/h) w związku z tym że to tędy poprowadzony zostanie ruch autobusów i dojazd do posesji przy ul. Szpitalnej i Górskiego” – czytamy.

Całe sprawozdanie można znaleźć tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Wybrano koncepcję placu Pięciu Rogów [ZDJĘCIA]

Przestrzeń

Warszawa. Wybrano koncepcję placu Pięciu Rogów [ZDJĘCIA]

Jakub Dybalski 11 czerwca 2018

Warszawa: Wróci Plac Pięciu Rogów. Rusza przetarg na projekt

Przestrzeń

Warszawa: Wróci Plac Pięciu Rogów. Rusza przetarg na projekt

Redakcja 20 października 2017

Łódź. Miasto, które brakujący rynek zastępuje woonerfami

Przestrzeń

Łódź. Miasto, które brakujący rynek zastępuje woonerfami

Jakub Dybalski 14 kwietnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS