Po zakończeniu budowy II linii metra w rejonie ulicy Świętokrzyskiej, droga będzie odbudowana. Architekci od nowa zaprojektowali ulicę, na której znajdzie się mniej miejsca dla samochodów, a więcej dla pieszych i rowerzystów. Ratusz już zarezerwował pieniądze na inwestycję - pisze "Gazeta Wyborcza".
Zanim ulica Świętokrzyska stała się placem budowy metra, wzdłuż niej znajdowały się nieestetyczne chodniki, z których kierowcy uczynili parkingi. Teraz jest szansa na dużą zmianę w wyglądzie ulicy. - Trzeba ją zwęzić, ale nie całkiem zamykać dla aut. Dla pieszych muszą powstać szerokie chodniki - mówi Patryk Zaręba, współprojektant ulicy z firmy RS Architektura.
Według projektu ulica ma zwężać się stopniowo od zachodu. Od ronda ONZ do ulicy Marszałkowskiej zamiast trzech pasów ruchu w każdym kierunku znajdą się dwa z pasem zieleni na środku. Następnie do ulicy Kopernika Świętokrzyska zwęzi się do jednego pasa.
Nowa ulica Świętokrzyska ma być przyjazna dla rowerzystów. Pojawi się wydzielona ścieżka oraz pasy rowerowe na jezdni oddzielone specjalnym krawężnikiem. Z kolei przy skrzyżowaniu z Nowym Światem zaplanowano powstanie śluz rowerowych, które umożliwią rowerzystom ustawianie się na skrzyżowaniach przed samochodami oraz ułatwią skręcanie w lewo.
Na przebudowanej ulicy nie pojawią się jednak skośne przejścia dla pieszych, o których mówiono kilka miesięcy temu. Zaręba wyjaśnia, że polskie prawo na to nie pozwala, jednak rozwiązaniem tej sytuacji ma być jednoczesne zapalanie się zielonego światła na czterech przejściach jednocześnie. W ten sposób przechodnie będą mogli przechodzić na ukos, a projektanci liczą na to, że służby pilnujące porządku nie będą karać pieszych.
Wzdłuż ulicy zaprojektowano szpaler drzew, a pomiędzy ulicą Czackiego i Mazowiecką powstanie multimedialna galeria zewnętrzna, która posłuży do organizacji wystaw lub prezentacji muzeów. Projekt już trafił do urzędu miasta i zostanie zaopiniowany między innymi przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Rzecznik ZDM, Adam Sobieraj, mówi, że drogowcy nie będą chcieli wprowadzać dużych zmian. Projekt będzie oceniony pod względem komunikacyjnym, a z racji, że pod ulicą znajduje się metro, może zostać wydana zgoda na zwężenie ulicy.