Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Na razie bez rowerów Ofo

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Na razie bez rowerów Ofo
fot. Ofo
Ofo to jeden z chińskich gigantów bike-sharingowych, o których zrobiło się w Polsce głośno na początku tego roku. Pisano wówczas, że charakterystyczne żółte rowery być może zobaczymy w Warszawie już na wiosnę. Na drodze chińskiej firmy stanął jednak stołeczny ZDM. Rowerów nie ma i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle się pojawią.

Jak działa Ofo?

Sposób działania Ofo w wielu miastach budził kontrowersje. Użytkownicy korzystają bowiem jedynie z aplikacji a rowery mogą zostawiać w dowolnym miejscu. To sprawia, że często dochodzi do ich nagromadzenia w kilku lokalizacjach, a porzucane w przypadkowych miejscach pojazdy blokują, czy jak wolą niektórzy zaśmiecają chodniki i przestrzeń miejską. Drugim często podnoszonym zarzutem jest korzystanie przez Ofo z infrastruktury miejskiej bez żadnych opłat. Przedstawiciele firm odpierają jednak te zarzuty mówiąc, że sprawdzają czy rowery odstawiane są we właściwych miejscach, a ich oddziały płacą podatki, tam gdzie operują, więc mają prawo do korzystania z dróg i chodników.

Działający na podobnych zasadach system rowerowy pod koniec zeszłego roku w Warszawie uruchomiła firma ArcoBike. Niestety nie dysponujemy informacjami o tym, jak zaproponowane przez nią rozwiązanie przyjęło się wśród mieszkańców stolicy, ale wiemy, że były problemy z usuwaniem czarno-czerwonych rowerów w miejscach, gdzie planowano remonty czy publiczne wydarzenia.

Warszawa stawia warunki

Jak udało się nam dowiedzieć Ofo postanowiło rozpocząć rozmowy z władzami Warszawy o zasadach na jakich żółte rowery mogłyby pojawić się w mieście. Z formalnego punktu widzenia miasto nie ma możliwości zabronienia prowadzenia tego typu działalności – nie ma bowiem regulacji prawnych nakazujących posiadanie koncesji. Pozostaję więc jedynie reagowanie na sytuacje związane z pozostawionymi na obszarze miasta rowery i traktowanie ich jak mienia porzuconego. W związku z tym miasto postawiło Ofo kilka warunków.

Po pierwsze ustalona musi zostać kwestia koncentracji rowerów w punktach węzłowych. – W przypadku wyrażenia przez Ofo woli organizacji takich punktów, musi zostać zawarta formalna umowa lub wydana decyzja o zajęciu pasa drogowego, co wiąże się z ponoszeniem opłat, zgodnie z odpowiednimi uchwałami Rady m. st. Warszawy – wyjaśnia Karolina Gałecka, rzecznika prasowy stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

Po drugie rozwiązana musi zostać kwestia pozostawianych w innych miejscach rowerów, gdzie możemy mieć do czynienia z dwoma odrębnymi przypadkami. Jednym z nich będzie pozostawienie roweru w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwo, co zgodnie z art. 130a Prawa o ruchu drogowym wiąże się z usunięciem pojazdu z drogi na koszt właściciela, zaś drugim sytuacja, w której rower nie zagraża bezpośrednio bezpieczeństwu, ale ma charakter mienia porzuconego. – W przypadku nawiązania współpracy jesteśmy gotowi do informowania Ofo o takich przypadkach i dawania np. 5 godzin na uprzątnięcie takiego roweru, a w przypadku nieuprzątnięcia roweru, będziemy go traktować tak jak każde inne mienie porzucone, usuwać z pasa drogowego i zabierać do magazynu. W takim przypadku jest oczywiście możliwość odzyskania roweru po opłaceniu kosztów usunięcia (szacunkowo: ok. 50 zł) – zauważa Gałecka.

ZDM przedstawił firmie Ofo swoje stanowisko i zasady współpracy w Warszawie, ale jak dotąd nie dostał na nie odpowiedzi. – Czekamy na ich stanowisko w tej sprawie – informuje rzeczniczka. – Firma Acro bike dostała również propozycję współpracy, na zasadach, które proponowaliśmy Ofo. Niestety chyba z niej nie skorzystają – dodaje.

– Oczywiście jeśli będą jakiekolwiek zgłoszenia związane z Acro bike czy Ofo, które będą dotyczyć porzuconych w pasie drogowym rowerów, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa będziemy je usuwać. Do dzisiaj nie mieliśmy zgłoszeń w tej sprawie – mówi przedstawicielka ZDM.

Ofo: Musimy się przygotować

Przedstawiciele chińskiego giganta nie chcieli odnieść się do kwestii ewentualnego terminu pojawienia się żółtych rowerów w Warszawie ani szczegółów rozmów prowadzonych z ZDM. Wiemy jednak, że podobne dyskusje prowadzone są w innych miastach naszego regionu.

– W ciągu ostatnich kilku miesięcy zajmowaliśmy się przede wszystkim rozmowami z samorządami w Warszawie, Pradze i Budapeszcie. Nasze wejście na rynki Europy Środkowo-Wschodniej uzależniamy od formalnej zgody miast na rozpoczęcie działalności. Staramy się dopiąć wszelkie szczegóły zanim postawimy rowery na ulicach, bo nasze doświadczenia z Chin wskazują na to, że brak odpowiedniego przygotowania może przełożyć się na uciążliwości dla mieszkańców miast, których chcemy uniknąć. W między czasie zespół zatrudniony początkowo do obsługi Europy Środkowo-Wschodniej został przesunięty na Niemcy, jeden z największych międzynarodowych rynków Ofo – mówi Kacper Winiarczyk, general menager Ofo na Europę Środkową i Wschodnią.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nextbike rośnie w siłę – Polska centrum rowerowej Europy

Mobilność

Nextbike rośnie w siłę – Polska centrum rowerowej Europy

Maciej Sikorski 09 lipca 2025

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Mobilność

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Redakcja/inf. pras. 07 września 2022

Chiński gigant rowerowy Ofo na krawędzi bankructwa

Prawo & Finanse

Ofo: Zależy nam na porządku

Mobilność

Ofo: Zależy nam na porządku

Łukasz Malinowski/Roman Czubiński 02 czerwca 2018

Góry rowerów, czyli skala chińskich rowerów publicznych

Przestrzeń

Zobacz również:

Nextbike rośnie w siłę – Polska centrum rowerowej Europy

Mobilność

Nextbike rośnie w siłę – Polska centrum rowerowej Europy

Maciej Sikorski 09 lipca 2025

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Mobilność

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Redakcja/inf. pras. 07 września 2022

Chiński gigant rowerowy Ofo na krawędzi bankructwa

Prawo & Finanse

Ofo: Zależy nam na porządku

Mobilność

Ofo: Zależy nam na porządku

Łukasz Malinowski/Roman Czubiński 02 czerwca 2018

Góry rowerów, czyli skala chińskich rowerów publicznych

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij