PKP PLK chcą w tym roku ogłosić przetarg na modernizację „małej” linii obwodowej z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej. – Najważniejsze dla nas w tym przypadku jest poprawienie jakości obsługi podróżnych – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.
PKP PLK w ramach przygotowania do wielkiej przebudowy WWK zamierzają w tym roku ogłosić przetarg na modernizację „małej” linii obwodowej (nr 20), łączącej Warszawę Zachodnią z Warszawą Gdańską. – Mamy nadzieję, że nam się to uda. Cały czas projektujemy – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.
Planowany jest m.in. nowy przystanek kolejowy przy Obozowej, a kolejny przy Powązkowskiej. Inwestycje obejmą też istniejącą infrastrukturę przystankową. – Najważniejsze dla nas w tym przypadku jest poprawienie jakości obsługi podróżnych. W tej chwili te perony ani nie są estetyczne, ani nie zapewniają dostępu dla osób o ograniczonej mobilności, więc to powinno się zmienić. Wszystkie rzeczy zorientowane na obsługę pasażera to jest priorytet dla nas – zapewnia Kaczorek.
Nie jest przewidziana zmiana układu peronów. – Na Kasprzaka peron wyspowy zostanie, bo taka jest konstrukcja wiaduktów, nie ma powodu, żeby to zmieniać. Natomiast na Kole są perony boczne – też nie ma powodu, żeby to zmieniać, biorąc pod uwagę to, że wiadukt w ramach poszerzania Górczewskiej został właściwie zbudowany od nowa, z zachowaniem tej historycznej środkowej podpory – wyjaśnia Maciej Kaczorek.
Na Kole poprawi się natomiast do dostęp do przystanku w związku z planowaną budową stacji II linii metra. – Perony są po stronie północnej, więc zejście jest tylko na stronę północną Górczewskiej. Założenie jest takie, żeby wprowadzić możliwość przejścia wzdłuż torów nad Górczewską i zejścia po stronie południowej, co zapewni np. dostęp do przystanku autobusowego z kierunku Bemowa. Rozważamy też jakieś formy zadaszenia – mówi szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.
Inwestycje mają też poprawić niezawodność infrastruktury. – Gdy podniesiemy prędkość do ok. 60 km/h, to poprawi się czas przejazdu, ale drastycznego jego skrócenia nie będzie, bo tam co chwilę jest przystanek. W dodatku od Warszawy Zachodniej jest wejście bardzo ciasnym łukiem aż do Kasprzaka – mówi Kaczorek.
Na linii jest też zainstalowana SBL-ka, która umożliwia kursowanie pociągów w mniejszych odstępach. – SBL-ka jest dosyć gęsta na tym odcinku. Będziemy robić jeszcze model eksploatacyjny dla WWK, który nam powie, czy rozwiązania są dobre – czy trzeba coś może zagęścić, albo przesunąć sygnalizator – dodaje Kaczorek.
W przyszłości
wzrośnie znaczenie małej linii obwodowej – nie tylko w czasie remontu linii średnicowej. ZTM planuje tędy puścić nową linię SKM z Piaseczna, przez Warszawę Gdańską do Wieliszewa. Warunkiem są wybudowanie infrastruktury do zawracania w Piasecznie oraz w miarę bezkolizyjne połączenie linii 8 (radomskiej) i 20 (obwodowej).