Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNERZY DZIAŁU


Komunikacja

Warszawa: Kursowanie elektrobusów droższe niż tradycyjnych autobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-02-05 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Kursowanie elektrobusów droższe niż tradycyjnych autobusów
fot. MZA Warszawa
Kwestia całkowitych kosztów eksploatacji elektrobusów rozpala dużo emocji – zwłaszcza w kontekście ogólnie rosnących kosztów funkcjonowania komunikacji i napiętej sytuacji budżetowej samorządów. Z wyliczeń MZA wynika, że istotnie uśredniony koszt wozokilometra, z uwzględnieniem wielu zmiennych, jest wyższy. Od pojazdów bateryjnych nie ma jednak odwrotu – ich zakup narzucają przepisy.

O koszt eksploatacji elektrobusów pytał jeden z radnych, Wiktor Klimiuk. Odpowiedział mu Włodzimierz Karpiński, sekretarz m.st. Warszawy. Na chwilę obecną, wg wyliczeń do jesieni 2021 r., całkowite koszty kursowania pojazdów elektrycznych znajdują się na wyższym poziomie. „Miejskie Zakłady Autobusowe stale analizują koszty eksploatacji wszystkich wykorzystywanych przez spółkę pojazdów. Szacunkowy koszt, w przeliczeniu na 1 wozokilometr (za okres 1.11.2020 r. – 31.10.2021 r.), z uwzględnieniem m.in. kosztów: zakupu, amortyzacji, paliwa, napraw i obsługi oraz kosztów stałych spółki wynosi: dla pojazdów zasilanych olejem napędowym – 9,2 zł, dla pojazdów elektrycznych – 11,86 zł” – informuje Włodzimierz Karpiński.

Istotną kwestią, przed którą stoją operatorzy elektrobusów, jest żywotność baterii. O jej zużyciu mówi się, gdy pojemność energetyczna spadnie ze 100% do 80%. Jak podaje miasto, w przypadku pojazdów przegubowych przewidywana trwałość baterii LTO wynosi około 13 lat, co mniej więcej odpowiada trwałości pojazdu. Natomiast gwarancja na te baterie wynosi 7 lat. W autobusach klasy maxi gwarancja na baterie NMC wynosi sześć lat, zaś na baterie LFP – 10 lat.

Zdaniem miasta spadek trwałości baterii nie będzie jednak wyzwaniem. „Ze względu na oczekiwania społeczne dotyczące standardu świadczenia usług przewozowych pojazdy starsze są systematycznie wymieniane na nowe. Zgodnie z tym założeniem zanim zmniejszona pojemność energetyczna akumulatorów wymusi ich wymianę MZA odsprzeda autobusy innemu użytkownikowi” – przekazuje Karpiński.

W tej chwili średni wiek taboru MZA to 6,6 lat. Pojazdy 15-letnie i starsze stanowią 1,2% wszystkich autobusów w posiadaniu przewoźnika. Jednocześnie sekretarz miasta przypomina, że konieczność zakupu pojazdów elektrycznych wynika z dyrektywy unijnej i wynikającej z niej przepisów krajowych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5