Szerokiej drogi! – poinformował w piątek na portalu Facebook wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz, ogłaszając zakończenie inwestycji na moście „Grota” z ponadmiesięcznym wyprzedzeniem. Warszawiacy stanęli jednak w korkach, ponieważ jezdnie główne nie zostały jeszcze oddane do użytkowania i faktycznie działa tyle samo pasów, co przed piątkowym otwarciem.
Wydanie zgody na użytkowanie przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie równa się otwarciu wszystkich pasów ruchu. – Trzeba pamiętać, że wciąż prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe, które nie pozwalają na wprowadzenie docelowej organizacji ruchu – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy GDDKiA, Jan Krynicki. – Otrzymane pozwolenie na użytkowanie trasy pozwoliło GDDKiA rozpocząć wdrażanie docelowej organizacji. Ta procedura potrwa najprawdopodobniej do trzech tygodni – dodaje.
Nastąpiło tylko przeniesienie ruchu
– Media nazwały piątkową zgodę wojewódzkiego nadzoru budowlanego otwarciem, a faktycznie doszło do przeniesienia ruchu w stronę Żerania z północnej jezdni głównej na południową jezdnię zbiorczo-rozprowadzającą. Pasów na moście dostępnych jest tyle samo, co przed piątkiem – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Oleszczuk, kierownik sekcji transportu publicznego SISKOM-u. – Prawdopodobnie przyczyna zatorów w kierunku Bródna jest zwężenie jezdni z pięciu pasów ruchu do dwóch na wysokości ul. Gwiaździstej. Z oceną całości projektu i rozbudowanej trasy należy poczekać do zakończenia wszystkich prac, w tym udostępnienia wszystkich jezdni – podkreśla.
Wyświetl większą mapę
Kolejność otwierania fragmentów trasy
Zgodnie z informacjami podanymi przez GDDKiA, w pierwszej kolejności kierowcom zostanie udostępniona Trasa AK na odcinku od węzła Powązkowska do Mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego. Otworzony zostanie pełen przekrój, a więc od dwóch do trzech pasów ruchu na jezdni głównej oraz po trzy pasy ruchu na jezdni zbiorczo-rozprowadzającej, docelowo przeznaczonej dla ruchu lokalnego. Przez kolejne 10 dni zamknięte będą jeszcze cztery pasy ruchu na samym moście. Chodzi o dwie jezdnie wewnętrzne w obu kierunkach. To czas jaki jest potrzebny na odtworzenie pasa rozdziału między jezdniami głównymi S8, czyli likwidację tzw. przewiązek.
Następnym etapem wdrażania docelowej organizacji i ruchu będzie odtworzenie tzw. wysp dzielących pomiędzy jezdniami S8 a jezdniami zbiorczo-rozprowadzającymi co zajmie następne 10 dni. Będzie się to wiązało się z zawężeniem jezdni zbiorczo-rozprowadzających jak i ciągu głównego o jeden pas ruchu.
Kontraktowy termin zakończenia prac przypada w październiku 2015 r. Nie wcześniej niż 21 września planowane jest otwarcie poniższych połączeń:
• zjazdów na Trasę AK na węzeł Marymoncka – z ul. Słowackiego (od strony Żoliborza) na jezdnię w stronę Mostu Grota i z ul. Marymonckiej na jezdnię w stronę Powązek i Bemowa;
• wjazdów na Most Grota z węzła Wisłostrada;
• zjazdów z Mostu Grota na węzeł Modlińska.
Cała budowa trwa od połowy października 2013 roku. O jej zakończeniu z ponadmiesięcznym wyprzedzeniem pisaliśmy
tutaj. Kontrakt warty blisko 800 mln zł wykonuje czeska firma Metrostav.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.