Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała o konieczności powołania biegłego ws. zwycięskiej oferty Skody w przetargu na dostawy do 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Zdaniem konkurencji czeski producent zaoferował nierealne parametry związane ze zużyciem energii i okresami międzyprzeglądowymi.
W czerwcu Metro Warszawskie – po wcześniejszych długich przepychankach producentów ws. odtajnienia ofert –
wskazało Skodę jako zwycięzcę przetargu na dostawy do 45 nowych jednoprzestrzennych elektrycznych zespołów trakcyjnych złożonych z sześciu wagonów. W zamówieniu podstawowym przewidziano dostawy 37 pociągów, natomiast opcja – dalszych ośmiu pojazdów.
Od wyniku odwołali się niemal wszyscy producenci pojazdów. Alstom oraz konsorcjum Siemens i Newag w swoich pismach podważają okresy międzyprzeglądowe w dwóch najlepiej ocenionych ofertach, złożonych przez Skodę oraz Stadlera. Jak podkreślają, są one nierealne i niespotykane, a ich wysokość została ustawiona na takim poziomie, by zdobyć wyłącznie jak największą liczbę punktów. Siemens i Newag mają też poważne zastrzeżenia odnośnie do zużycia energii względem zadeklarowanej masy pojazdów w ofertach Skody, Stadlera, jak i Alstomu. Szczegółowo zarzuty opisaliśmy
tutaj. Również Stadler domaga się wykluczenia Skody, wskazując na niezgodny ze specyfikacją zamówienia cykl przeglądowo-naprawczy, który uniemożliwia właściwą, bezpieczną i bezawaryjną eksploatację. Stadler ma również zastrzeżenia do poprawienia cen za zestaw części zamiennych czy oprogramowania w ofercie Skody. Odwołać się postanowiła również Skoda, która domaga się wyrzucenia innych uczestników postępowania, podkreślając, że zaoferowali oni… niemożliwe do spełnienia parametry zużycia energii i okresów międzyprzeglądowych (choć sama ich w tych wartościach przebiła). Więcej o tych zastrzeżeniach piszemy
tutaj.
Odwołania były już przedmiotem kilku posiedzeń Krajowej Izby Odwoławczej. Do orzeczenia daleka jeszcze droga – na razie strony przedstawiły swoje racje. – KIO orzekło, że należy powołać biegłego w zakresie zużycia energii i utrzymania pojazdu. Do 31 lipca strony mają przedstawić wnioski, tezy i pytania dla biegłego – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Następnie podmioty będą miały czas do 6 sierpnia na ewentualne odpowiedzi.
Nie jest to pierwszy przetarg taborowy w Warszawie, w którym powoływany jest biegły. Podobnie było w postępowaniu Tramwajów Warszawskich. Konkurenci postępowania zarzucali Skodzie, która zdobyła największą liczbę punktów,
zaoferowanie nierealnych parametrów w zakresie zużycia energii. Biegły, powołany przez KIO, przychylił się do tych zastrzeżeń, co w efekcie doprowadziło do wykluczenia Skody z postępowania. Sprawa przetargu nadal
nie jest ostatecznie rozstrzygnięta.