Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Kilkanaście linii pod prąd. Dlaczego nie trolejbusy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Kilkanaście linii pod prąd. Dlaczego nie trolejbusy?
fot. WUSieć trolejbusowa w Salzburgu
Do 2020 r. Miejskie Zakłady Autobusowe planują kupić łącznie 130 autobusów elektrycznych. Wielokrotnie pojawiają się pytania, czy wobec ograniczeń związanych z eksploatacją elektrobusów nie lepiej byłoby inwestować w trolejbusy. – W tej chwili chcemy wyłączyć autobusy na olej napędowy z Traktu Królewskiego. Tam wybudowanie sieci trakcyjnej jest praktycznie, na dzień dzisiejszy niemożliwe – przekonuje Jan Kuźmiński, prezes MZA.

Strategia MZA zakłada zakup do 2020 r. trzydziestu 12-metrowych autobusów elektrycznych i stu przegubowców elektrycznych. Niedawno spółka ogłosiła przetarg na kolejne dziesięć pojazdów. Zgodnie z założeniami elektrobusy mają obsługiwać zabytkowe rejony Warszawy, a w szczególności Trakt Królewski, który ma zostać uwolniony z emisji.

Plany te wciąż wiążą się z szeregiem pytań i zastrzeżeń. – Problemem jest kwestia szybkiego doładowania. Niektórzy twierdzą, że w ciągu pięciu lat będą takie baterie, które będzie można doładowywać prądem 1 MW. W kilkanaście minut można byłoby więc naładować autobus, który przejedzie 200 km. Na dzień dzisiejszy obecne baterie litowo-jonowe bądź tytanowe nie spełniają tego warunku – mówi Jan Kuźmiński, prezes MZA.

Problemu nie rozwiązuje indukcyjne ładowanie baterii, które mogłoby przyspieszyć cały proces. – Przede wszystkim musimy pamiętać o infrastrukturze, którą trzeba zabudować. Miejsce ładowania musi być utrzymane w odpowiedniej tzw. higienie. Poza tym przy ładowaniu prądem kilkuset kW żywotności materiałów jest skrócony. To droższe ładowanie niż plug-in czy pantograf – mówi Kuźmiński. Pojawiały się też inne pomysły. – Były jeszcze propozycje rozwiązań, by tam, gdzie są torowiska wspólne, podłączyć się pod sieć trakcyjną, silniki uziemić do szyny. Wymaga to bardzo czystego utrzymania stanu szyny – mówi Jan Kuźmiński. Ostatecznie MZA zdecydowały się na ładowarki plug-in na zajezdniach oraz zasilanie z pantografu na mieście. W sumie na pętlach powstać ma 19 punktów ładowania z pantografu.

Wielokrotnie pojawiają się pytania, czy w świetle ograniczeń związanych z eksploatacją autobusów elektrycznych nie należałoby stawiać na dobrze znane trolejbusy. – Mieliśmy dwa okresy eksploatacji trolejbusów w Warszawie. Trochę może szkoda, że już zakończone. W tej chwili chcemy wyłączyć autobusy na olej napędowy z Traktu Królewskiego. Tam wybudowanie sieci trakcyjnej jest praktycznie, na dzień dzisiejszy niemożliwe – przekonuje Jan Kuźmiński.

Co ciekawe, prezes MZA nie odżegnuje się od samej idei trolejbusów. – Na pewno na pewnych odcinkach tras komunikacyjnych można byłoby to wprowadzić, ale w centrach miast to raczej niemożliwe. Tutaj opcją jest wprowadzenie autobuso-trolejbusu, czyli autobusu z możliwością przejechania kilkunastu kilometrów bez sieci trakcyjnej – mówi Kuźmiński. Podaje przykład Lublina, w którym trolejbusy są wyposażone w baterie umożliwiające jazdę do 5-6 kilometrów. – Idealne byłoby, gdyby pantograf byłby podłączony przez 2-3 km, a później przez 8-9 km mógł przejechać bez pantografu – dodaje prezes MZA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5