Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Warszawa: Jakie elektryki, gazowce i diesle dla stolicy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-02-22 17:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Jakie elektryki, gazowce i diesle dla stolicy
fot. Martyn Janduła
Miejskie Zakłady Autobusowe prowadzą teraz dwa przetargi na leasing pojazdów. Pierwszy obejmuje leasing 80 pojazdów, w tym 35 klasy maxi i 45 przegubowych, z czego pięć będą stanowiły autobusy zasilane paliwem metanowym CNG. Drugi przetarg zakłada z kolei leasing 10 elektryków o długości 12 metrów. Przyglądamy się specyfikacji zamówienia.

Wykończenie i wyposażenie pojazdów to warszawski standard. Autobusy powinny posiadać jedno miejsce do przewozu wózka dziecięcego i wózka dla niepełnosprawnych. Rozkładaną rampę zaplanowano przy drugich drzwiach. Przewidziano oczywiście wentylację, klimatyzację i ogrzewanie, systemy informacji pasażerskiej, wizualizacji reklam i ogłoszeń, monitoringu wizyjnego, nagłośnienia, łączności alarmowej i lokalizacji pojazdu, wykrywania pożaru i gaszenia.

Jaki informuje MZA, wszystkie nowe pojazdy z dwóch przetargów powinny pojawić się w Warszawie w tym roku, co oznacza wprowadzenie w tym roku przez MZA do ruchu 100 autobusów. Zastąpią one wycofywane Solarisy Urbino 15, Jelcze M121M (całkowite zakończenie eksploatacji tego typu pojazdów), MAN-y NM 223 (zakończenie eksploatacji typu), oraz MAN-y NG 313.

Jakie solówki

Jedno z postępowań dotyczy leasingu finansowego 80 pojazdów, w tym 35 klasy maxi i 45 przegubowych, z czego pięć będą stanowiły autobusy zasilane paliwem metanowym CNG. Zamówienie podzielone jest na dwie części.

Pojazdy z pierwszej części zamówienia powinny mieć 11,8-12,2 m długości. Ich pojemność określono na 85 podróżnych (przy napełnieniu 6,7 osoby na metr kwadratowy), w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących, z czego sześć dostępnych będzie z poziomu podłogi. Pojazdy mają posiadać trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 (otwierane do wewnątrz lub na zewnątrz). Autobusy powinny być w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 340 mm.

Wymagany jest silnik 6-cylindrowy lub 5-cylindrowy, 4-suwowym o mocy 180-230 kW i pojemności 6,5-11,0 dm3. Silnik oczywiście powinien spełniać normę Euro 6.

Termin składania ofert w tej części mija 23 marca. W postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat wykonali jedną usługę o wartości co najmniej 35 mln zł lub dwie usługi o łącznej wartości co najmniej 35 mln zł, z czego wartość jednej usługi nie może być mniejsza niż 25 mln zł. O wyborze zadecydują cena (82%), parametry techniczne (6%) oraz kryterium ekologii (12%). Pod względem technicznym pod uwagę brane będą parametry silnika – pojemność, moc, moment maksymalny (2 punkty procentowe), unifikacja silnika (0,5 pp), podatność do napraw powypadkowych – podział szyby przedniej (1 pp) i poszyć (1 pp), wykonanie antykorozyjne nadwozia (0,5 pp), urządzenia klimatyzacyjne (0,5 pp), system gaśniczy (0,5 pp). W kwestii ekologii oceniane będą zużycie energii, emicja CO2 i zanieczyszczeń (7 pp), a także zastosowanie rozwiązań poprawiających bilans energetyczny i zmniejszających zużycie paliwa, jak panele fotowoltaiczne na dachach oraz system rekuperacji (5 pp).

Rozpoczęcie dostaw autobusów maxi ma nastąpić w terminie 24 tygodni od podpisania umowy, kiedy powinno przyjechać 10 pojazdów. W kolejnych tygodniach przewidziano dostawy po 10 pojazdów, a w 27. tygodniu – pięć pozostałych.

Jakie przeguby

Autobusy przegubowe o długości 17,5-18,2 m powinny pomieścić w sumie 120 pasażerów (w przypadku CNG) bądź 130 podróżnych (w przypadku diesla), w tym 39 na miejscach siedzących, z czego 14 dostępnych ma być z poziomu podłogi. Pojazdy mają posiadać cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2 (otwierane do wewnątrz lub na zewnątrz). Pojazdy powinny być w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 340 mm.

W pojazdach dieslowskich przewidziano silnik 6-cylindrowy lub 5-cylindrowy, 4-suwowym o mocy 200-275 kW i pojemności 7,0-11,0 dm3, spełniający normę Euro 6. W przypadku diesla CNG przewidziano silnik 6-cylindrowy lub 5-cylindrowy, 4-suwowym o mocy 200-250 kW, o zapłonie iskrowym i pojemności min. 8,0 dm3.

Termin składania ofert w tej części również mija 23 marca. Progi w zakresie doświadczenia są wyższe. Wykonawca musi wykazać się jedną usługą o wartości co najmniej 65 mln zł lub maksymalnie pięcioma usługami o łącznej wartości co najmniej 65 mln zł, w tym jedną usługą o wartości nie mniejszej od 25 mln zł oraz pozostałymi usługami o wartości nie mniejszej od 10 mln zł. O wyborze zadecydują cena (82%), parametry techniczne (6%) oraz kryterium ekologii (12%).

Realizacja drugiej części, z wyjątkiem hybryd, powinna rozpocząć się w terminie 24 tygodni od podpisania umowy. Dostawy rozpisano po 10 wozów na tydzień. Dostawy autobusów CNG zaplanowano na 32. tydzień.

Jakie elektryki

Przedmiotem drugiego przetargu jest leasing 10 pojazdów elektrycznych o długości 11,8-12,2 metrów. Pojazdy mają posiadać trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 (otwierane do wewnątrz lub na zewnątrz). Pojazdy powinny być w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 340 mm. Pojemność minimalną określono na 70 podróżnych (przy napełnieniu 6,7 osoby na metr kwadratowy). Zaplanowano co najmniej 24 miejsca siedzące, z czego sześć dostępnych będzie z poziomu podłogi.

Pojazdy powinny być napędzane silnikiem elektrycznym, zasilanym energią z akumulatorów trakcyjnych, ładowanych podczas postoju. Dopuszcza się silnik centralny albo silniki w piastach kół. Energię akumulatorów określono na min. 200 kWh. Przewidziano ładowanie plug-in – z pełnym ładowaniem w ciągu 5-6 godzin ładowarką podstawową o mocy 40 kW bądź z wykorzystaniem ładowarki przyspieszonego ładowania o mocy 120 kW. Pojazdy powinny być dostosowane do szybkiego ładowania poprzez pantografy firmy Schunk.
Zamawiający wymaga również dostawy 10 indywidualnych ładowarek baterii trakcyjnej, w tym ośmiu podstawowych o mocy 40 kW i dwóch dwufunkcyjnych o mocy 120 kW (ładowanie mocą 40 kW lub 120 kW). Jeśli nie będzie możliwości dostawy ładowarek dwufunkcyjnych, wykonawca będzie musiał zapewnić dziesięć ładowarek podstawowych i dwie dodatkowe do przyspieszonego ładowania o mocy 120 kW.

Termin składania ofert mija 24 marca. Startować mogą firmy, które wykonały w ostatnich trzech latach co najmniej jedną usługę leasingu o wartości co najmniej 25 mln zł. O wyborze decydują cena (88%), parametry techniczne (8%), ekologia – zużycie energii elektrycznej (4%). Pod względem technicznym pod uwagę brane będą liczba miejsc pasażerskich (3 punkty procentowe), podatność do napraw powypadkowych – podział szyby przedniej (0,5 pp) i poszyć (0,5 pp), wykonanie antykorozyjne nadwozia (1 pp), energia akumulatorów trakcyjnych (1 pp), urządzenie klimatyzacyjne (1,5 pp), system gaśniczy (0,5 pp).

Rozpoczęcie dostaw ma nastąpić w terminie 35 tygodni od podpisania umowy, kiedy powinno przyjechać pięć pojazdów. W kolejnym tygodniu przewidziano dostawy pozostałych pięciu wozów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Przetarg na leasing 10 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa: Przetarg na leasing 10 elektrobusów

Witold Urbanowicz 16 lutego 2017

Warszawa wyleasinguje 80 autobusów

Komunikacja

Warszawa wyleasinguje 80 autobusów

Witold Urbanowicz 15 lutego 2017

Warszawa. Dlaczego autobusy są zimą brudne? ZTM tłumaczy

Komunikacja

Warszawa. Dlaczego autobusy są zimą brudne? ZTM tłumaczy

Jakub Dybalski 13 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5