Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Jaka częstotliwość po modernizacji linii średnicowej

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-03-18 10:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Jaka częstotliwość po modernizacji linii średnicowej
fot. Rynek Infrastruktury
PKP PLK przygotowują się do wielkiego zadania, jakim jest modernizacja linii średnicowej w Warszawie. Jednym z celów inwestycji jest poprawa przepustowości. – Nie należy się spodziewać skokowego zwiększenia liczby pociągów. To jest fizycznie niemożliwe – zaznacza Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.

Pociągi przestają się mieścić na linii średnicowej w Warszawie. – Już w tej chwili ocieramy się o granicę przepustowości. 16 par pociągów na godzinę. To jest bardzo duża częstotliwość – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK. W efekcie część pociągów SKM z lotniska musi jechać przez średnicę dalekobieżną, co stanowi przeszkodę w kształtowaniu rozsądnej oferty w ruchu miejskim (pasażerowie chcący dostać się na lotnisko muszą wybierać pomiędzy dworcami). – Jeśli miałby nastąpić jakikolwiek wzrost ruchu, potrzebujemy większej przepustowość – mówi Kaczorek.

PKP PLK przygotowuje model eksploatacyjny Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK). – To zaawansowane narzędzie symulacyjne, które pozwoli na podstawie ściśle odwzorowanej w świecie cyfrowym infrastruktury kolejowej zadać dany rozkład jazdy. Dzięki temu możemy identyfikować wąskie gardła i znajdywać rozwiązania dotyczące czy to z przepustowości, wąskiego gardła, czasu postoju na danym przystanku – wyjaśnia Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.

Zlecany przez zarządcę infrastruktury model ma wykazać też, w jaki sposób dostosować linię średnicową do zwiększonego ruchu. – Jest pewna rezerwa przepustowości, którą moglibyśmy wykorzystać przy odpowiedniej modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale odpowiedź jak to zrobić będziemy mieli po stworzeniu modelu – mówi Kaczorek.

Jak zapewnia PKP PLK, większa częstotliwość pociągów do stolicy w godzinach szczytu jest najważniejszym celem w planowaniu prac modernizacyjnych na terenie WWK. Temu ma być podporządkowana praktycznie większość decyzji i obranych kierunków planowania. Zarządca infrastruktury zastrzega jednak, że w przypadku linii średnicowej pole manewru nie jest wielkie. – Nie należy się spodziewać skokowego zwiększenia liczby pociągów. To jest fizycznie niemożliwe. Trzeba zostawić mały bufor na odchylenia – mówi Maciej Kaczorek.

Na zwiększenie przepustowości mogłyby wpłynąć zmiany w obsłudze pasażerów. – Zastanawiamy się, jak usprawnić wymianę pasażerów na Śródmieściu. To jeden z elementów, który zwiększyłby częstotliwość możliwą do osiągnięcia na tej linii – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Jednym z pomysłów jest rozdzielenie ruchu na poszczególne perony. – Sposób wsiadania i wysiadania jest rzeczą, którą analizujemy. Kiedyś historycznie dworzec był inaczej zorganizowany – wysiadało się na środek, a wsiadało ze skrajnych peronów – mówi Bator.

Modernizacja linii średnicowej jest kluczowym elementem planowanej wielkiej modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Prace przy średnicy mogą ruszyć w 2018 r. i potrwać nawet pięć lat. Wcześniej jednak kolejarze chcą zmodernizować linie obwodowe i dostosować dworce do zmienionej obsługi pasażerów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa Śródmieście. Na razie lifting, potem wielka przebudowa?

Przestrzeń

Warszawa Śródmieście. Na razie lifting, potem wielka przebudowa?

Witold Urbanowicz 11 kwietnia 2016

Przebudowa średnicy. Cztery tory na Śródmieściu i nowy most?

Komunikacja

Przebudowa średnicy. Cztery tory na Śródmieściu i nowy most?

Jakub Madrjas 04 kwietnia 2016

Warszawa: Pierwsze prace przy przebudowie WWK w tym roku

Komunikacja

Warszawa: Pierwsze prace przy przebudowie WWK w tym roku

Witold Urbanowicz 23 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5