Jak pisaliśmy, Urząd Miejski w Warszawie zleca w przetargu opracowanie ogólnej koncepcji perspektywicznego rozwoju sieci tramwajowej. Ma ona obejmować nie tylko trasy w obrębie miasta, ale także poza jego granicami. Dzięki temu poznamy, które z licznie planowanych i wnioskowanych tras warto budować oraz w jakiej kolejności.
Niektóre z proponowanych tras wydają się być tramwajową fantastyką. Jednak ich analizowanie ma swoje uzasadnienie. Warszawa jest w trakcie opracowywania bądź zmieniania wielu planów zagospodarowania przestrzennego. Władze miasta otrzymują liczne wnioski w sprawie zapisania rezerw pod nowe trasy tramwajowe bądź zmian w funkcjonowaniu istniejących linii. Opracowanie, które jest przedmiotem postępowania przetargowego, pomoże w ocenie zasadności zgłaszanych propozycji.
Wyłoniona w przetargu firma na podstawie analiz prognoz przewozów przedstawi rekomendacje ws. perspektywicznego rozwoju sieci tramwajowej - zarówno w Warszawie, jak i poza jej granicami, tj. na trasach do Piaseczna, Konstancina-Jerziorny, Janek, Babic, Starych Babic, Izabelina, Łomianek, Marek, Ząbek czy Sochaczewa. Ratusz listę 80 tras załączył do dokumentacji, ale zwycięzca może przedstawić też autorskie propozycje. Wykonawca ustali w porozumieniu z miastem założenia komunikacyjne i demograficzne stanowiących punkt wyjściowy dla opracowania.
Nie wszystkie trasy mają podlegać dokładnym analizom, wykonawca ma dokonać ich preselekcji z uwzględnieniem obowiązujących strategii i dokumentów planistycznych, przebiegu istniejących i planowanych tras transportu publicznego w celu uniknięcia dublowania się przebiegu połączeń szynowych, występowania korytarzy z bus-pasami, możliwości realizacji wydzielonych torowisk, ochrony środowiska, krajobrazu oraz zabytków, a także planowanego układu drogowego, zwłaszcza będącego w gestii GDDKiA.
Celem prognoz przewozowych jest z jednej strony wyeliminowanie tras, które nie rokują dobrze pod względem możliwego wykorzystania, a z drugiej strony dostarczenie informacji o wynikach osiąganych przez trasy znajdujące się w przedstawionych rekomendacjach. Prognozy powinny obejmować szczyty poranne i popołudniowe w podziale na środki przewozowe. Zamawiający przekaże w tym celu podział Warszawy na 399 rejonów komunikacyjnych i model ruchu, które zostały opracowane w ramach Warszawskiego Badania Ruchu 2005.
Szczegółowe analizy mają pozwolić też na określenie tras, których realizacja z uwagi na uwarunkowania przestrzenne czy prawne może napotkać na trudności. Wykonawca powinien przedstawić rekomendowane przebiegi tras na fotoplanie w skali 1:5000, z dostarczeniem informacji nt. ich długości, rozmieszczenia przystanków i pętli, usytuowania torowiska, oszacowania zapotrzebowania na tabor, określenia numerów linii do obsługi wraz z zakładaną częstotliwością szczytową.
Jako rok graniczny określono 2040, jednak - z uwagi na dużą liczbę proponowanych tras - władze miasta zdają sobie sprawę, że nie wszystkie połączenia uda się do tego czasu zrealizować. Dlatego też wybrana firma powinna, na podstawie oceny wielokryterialnej, określić też proponowaną kolejność realizacji tras. Termin realizacji zamówienia upływa 9 grudnia 2013 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.