Przegubowe solarisy napędzane CNG, które na potrzeby warszawskiego kontraktu zamówiła Arriva, będą cichsze niż standardowe autobusy na stołecznych ulicach. Trafią tu przed końcem roku.
Informowaliśmy już, że Arriva, realizująca w Watrszawie ośmioletni kontrakt,
zamówiła 54 autobusy Solaris Urbino 18 napędzane gazem CNG. Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie pojazdy mają być gotowe jeszcze w tym roku. Będzie to debiut „gazowców” marki Solaris w tym mieście. Mimo, że jeździ tu już blisko 1500 pojazdów marki Solaris, producent – pierwszy raz w historii – dostarczy do stolicy autobusy napędzane gazem.
Przegubowe Urbino 18 CNG zostaną wyposażone w szereg ekologicznych rozwiązań gwarantujących niższą emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Autobusy napędzane będą sprężonym gazem ziemnym, którego magazynowanie będzie możliwe dzięki zamieszczonym na dachu butlom o łącznej pojemności 1700 litrów. Gaz CNG, stanowiący mieszaninę lekkich węglowodorów, będzie przystosowany do użycia w silniku spalinowym. W zamówionych modelach będą to Cumminsy o pojemności 8,9 l i mocy 293 kW, spełniające restrykcyjną normę Euro 6.
Na pokładzie każdego z autobusów znajdować się będzie 39 miejsc siedzących. Solaris wyposaży pojazdy w rozbudowany pakiet systemów elektronicznych, obejmujący m.in. informację głosową, stały monitoring na zewnątrz i w środku pojazdu, system zliczania pasażerów czy łączności alarmowej dla kierowcy. Podróżujący będą mogli zakupić bilety w automatach, w które zaopatrzony będzie każdy z zamówionych egzemplarzy. Napędzane gazem Solarisy odznaczać się będą także niższym poziomem hałasu niż w przypadku wersji spalinowych, co z kolei – w parze z całopojazdową klimatyzacją – znacząco zwiększy komfort podróżowania.
Autobusy napędzane gazem CNG są najbardziej powszechnym napędem alternatywnym w Polsce. Według autorów raportu Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych, zastąpienie części taboru spalinowego autobusami CNG, może doprowadzić do redukcji emisji tlenków azotu nawet o 50 proc., a dwutlenku węgla o 20 proc. Solaris produkuje autobusy z napędem CNG od 2004 roku. Do tej pory z podpoznańskiej fabryki wyjechało już ponad 1100 tego typu pojazdów do takich krajów, jak Norwegia, Szwecja, Słowenia, Czechy czy Francja.