W poniedziałek 15 października na Jagiellońską do pętli Żerań FSO mają powrócić tramwaje. Spółka Tramwaje Warszawskie kończy kluczowy etap prac związany z wymianą torów, budową odwodnienia i wprowadzaniem priorytetów.
Tramwaje Warszawskie powoli kończą najważniejsze kolejny już etap prac przy przebudowie torów w ciągu ul. Jagiellońskiej między rondem Starszyńskiego a pętlą Żerań FSO. Zakres robót obejmuje pełną wymianę 11 km szyn, budowę odwodnienia, wprowadzenie priorytetów dla tramwajów m.in. przy FSO, Kotsisa i Platerówek, uszczelnienie dwóch przejść podziemnych. – Wszystkie zmiany wiążą się z poprawą dostępności trasy tramwajowej na Jagiellońskiej. Zniknęła już kładka przy przystanku Śliwice. A my zaplanowaliśmy kolejne zmiany, które sprawią, że kolejne przystanki będą dostępne dla osób o ograniczonej mobliności – tak, by nie trzeba było korzystać z przejść podziemnych, z których nie skorzystają niepełnosprawni czy rodzice z dziećmi w wózkach – mówi Michał Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Wprowadzenie priorytetu umożliwi sprawniejszy przejazd tramwajów. – Docelowo zakładamy podwyższanie prędkości. Jest to dłuższy proces związany między innymi z zatwierdzaniem zmian w organizacji ruchu – wskazuje rzecznik Tramwajów Warszawskich. Czas przejazdu skróci się maksymalnie o kilka minut.
Obecnie dwukierunkowe tramwaje na linii 13 dojeżdżają wyłącznie do przystanku Platerówek. – W niedzielę zdejmujemy rozjazd nakładkowy, w poniedziałek na podstawowe trasy wracają tramwaje linii 20 i 18 – mówi Dutkiewicz. Dalsze prace nie będą już wymagały wstrzymywania ruchu. – Przed nami wymiana słupów i modernizacja przystanków – dodaje rzecznik spółki.
W przyszłości przebudowywane torowisko będzie stanowiło część
trasy wzdłuż Modlińskiej, prowadzącej w kierunku Tarchomina. W pierwszej kolejności tramwaje dojadą do planowanej zawrotki na wysokości ulic Płochocińskiej i Familijnej.– Mamy za sobą badania gruntów w okolicach kanału Żerańskiego, a przed nami wykonanie analizy urbanistycznej, która odpowie na pytanie jaki ma być dalszy przebieg tramwaju – mówi Maciej Dutkiewicz. Jeden wariant zakłada tory wzdłuż Modlińskiej i Trasy Mostu Północnego, a drugi – wzdłuż Familijnej i Myśliborskiej.