Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-01-21 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane
mat. ZTM Warszawa
Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane
Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane
Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane
Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane
Warszawa: Ile minut do centrum? Mapy dostępności komunikacji zaktualizowane
Jak na co dzień funkcjonuje Warszawski Transport Publiczny? Jak długo trzeba iść do przystanku i jak daleko znajduje się stacja metra? Jak długo jedzie się do ścisłego centrum z poszczególnych rejonów stolicy? Na wszystkie pytania odpowiadają mapy dostępności.

Mapy są próbą całościowego spojrzenia na funkcjonowanie komunikacji publicznej w aglomeracji warszawskiej. Przedstawiają dostępność wejść do stacji metra, przystanków kolejowych, autobusowych i tramwajowych dla osób poruszających się pieszo, liczbę rzeczywistych odjazdów z poszczególnych przystanków oraz czas dotarcia do ścisłego centrum (obszar ograniczony Rondem ONZ, ulicą Świętokrzyską, Rondem Dmowskiego oraz Dworcem Centralnym) z poszczególnych punktów aglomeracji.

Przedstawione mapy oparte są na dostępnych planach, które z konieczności są pewnym uproszczeniem i trzeba pamiętać, że schemat może różnić się od rzeczywistości, jeśli np. na danym chodniku czy jezdni trwa remont, a na podwórkach budynków znajdujących się na sugerowanej trasie dojścia do przystanku nie ma dostępnych przejść. Mapy są czytelne i łatwe w obsłudze. Ciemniejszy odcień koloru oznacza krótszy czas dotarcia do stacji, przystanku czy do centrum Warszawy – w zależności od wybranej mapy. Analogicznie większe kółko dla mapy odjazdów z przystanków oznacza więcej kursów pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego, a klikając na przystanek uzyskamy szczegółowe informacje o liczbie odjazdów w ciągu całego dnia powszedniego.

Schematy można przybliżać i oddalać, przesuwać w dowolnym kierunku, oglądać w trybie pełnoekranowym. W dużym powiększeniu widać, że cała stolica jest pokryta siecią komunikacji miejskiej, bo tam, gdzie na pierwszy rzut oka spostrzegamy „białą plamę”, w odpowiednim przybliżeniu widać np. las. Ważna jest także legenda, która objaśnia założenia wzięte pod uwagę przy sporządzaniu planów.

Bardzo ciekawy obraz wyłania się z mapy przedstawiającej czas dotarcia do centrum. Dzięki dwóm liniom metra oraz sprawnie działającej komunikacji szynowej dotrzemy do ścisłego centrum w ciągu 10 minut z wielu rejonów stolicy. Mapa pokazuje także, jak daleko na obszarze aglomeracji sięga Warszawski Transport Publiczny, np. osoba mieszkająca w Otwocku i to nie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejowego, jest w stanie znaleźć się na dworcu PKP Warszawa Śródmieście w ciągu 50 minut.

Do obliczeń posłużyły dane z rozkładów jazdy, które ze względu na utrudnienia występujące w ruchu drogowym mogą się różnić od rzeczywistości. Całkowity czas podróży, uwzględniony na mapie, obejmuje czas dojścia do przystanku, oczekiwanie na pojazd i samą podróż i został przygotowany dla konkretnych godzin wyjścia z domu między 6.30 a 7.25 w dni powszednie. Mapa pokazuje najszybsze, możliwe połączenie z danego rejonu aglomeracji – nie zawsze będzie to połączenie wybrane przez podróżnego.

Innym, ciekawym przykładem jest mapa dostępności wejść do stacji metra. Dla stacji metra zaznaczone zostały obszary do 500 oraz 1000 metrów. Dzięki temu każdy użytkownik, znając tempo swojego przemieszczania się pieszo, będzie mógł oszacować, ile czasu zajmie mu dotarcie do wejścia. Na skrzyżowaniu obu linii metra obszar dojścia do 500 metrów sięga na północy Ogrodu Saskiego (styka się niemal ze strefą dojścia 500 m dla stacji Ratusz Arsenał), na zachodzie ulicy Żelaznej, na południu dociera niemal do Hożej, a patrząc w stronę Wisły – ulicy Dynasy. Co warte podkreślenia, mapa uwzględnia budowane już stacje na linii M2, które mają zostać ukończone w 2019 roku.

Podobnie wyglądają mapy przedstawiające dostępność stacji kolejowych oraz przystanków autobusowych i tramwajowych, razem z liniami dowozowymi „L” .

Dane są aktualizowane co roku. W 2018 roku wiele się pod względem dostępności komunikacji miejskiej zmieniło na lepsze, np. zakończył się remont linii kolejowej 447 (tzw. linii grodziskiej), remont linii obwodowej, na Ursynowie została uruchomiona linia autobusowa 239. Powstały nowe buspasy na ul. Kijowskiej oraz Raszyńskiej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Komentarz: Wybory wygrali ci, którzy rozwijają komunikację miejską

Felietony i komentarze

Komentarz: Wybory wygrali ci, którzy rozwijają komunikację miejską

Marcin Gromadzki 05 listopada 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5