Polskie miasta powoli wracają nad rzekę. Na rowerowe rzeko-strady postawiły ostatnio dwa miasta – Warszawa oraz Poznań. Obie inwestycje są obecnie w realizacji. Część rowerzystów zarzuca jednak w obu przypadkach, że miasta stawiają na weekendową rekreację, zamiast realne skomunikowanie ościennych dzielnic z centrum.
Nadwiślański Szlak Rowerowy ma być gotowy wiosną przyszłego roku, czyli już niebawem. Pełnomocnik prezydenta ds. rowerowych cieszy się, że będzie to najszersza droga dla rowerów w Warszawie, łącząca Bielany z Mokotowem. I uspokaja tych, którzy inwestycji przypisali status ścieżki wyłącznie rekreacyjnej – Z Białołęki, Młocin czy Marymontu to będzie najszybsza trasa na Powiśle i dalej do centrum – argumentuje Puchalski, pokazując jednocześnie, że będą z niej mogli korzystać nie tylko weekendowi rowerzyści. Choć ci owszem – również.
Obecnie prace przy budowie szlaku są już mocno zaawansowane, niemal na całej długości od Lasu Bielańskiego do Podzamcza została już ułożona nawierzchnia asfaltowa. Trwa również układanie bulwarów z płyt chodnikowych.
Trasa będzie liczyła w sumie 16 km. W ramach inwestycji powstaną nie tylko pasy i ścieżki rowerowe, ale również szerokie promenady pieszo-rowerowe. Ze względu na istniejące walory przyrodnicze i warunki techniczne, szlak rowerowy zostanie zróżnicowany na odcinki o różnym charakterze, szerokości i rodzaju nawierzchni (np. asfaltowej i mineralnej). W planach jest oznakowanie odcinków krajoznawczych i łączników z istniejącym systemem dróg rowerowych Warszawy. Wskazane zostaną miejsca postojowe (widokowe) przeznaczone dla jego użytkowników. Ponadto szlak wyposażony zostanie także w oświetlenie całonocne na odcinku centralnym bulwaru.
Nadwiślański Szlak Rowerowy jest częścią projektu „Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy „Pedałuj i płyń” (bike & sail) – etap I” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”.
Prace nad inwestycją poznańską podzielone zostały na etapy, a całość trasy przebiegającej wzdłuż Warty ma zostać ukończona dopiero w 2017 roku. W tym roku zaplanowano budowę odcinka wzdłuż ulicy Ewangelickiej, na fragmencie od mostu Rocha do Czartorii.
Droga nie będzie jednak prowadzić do samego Mostu Chrobrego, ponieważ urzędnikom nie udało się dogadać z właścicielem odcinka od Czartorii do mostu. Ten postawił bowiem warunek – 15 mln zł za udostępnienie terenu.
Podobne problemy z udostępnieniem terenu miała Warszawa, która również zdecydowała się na odbicie trasy wzdłuż ulicy Czerniakowskiej. Na przekazanie terenu nie zgodziło się bowiem Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.