29 marca przyszłego roku do Warszawy przyjadą pierwsze autobusy CNG, kupione przez Miejskie Zakłady Autobusowe od firmy MAN. W sumie, zgodnie z kontraktem, miało ich być 80, ale prezes MZA Jan Kuźmiński poinformował, że przewoźnik skorzysta z prawa opcji na dodatkowe 30 autobusów.
– Zależy nam na tym, żeby klient był zadowolony nie tylko z autobusów, ale też z naszej obsługi i serwisu. Przykładamy do tego olbrzymią wagę – mówił w środę, podczas podpisywania umowy nowy prezes MAN Truck&Bus Polska Marc Martinez. Wcześniej szefował oddziałowi MAN–a we Francji i zwracał uwagę, że paryski organizator transportu – RATP – bardzo chętnie korzysta z autobusów gazowych, więc MAN ma doświadczenie w tym zakresie.
– Dobrze, żebyście się starali. W Warszawie planujemy w najbliższych latach wymienić tabor na nisko i zeroemisyjny, dlatego im lepsza usługa, tym robicie sobie lepszą reklamę – odpowiedziała mu wiceprezydent Renata Kaznowska.
110 zamiast 80
Umowa dotyczy
przetargu na 50 autobusów przegubowych i 30 12–metrowych, którą rozstrzygnięto w kwietniu. MAN zaoferował je za nieco ponad 132 mln zł brutto, czym przebił Solarisa (ok. 140 mln zł), choć rywal z Bolechowa zaproponował pojazdy z nieco lepszą oceną techniczną. Zgodnie z umową autobusy będą dostarczane co tydzień począwszy od 29 marca przyszłego roku. Pierwsze cztery to dostawy po 5 autobusów, potem co tydzień do Zajezdni Kleszczowa przyjedzie po 10 pojazdów, ostatnie 7 czerwca.
Szef MZA Jan Kuźmiński poinformował, że warszawski przewoźnik skorzysta z prawa opcji i kupi w ramach tej umowy jeszcze 30 autobusów. Na razie nie wiadomo jakiej długości będą „ponadprogramowe” pojazdy. Wszystko zależy od ustaleń z ZTM–em, do jakich przewozów będą potrzebne.
Tylko ekologiczne
Zakupy autobusów CNG to realizacja planu MZA ogłoszonego pod koniec zeszłego roku. Miasto i miejski przewoźnik zadeklarowali, że (póki co w ciągu trzech najbliższych) lat będą kupować wyłącznie autobusy elektryczne i gazowe. Niedługo powinna zostać ogłoszona pierwsza część przetargu, który zakłada kupienie w tym czasie w sumie 130 autobusów elektrycznych (na razie MZA kupiły 30 pojazdów z takim napędem, a dodatkowo dzierżawią od Solarisa testowy elektrobus przegubowy).
Łącznie z gazowymi, w 2020 r. po stolicy ma jeździć ponad 300 autobusów nisko i zeroemisyjnych. W sumie MZA korzystają z ponad 1,3 tys. autobusów. Kilkaset dodatkowych to autobusy przewoźników prywatnych obsługujących miejskie linie na zlecenie ZTM. Tu też dochodzi do zmiany. Kilka dni temu
Mobilis zaprezentował 61 autobusów hybrydowych - również od MAN-a - które wymógł warszawski organizator transportu w ramach nowej umowy przewozowej.