Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Historyczna infrastruktura. Zaskakujący powrót starych wysięgników

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-05-30 16:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Historyczna infrastruktura. Zaskakujący powrót starych wysięgników
Historyczne wysięgniki na pętli Metro Wilanowskafot. Michał Kiembrowski
Warszawska sieci tramwajowej, mimo szybko postępującej modernizacji, posiada sporo oryginalnego i historycznego wyposażenia. Tramwaje Warszawskie zapowiadają zachowanie zabytkowych elementów infrastruktury. Czasami dochodzi do zaskakujących wydarzeń – przykładowo na pętli Metro Wilanowska zamontowano kilka lat temu stare, półkoliste wysięgniki sieci trakcyjnej.

Najbardziej znanym zabytkiem infrastruktury tramwajowej jest słup trakcyjny z początku XX wieku, z półkolistymi wysięgnikami firmy Siemens, który stoi w ciągu Grójeckiej, po północnej stronie placu Narutowicza. – Słup jest oryginalny, ale wysięgniki są odtworzone na podstawie wzorców historycznych. Obecnie trudno jest określić z którego miejsca został przeniesiony – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Zabytkowych słupów jest jednak więcej – zarówno o konstrukcji kratowej, jak i rurowej. Co ważne, nie znikają, mimo postępującej modernizacji sieci trakcyjnej. – Oczywiście staramy się w miarę naszych możliwości zachować zabytkowe elementy trakcji tramwajowej. Utrzymujemy je i poddajemy renowacjom w ramach realizowanych inwestycji lub remontów torowisk (w zakresie obszarów objętych ochroną konserwatorską otrzymujemy stosowne decyzje i wytyczne nt. renowacji i utrzymania takich słupów od stołecznego konserwatora zabytków) – mówi Michał Powałka.

Słupy pozostają, nawet jeśli nie pełnią już – po modernizacji danej trasy – swojej założonej roli, związanej z podtrzymywaniem sieci trakcyjnej. Wystarczy wymienić te przy placu Bankowym, placu Politechniki czy też na wysokości Hal Banacha. Ten ostatni nosi ślady po pociskach z czasów barykady wrześniowej 1939 r. Nie wiadomo dokładnie, ile zachowało się starych słupów, ani też w jakich lokalizacjach. – Nasza spółka planuje stworzyć ewidencje słupów zabytkowych – zapewnia rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Czasem jednak sprawy przyjmują zaskakujący obrót. Przykładowo na pętli Metro Wilanowska na nowo objawiły się stare, półkoliste wysięgniki. – Zostały zamontowane w tym miejscu około pięciu lat temu. Wysięgniki zostały zdemontowane ze starej pętli Wierzbno [zlikwidowanej w 2006 r. – red.] i były w eksploatacji od lat 60. XX wieku – mówi Powałka. Nie wyczerpuje to jednak listy zaskakujących powrotów starych elementów infrastruktury. – Dotychczas zamontowaliśmy jeden wysięgnik na nowym słupie na terenie Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów przy al. Prymasa Tysiąclecia 102. Chcieliśmy odtworzyć historyczny charakter konstrukcji wysięgnika – informuje Powałka.

Spółka korzysta też z dziedzictwa historycznego przy realizacji nowych inwestycji. Standardem jest stawianie słupów stylizowanych. – Generalnie konstrukcje nowych słupów są „luźnym” nawiązaniem do wzorców historycznych, ale w przypadku np. ulicy Stalowej mamy zaprojektowane słupy, które z racji warunków konserwatora zabytków nawiązują do historycznego wzorca słupa z lat trzydziestych ubiegłego wieku – mówi Michał Powałka.


fot. Mikiapole3, lic. CC BY-SA 3.0 Warszawikia

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Przewoźnicy zrzucą się na media narodowe. Bez dramatu?

Prawo & Finanse

Warszawa: Przewoźnicy zrzucą się na media narodowe. Bez dramatu?

Witold Urbanowicz 30 maja 2016

Wybrano wykonawcę przedłużenia tramwaju na Tarchominie

Przestrzeń

Wybrano wykonawcę przedłużenia tramwaju na Tarchominie

Witold Urbanowicz 18 maja 2016

Zielone torowiska znane od stu lat. Gonimy Europę

Przestrzeń

Zielone torowiska znane od stu lat. Gonimy Europę

Witold Urbanowicz 17 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5