Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Gdzie budować tramwaje?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-01-24 16:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Gdzie budować tramwaje?
fot. WU
Ratusz otrzymał już analizę perspektywicznego rozwoju sieci tramwajowej do 2040 r. Eksperci zarekomendowali do realizacji 27 tras, z czego w pierwszej kolejności powinny zostać zrealizowane m.in. tramwaj na Gocław, Wilanów, os. Ruda i wzdłuż traktu Królewskiego.

Wyłoniona firma na podstawie przeprowadzonych analiz musiała przedstawić rekomendacje rozbudowy tras do 2040 r. – przedmiot zamówienia nie ograniczał się wyłącznie do stolicy, ale obejmuje także linie wybiegające poza jej granice administracyjne, w tym do Piaseczna, Konstancina-Jeziorny, Janek, Babic, Starych Babic, Izabelina, Marek, Ząbek, a nawet Sochaczewa. W dokumentacji przetargowej znalazło się 107 różnych tras (wliczając w to warianty) – niektóre z nich zdawały się być wyłącznie tramwajową fantastyką.

Miasto w tej chwili przygotowuje bądź zmienia wiele planów zagospodarowania przestrzennego. Przy tej okazji często wpływają wnioski w sprawie zapisania rezerw pod nowe trasy tramwajowe bądź zmian w funkcjonowaniu istniejących linii. Opracowanie pomoże w ocenie zasadności zgłaszanych propozycji.

Przez sito analiz

Firma CH2M HILL w pierwszej kolejności dokonała preselekcji tras, w ramach której wyłączono część tras z dalszej analizy. Pod uwagę brano tutaj m.in. przebieg istniejących i planowanych tras transportu publicznego w celu uniknięcia dublowania się przebiegu połączeń szynowych, powiązanie i spójność układu komunikacyjnego, ochronę zabytków i środowiska, kierunki „spontanicznego” rozwoju miasta, możliwość budowy wydzielonego torowiska, techniczną trudność w realizacji oraz docelowy układ drogowy.


mat. CH2M MILL

W preselekcji wskazano 63 trasy, a na podstawie analiz ruchowych do dalszego etapu zaklasyfikowano 27 tras. Wykorzystano tutaj wskaźnik liczby pasażerów na godzinę podczas szczytu porannego na najbardziej obciążonym odcinku danej trasy. W ostatniej kolejności eksperci przeprowadzili analizę wielokryterialną pod kątem wskazania kolejności realizacji poszczególnych przedsięwzięć.

Co na początek

Na bazie tych analiz do realizacji w pierwszej kolejności wskazano siedem tras. Lista obejmuje m.in. budowę torowiska wzdłuż al. Wilanowskiej pomiędzy stacją metra Wilanowska a Wilanowem. Trasa ta ma jedno z większych prognozowanych obciążeń godzinowych (3230 pasażerów / godz. szczytu). Znalazła się też budowa tramwaju na Gocław, wobec której miasto ma w tej chwili dosyć niejasne plany. W miarę prostą inwestycją wydaje się budowa przedłużenia linii na ul. Mickiewicza od pętli Marymont-Potok do os. Ruda (przez Klaudyny, Podleśną do pętli na Gwiaździstej). Eksperci zarekomendowali również budowę torowiska na Trakcie Królewskim, które przebiegałoby od Międzyparkowej ulicą Bonifraterską, Miodową, Krakowskim Przedmieściem, Nowym Światem i Al. Ujazdowskimi, z łącznikiem w ul. Bagateli.

Wykaz obejmuje także dwie trasy znajdujące się obecnie w planach miasta na najbliższą perspektywę unijną – tj. budowę torowiska w ul. Kasprzaka (w wariancie przez Ordona) oraz trasę na Wilanów przez Dolny Mokotów. Linia przebiegać miałaby od Dw. Zachodniego ulicami: Bitwy Warszawskiej 1920 roku, Banacha, Rostafińskich, św. Boboli, Rakowiecka, Spacerowa, al. Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Trasa ta, na odcinku do Dolnej, osiąga najwyższe prognozowane obciążenie – 3960 pasażerów na godzinę.



Warto przy tym pamiętać, że w określaniu kolejności decyduje nie planowane obciążenie, ale łatwość techniczną i koszty realizacji. Pod uwagę brano m.in. liczę kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą, liczbę działek do wykupienia, udział procentowy długości działek do długości trasy, koszt budowy linii na kilometr na pasażera, przyrost pracy eksploatacyjnej oraz występowanie w dokumentach planistycznych.

W drugiej kolejności

W drugim etapie przewidziano też szereg ważnych tras – m.in. do węzła Marsa, wzdłuż mostu Krasińskiego, Radzymińskiej czy pomiędzy Dw. Zachodnim a Kasprzaka. Wszystkie linie podmiejskie zostały zaklasyfikowane do realizacji w ostatniej kolejności, poza Markami, które mogłyby znaleźć się w trzecim etapie. Zaważyła tutaj przede wszystkim duża liczba kolizji, działek do wykopu, a także wysoki koszt jednostkowy budowy tych tras w przeliczeniu na pasażera. Ponadto minusem w przypadku tras podmiejskich jest długi czas przejazdu do centrum miasta.

Wykonawca opracowania podkreśla, że to tylko wstępne rozpoznanie kierunków. Wybór konkretnych tras powinien być poprzedzony analizami wykonalności oraz ekonomicznymi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Przestrzeń

Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Witold Urbanowicz 06 lutego 2014

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2014

Tramwaje wyjadą poza granice Warszawy do 2020 r.?

Przestrzeń

Tramwaje wyjadą poza granice Warszawy do 2020 r.?

Witold Urbanowicz 07 listopada 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5