Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Deszcz pieniędzy na transport dla Warszawy. Dolny Śląsk protestuje

Dalej Wstecz
Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2016-04-26 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Deszcz pieniędzy na transport dla Warszawy. Dolny Śląsk protestuje
Fot. ZTM Warszawa
Radni sejmiku Dolnego Śląska buntują się przeciwko podziałowi środków POIiŚ na transport publiczny. Premiuje on Warszawę kosztem innych ośrodków. Stolica dostanie bowiem pięciokrotnie większe pieniądze, niż pozostałe duże miasta. Radni w swoją walkę chcą wciągnąć marszałków wszystkich województw.

Protest przygotowują radni z ugrupowania Bezpartyjni Samorządowcy, które ma większość w sejmiku Dolnego Śląska. Chodzi im o nową wersję szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Infrastruktura i Środowisko. Dokument w połowie kwietnia opublikowało Ministerstwo Rozwoju. Wynika z niego, że w trybie pozakonkursowym na niskoemisyjny transport publiczny w polskich miastach Unia wyda blisko 2,3 mld euro (ok. 10 mld zł). Z tej puli ok. 4,5 mld zł trafi do stolicy. Dla porównania: Projekty krakowskie mogą liczyć na dofinansowanie rzędu 447 mln zł, a wrocławskie 367 mln zł. Oznacza to, że około połowa kwoty przeznaczonej na transport niskoemisyjny przypadnie Warszawie. Pozostałe miasta - według radnych - zostaną zmarginalizowane.

Samorządowcy protestują

- Podział pieniędzy obowiązujący na dziś jest zdumiewający. Warszawa ma otrzymać połowę z całej puli, mając około 20 proc. populacji. To oznacza, że na przeciętnego warszawiaka państwo polskie wydaje 4-5 razy więcej, niż na wrocławianina, gdańszczanina, poznaniaka czy łodzianina. Jako radni sejmiku dolnośląskiego wyrażamy nasze oburzenie tą sytuacją - mówi Patryk Wild, zastępca prezesa MPK Wrocław i przewodniczący klubu Bezpartyjnych Samorządowców w sejmiku.

Radni z Dolnego Śląska w piśmie skierowanym do rządu domagają się, by środki rozdzielane były według kryteriów populacji, co pomogłoby innym dużym miastom. - W naszym sejmiku przygotowaliśmy projekt apelu do rządu. Będziemy go rozsyłać do innych województw i miast-beneficjentów oraz parlamentarzystów – tłumaczy Wild. – Zakładamy, że Wrocław zamiast obiecanych 367 mln zł. dostanie nieco ponad 700 mln zł. To pozwoliłoby na przykład na całkowitą wymianę floty tramwajowej na niskopodłogową, a także na remont zajezdni. Więcej pieniędzy powinny też otrzymać wszystkie inne miasta – poza stolicą.

Pompowanie stolicy

Dlaczego podział jest niesprawiedliwy? Bo nie uwzględnia liczby mieszkańców, tylko arbitralnie przyznaje środki Warszawie – tłumaczy szef Bezpartyjnych Samorządowców.

- Podział pieniędzy powinien szanować populację danego ośrodka. Dotyczy to nie tylko Wrocławia, ale wszystkich 13 dużych miast korzystających ze środków POIiŚ. Chcemy dostać tyle, ile należy nam się z kryterium populacji. Nie znajduję argumentów, które obroniłyby uprzywilejowaną pozycję Warszawy. Pompowanie połowy pomocy strukturalnej w najbogatsze miasto w kraju jest trudne do obrony. Takie niesprawiedliwe zasady podziału przyjął poprzedni rząd. Oczekujemy, że obecna władza wycofa się z tego, bo to bardzo niedobre pomysły – tłumaczy Patryk Wild.

Marszałkowie innych województw wstrzymali się z komentowaniem sytuacji, dopóki nie zobaczą apelu na własne oczy. – Zatwierdzanie strategii dla poszczególnych regionów jest jeszcze w toku, nie znamy ostatecznego podziału środków przeznaczonych dla każdego regionu – podkreślają pracownicy marszałka województwa łódzkiego.

Nieoficjalnie samorządowcy innych regionów przyznają, że podział środków jest mocno kontrowersyjny. Dodają jednak, że większość kwoty dla Warszawy, ponad 3,5 mld zł, pochłonie rozbudowa drugiej linii metra wraz z zakupem taboru.

Radni Dolnego Śląska będą głosowali nad swoim stanowiskiem w czwartek. Później apel zostanie rozesłany do innych województw.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jest przetarg na aż 20 nowych pociągów dla Kolei Śląskich

Komunikacja

Jest przetarg na aż 20 nowych pociągów dla Kolei Śląskich

Jakub Madrjas 20 kwietnia 2016

Opole chce 56 nowych autobusów. W tym też hybrydy

Komunikacja

Opole chce 56 nowych autobusów. W tym też hybrydy

Martyn Janduła 18 marca 2016

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Przestrzeń

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Tomasz Larczyński/Jakub Madrjas 17 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS