Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Co z wiaduktem na Towarowej? Na razie czeka na kolejarzy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Co z wiaduktem na Towarowej? Na razie czeka na kolejarzy
fot. Panek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Stan drogowo-tramwajowego wiaduktu w ciągu ul. Towarowej pozostawia wiele do życzenia, ale jednocześnie – jak zapewniają władze Warszawy – nie zagraża on bezpieczeństwu użytkowników. ZDM Warszawa dysponuje pozwoleniem na przebudowę obiektu, ale inwestycja na razie wstrzymywana jest przez zaplanowany i przekładany w czasie remont linii średnicowej. – Stołeczny ratusz wie, że PKP PLK ma obecnie inne plany co do miejsc posadowienia podpór i dołożenia dodatkowego torowiska – mówi Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie.

Pierwszy wiadukt nad linią średnicową powstał pod koniec lat 20. XX w. Obiekt poważnie ucierpiał w czasie II wojny światowej. Wiadukt znaną dzisiaj postać przybrał w latach 60. XX w. W 2001 r. obiekt znalazł się na niesławnej, przygotowanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, liście „wiaduktów grozy”, wymagających pilnych prac remontowych. Poszczególne obiekty w kolejnych latach były remontowe bądź wręcz budowane od nowa – z wyjątkiem właśnie obiektu przy Towarowej. Wprowadzono tylko pewne ograniczenia: przystanki tramwajowe przesunięto na północ, poza wiadukt. Pasażerowie muszą korzystać z nierównej nawierzchni i taki stan tymczasowości cały czas trwa. Rozebrano również schody prowadzące na peron podmiejski.

Władze Warszawy zapewniają, że obiekt w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu jego użytkowników. – Zgodnie z prawem budowlanym Zarząd Dróg Miejskich wykonuje coroczne i pięcioletnie przeglądy wiaduktu. Stan wiaduktu jest też na bieżąco monitorowany przez pracowników ZDM. Jeśli cokolwiek wzbudziłoby wątpliwości ZDM natychmiast zostałyby podjęte działania odpowiednie do sytuacji – zapewnia Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie. Jak przekazuje Zarząd Dróg Miejskich, obecnie nie ma też wprowadzania żadnych dodatkowych zabezpieczeń.

Zarząd Dróg Miejskich dysponuje prawomocnym pozwoleniem na budowę związanym z wiaduktem na Towarowej, ale inwestycja ta jest w dużym stopniu zależna od planów PKP PLK w zakresie przebiegającej dołem linii średnicowej. To przedsięwzięcie kolejarze jednak cały czas odsuwają w czasie – w chwili obecnej na przyszłą perspektywę unijną. –Stołeczny ratusz wie, że PKP PLK ma obecnie inne plany co do miejsc posadowienia podpór i dołożenia dodatkowego torowiska. Trudno jest więc powiedzieć czy możliwe będzie skonsumowanie obecnego pozwolenia na budowę – mówi Demiańczuk. Wiąże się to z koniecznością przygotowania nowej dokumentacji projektowej dla wiaduktu na Towarowej oraz ustalenia podziału kosztów przygotowania nowego projektu. Sama przebudowa wiaduktu to koszt ok. 15 mln zł.

W ramach inwestycji kolejowej przebudowany zostanie przystanek Warszawa Ochota. – Peron musi być poszerzony i wydłużony aby oprócz schodów zmieściły się urządzenia dla obsługi osób z niepełnosprawnościami – informuje Karolina Gałecka, rzecznik prasowy ZDM. Przedstawiciele PKP PLK o samym pomyśle na linię średnicową wypuszczają informacje szczątkowe.

Elementem wiaduktu jest też zamknięte przejście podziemne w osi peronu WKD (czynne są tylko wąskie schody z peronu WKD na wschodnią stronę Towarowej). – Przejście było wydzielone z wiaduktu i było jego elementem. Stonowało jego integralną część. Projekt nie przewiduje odtworzenia przejścia wydzielonego w miejscu, w którym istniało – wskazuje Gałecka.

Remont obejmie też infrastrukturę tramwajową. Po pierwsze, jak zapowiada miasto, przystanki tramwajowe wrócą na wiadukt. Po drugie, planowany jest wydzielony tor do skrętu w Grójecką. Przewidziano również tor odstawczy (postojowy) dla taboru dwukierunkowego.


Debata „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”?
Już 5 marca o godz. 18.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego przy ul. Grzybowskiej 79 w Warszawie odbędzie się dyskusja „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”? Podczas spotkania zostaną poruszone m.in. tematy: remontu linii średnicowej, wygodnych przysiadek dla Warszawy Głównej i Ronda Daszyńskiego, zwężenia ul. Towarowej czy polityki parkingowej. Informacji z pierwszej ręki udzielą przedstawiciele PKP PLK S.A., warszawskiego Ratusza, dzielnicy Wola, wśród prelegentów będzie także prezes stowarzyszenia Wola Mieszkańców. Debatę z cyklu City Matters organizują: ZDG TOR, Wspólna Wola, patronat medialny objął Transport Publiczny. Spotkanie jest otwarte, jednak obowiązuje limit miejsc i należy się zarejestrować: https://wolatransport.evenea.pl.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Śródmieście: Awaria sieci PGE EK wyłączyła dworzec

Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Przemysław Farsewicz 03 sierpnia 2025

Kolejne drzewa na placu Trzech Krzyży

Przestrzeń

Kolejne drzewa na placu Trzech Krzyży

ZDM Warszawa 25 lipca 2025

621 przejść dla pieszych z nowym (d)oświetleniem

Komunikacja

621 przejść dla pieszych z nowym (d)oświetleniem

Paulina Piziorska 29 lipca 2025

Warszawa zaprojektuje rowerowy korytarz w Wesołej

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa Śródmieście: Awaria sieci PGE EK wyłączyła dworzec

Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Przemysław Farsewicz 03 sierpnia 2025

Kolejne drzewa na placu Trzech Krzyży

Przestrzeń

Kolejne drzewa na placu Trzech Krzyży

ZDM Warszawa 25 lipca 2025

621 przejść dla pieszych z nowym (d)oświetleniem

Komunikacja

621 przejść dla pieszych z nowym (d)oświetleniem

Paulina Piziorska 29 lipca 2025

Warszawa zaprojektuje rowerowy korytarz w Wesołej

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij