Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Co z wiaduktem na Towarowej? Na razie czeka na kolejarzy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-02-21 13:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Co z wiaduktem na Towarowej? Na razie czeka na kolejarzy
fot. Panek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Stan drogowo-tramwajowego wiaduktu w ciągu ul. Towarowej pozostawia wiele do życzenia, ale jednocześnie – jak zapewniają władze Warszawy – nie zagraża on bezpieczeństwu użytkowników. ZDM Warszawa dysponuje pozwoleniem na przebudowę obiektu, ale inwestycja na razie wstrzymywana jest przez zaplanowany i przekładany w czasie remont linii średnicowej. – Stołeczny ratusz wie, że PKP PLK ma obecnie inne plany co do miejsc posadowienia podpór i dołożenia dodatkowego torowiska – mówi Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie.

Pierwszy wiadukt nad linią średnicową powstał pod koniec lat 20. XX w. Obiekt poważnie ucierpiał w czasie II wojny światowej. Wiadukt znaną dzisiaj postać przybrał w latach 60. XX w. W 2001 r. obiekt znalazł się na niesławnej, przygotowanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, liście „wiaduktów grozy”, wymagających pilnych prac remontowych. Poszczególne obiekty w kolejnych latach były remontowe bądź wręcz budowane od nowa – z wyjątkiem właśnie obiektu przy Towarowej. Wprowadzono tylko pewne ograniczenia: przystanki tramwajowe przesunięto na północ, poza wiadukt. Pasażerowie muszą korzystać z nierównej nawierzchni i taki stan tymczasowości cały czas trwa. Rozebrano również schody prowadzące na peron podmiejski.

Władze Warszawy zapewniają, że obiekt w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu jego użytkowników. – Zgodnie z prawem budowlanym Zarząd Dróg Miejskich wykonuje coroczne i pięcioletnie przeglądy wiaduktu. Stan wiaduktu jest też na bieżąco monitorowany przez pracowników ZDM. Jeśli cokolwiek wzbudziłoby wątpliwości ZDM natychmiast zostałyby podjęte działania odpowiednie do sytuacji – zapewnia Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta w Warszawie. Jak przekazuje Zarząd Dróg Miejskich, obecnie nie ma też wprowadzania żadnych dodatkowych zabezpieczeń.

Zarząd Dróg Miejskich dysponuje prawomocnym pozwoleniem na budowę związanym z wiaduktem na Towarowej, ale inwestycja ta jest w dużym stopniu zależna od planów PKP PLK w zakresie przebiegającej dołem linii średnicowej. To przedsięwzięcie kolejarze jednak cały czas odsuwają w czasie – w chwili obecnej na przyszłą perspektywę unijną. –Stołeczny ratusz wie, że PKP PLK ma obecnie inne plany co do miejsc posadowienia podpór i dołożenia dodatkowego torowiska. Trudno jest więc powiedzieć czy możliwe będzie skonsumowanie obecnego pozwolenia na budowę – mówi Demiańczuk. Wiąże się to z koniecznością przygotowania nowej dokumentacji projektowej dla wiaduktu na Towarowej oraz ustalenia podziału kosztów przygotowania nowego projektu. Sama przebudowa wiaduktu to koszt ok. 15 mln zł.

W ramach inwestycji kolejowej przebudowany zostanie przystanek Warszawa Ochota. – Peron musi być poszerzony i wydłużony aby oprócz schodów zmieściły się urządzenia dla obsługi osób z niepełnosprawnościami – informuje Karolina Gałecka, rzecznik prasowy ZDM. Przedstawiciele PKP PLK o samym pomyśle na linię średnicową wypuszczają informacje szczątkowe.

Elementem wiaduktu jest też zamknięte przejście podziemne w osi peronu WKD (czynne są tylko wąskie schody z peronu WKD na wschodnią stronę Towarowej). – Przejście było wydzielone z wiaduktu i było jego elementem. Stonowało jego integralną część. Projekt nie przewiduje odtworzenia przejścia wydzielonego w miejscu, w którym istniało – wskazuje Gałecka.

Remont obejmie też infrastrukturę tramwajową. Po pierwsze, jak zapowiada miasto, przystanki tramwajowe wrócą na wiadukt. Po drugie, planowany jest wydzielony tor do skrętu w Grójecką. Przewidziano również tor odstawczy (postojowy) dla taboru dwukierunkowego.


Debata „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”?
Już 5 marca o godz. 18.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego przy ul. Grzybowskiej 79 w Warszawie odbędzie się dyskusja „Jaki transport dla bliskiej Woli – metrem, kolejką czy w korku”? Podczas spotkania zostaną poruszone m.in. tematy: remontu linii średnicowej, wygodnych przysiadek dla Warszawy Głównej i Ronda Daszyńskiego, zwężenia ul. Towarowej czy polityki parkingowej. Informacji z pierwszej ręki udzielą przedstawiciele PKP PLK S.A., warszawskiego Ratusza, dzielnicy Wola, wśród prelegentów będzie także prezes stowarzyszenia Wola Mieszkańców. Debatę z cyklu City Matters organizują: ZDG TOR, Wspólna Wola, patronat medialny objął Transport Publiczny. Spotkanie jest otwarte, jednak obowiązuje limit miejsc i należy się zarejestrować: https://wolatransport.evenea.pl.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Chorzów: Rusza nowy przetarg na remont torów na 3 Maja

Przestrzeń

Chorzów: Rusza nowy przetarg na remont torów na 3 Maja

Witold Urbanowicz 22 lutego 2019

Tramwaje Warszawskie zmienią układ torów na pl. Zawiszy

Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie zmienią układ torów na pl. Zawiszy

Witold Urbanowicz 08 maja 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5