Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa chce powiększyć Strefę Czystego Transportu. Konkretów brak

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa chce powiększyć Strefę Czystego Transportu. Konkretów brak
fot. WU
W Warszawie zakończyły się konsultacje społeczne ws. wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, mającej objąć ok. 7% powierzchni miasta. Jak wynika z przeprowadzonych, reprezentatywnych badań zdecydowana większość mieszkańców – bez względu na to, czy posiadają samochód i z niego korzystają – popiera wprowadzenie strefy, a istotna część opowiada się wręcz za zwiększeniem jej obszaru. Ratusz zapowiada działania zmierzające właśnie do powiększenia proponowanej strefy, ale to wymaga dalszych analiz – konkretów nie poznaliśmy.

Warszawa planuje wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT), ograniczonej obszarem Trasy Łazienkowskiej, al. Prymasa Tysiąclecia, mostem Gdańskim i korytarzem obwodnicy śródmiejskiej na Pradze. To ok. 7% powierzchni miasta. Zgodnie z ideą strefy – miałyby zostać wprowadzone ograniczenia, jeżeli chodzi o przemieszczanie się najbardziej trujących pojazdów. Szczegóły tutaj. Do 25 kwietnia trwały konsultacje społeczne w tej sprawie.

Mieszkańcy za

Jak wylicza Ratusz, konsultacje trwały trzy miesiące, choć ustawa wymaga 21 dni. Odbyło się osiem spotkań ogólnych, wpłynęło ponad 3000 uwag, do tego zorganizowano kilkanaście spotkań branżowych z przedstawicielami firm czy stowarzyszeń (w tym np. z kurierami czy taksówkarzami). – Oczywiście przychodzili też przeciwnicy strefy – często ci sami ludzie, z tymi samymi argumentami. Dlatego też zrobiliśmy badania ilościowe na reprezentatywnej próbie mieszkańców – mówi Tamas Dombi, dyrektor zarządzania ruchem drogowym w Urzędzie Miasta.

Badanie odbyło się na przełomie marca i kwietnia, już po rozpoczęciu konsultacji. – Blisko 70% popiera SCT. Poparcie jest istotne w każdej grupie społecznej – niezależnie od posiadania czy korzystania z auta – mówi Dombi. I tak wśród osób posiadających samochód w gospodarstwie domowym w proponowanej strefie odsetek poparcia wynosi 68%, wśród kierowców korzystających z auta w codziennych dojazdach – 59%. Co oczywiste, więcej krytyki jest w grupie osób posiadających stare auta, powyżej 19 lat. – Zapewne koszula bliższa ciału. To jedyna grupa, która nie popiera SCT – komentuje Dombi. Jak wynika z badań, również proponowany obszar strefy cieszy się poparciem, choć 42% z tych, którzy są za SCT, chciałoby jego rozszerzenia (w tym 26% na obszar całego miasta).

Miasto zapowiada powiększenie strefy i kolejne ulgi

Urząd Miasta zapowiada wzięcie części głosów pod uwagę – w tym uczynienie ukłonu w stronę seniorów czy osób, które sporadycznie korzystają z aut na dalsze podróże, poza miasto. – Chcemy, by ci mieszkańcy dostali jakąś ulgę albo więcej czasu na dostosowanie się do wymogów strefy – wskazuje Dombi. Z mocy ustawy ograniczeniami nie będą objęte motorowery. Miasto z kolei zdecydowało, by SCT nie obejmować motocykli – jak uznano, z uwagi na niewielką liczbę motocykli, które nie spełniałyby wymogów uchwały, nie jest to warte zachodu.

Ratusz, choć zapraszał na przedstawienie projektu strefy po konsultacjach, konkretów jednak nie przedstawił. – Myślimy o ty, by powiększyć obszar stref, ale jednocześnie wyjść naprzeciw wspomnianym już grupom specjalnym. Musimy to przeanalizować i przebadać. Pewnie zajmie to dwa miesiące – mówi Tamas Dombi. – Będziemy starali się, by uchwała trafiła do Rady Miasta pewnie w tym roku. Chcielibyśmy, by SCT mogła wejść w życie 1 lipca 2024 r., ale decydujący głos będą mieli radni – zaznacza dyrektor.

Miasto było też pytane o sankcje wobec kierowców, którzy nie będą przestrzegać uchwały. Zgodnie z kodeksem wykroczeń grozi grzywna 500 zł. Procedowany jest w parlamencie projekt ustawy, który pozwoli na interwencje Straży Miejskiej. – Do tego, zgodnie z tym projektem, w większym stopniu do rejestracji aut będzie można wykorzystać kamery. Dzięki temu zaoszczędzilibyśmy ok. 20 mln zł na naklejki, o ile zmiana wejdzie w życie przed przyjęciem uchwały o SCT – mówi Dombi. Jak dodaje, miasto – w ramach oddzielnego projektu, zgłoszonego przez Unię Metropolii Polskich – chciałoby, by łamanie SCT było objęte nie kodeksem wykroczeń, a procedurą administracyjną – jak w przypadku strefy płatnego parkowania.

Stowarzyszenia rozczarowane brakiem konkretów

Efektem spotkania były rozczarowane zaproszone organizacje i stowarzyszenia. – Nie poznaliśmy szczegółów i zakresu strefy – mówiła Nina Bąk z Clean Cities Campaign. – Dobra wiadomość, że mieszkańcy popierają strefę. Zła – że nie wiemy, jak duży obszar będzie obejmować. My optujemy za powiększeniem strefy do linii Trasy Toruńskiej i Dolinki Służewieckiej. Po dzisiejszym briefingu jesteśmy w punkcie wyjścia, nie wiemy ile czasu to jeszcze zajmie – komentuje na gorąco Piotr Siegiej z Polskiego Alarmu Smogowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Prawo & Finanse

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Witold Urbanowicz 13 listopada 2023

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Prawo & Finanse

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Witold Urbanowicz 13 listopada 2023

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

inf. pras enewsroom.pl 19 września 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Prawo & Finanse

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Witold Urbanowicz 13 listopada 2023

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Prawo & Finanse

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Witold Urbanowicz 13 listopada 2023

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

inf. pras enewsroom.pl 19 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5