Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Bilety jednorazowe ZTM nie w pociągach KM. Za drogo

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-11-28 14:43
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Bilety jednorazowe ZTM nie w pociągach KM. Za drogo
fot. MJ
Oferta wspólnego biletu, dzięki której pasażerowie stołecznej komunikacji posiadający bilety okresowe ZTM mogą korzystać z pociągów KM i WKD, nie zostanie rozszerzona o bilety jednorazowe i czasowe. Po latach rozważań władze Warszawy przyznają: spółki kolejowe chciały zbyt dużej rekompensaty, a przytłaczająca większość pasażerów stołecznej komunikacji i tak korzysta z biletów okresowych. Nie należy się też spodziewać rozszerzenia współpracy w drugą stronę: to jest honorowania biletów kolejowych w komunikacji miejskiej.

W Warszawie i aglomeracji funkcjonuje ciesząca się dużym zainteresowaniem oferta wspólnego biletu. Pasażerowie posiadający bilety okresowe ZTM – od dobowego wzwyż – mogą bez dopłat podróżować pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. To przyczyniło się do znacznego wzrostu popularności kolei w komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej. Przewoźnicy kolejowi otrzymują dopłatę do każdego wozokilometra jako rekompensatę za utracone wpływy.

Od lat pojawiają się postulaty o rozszerzenie wspólnego biletu o bilety czasowe i jednorazowe – tak, by w pociągach ważna była pełna taryfa ZTM. Na razie takie rozwiązanie obowiązuje w pociągach lotniskowych KM w obrębie Warszawy, a także na innych wybranych, ściśle określonych trasach, na których PKP PLK prowadzą prace remontowe, powodujące utrudnienia w ruchu. Pełne (wzajemne) honorowanie biletów wprowadzane jest też doraźnie w przypadku nieplanowych perturbacji w ruchu.

Niedawno o tę kwestię pytał się radny Piotr Żbikowski. Wiceprezydent Robert Soszyński w odpowiedzi wskazuje, że wszystkie pociągi KM musiałyby zostać wyposażone w kasowniki bądź – jeśli nie byłoby to możliwe – kasowniki musiałyby pojawić się na peronach, co wiązałoby się z dodatkowym wydatkiem dla stolicy. „Jednocześnie należałoby również zwiększyć środki na wynagrodzenie dla KM z tytułu zwiększenia stawki wynagrodzenia za jeden pociągokilometr, rekompensującej Kolejom Mazowieckim utratę z tytułu przychodów z biletów. W 2017 r. prowadzone były wstępne negocjacje w tej sprawie między ZTM a KM, jednak oczekiwania finansowe kolei znacząco przekraczały możliwości finansowe Warszawy, budząc jednocześnie wątpliwości, co do zasadności ponoszenia aż tak dużego wydatku” – wskazuje Soszyński. Jak dodaje, blisko 90% podróży w systemie ZTM odbywa się na podstawie biletów długookresowych. Z oferty wspólnego biletu może więc korzystać przytłaczająca większość podróżnych.

Jednocześnie, jak wynika z odpowiedzi, nie należy oczekiwać rozszerzenia współpracy w drugą stronę – to jest honorowania biletów KM w pociągach SKM (jak ma to miejsce w przypadku linii lotniskowych SKM S2 i S3). Po pierwsze, jak wskazują władze stolicy, występują zasadnicze różnice w konstrukcji taryf. Taryfa ZTM jest strefowa, natomiast cennik biletów kolejowych jest uzależniony od zadeklarowanej przez podróżnego odległości. Tym samym, jak przekonuje Robert Soszyński, Koleje Mazowieckie musiałyby dostosować swoje przepisy taryfowe do obowiązujących w warszawskim transporcie publicznym. Ponadto we wszystkich środkach transportu organizowanych przez ZTM obowiązują jednolite zasady – honorowanie biletów jednorazowych KM powinno więc dotyczyć wszystkich środków transportu, a nie tylko SKM, dla której należałoby wprowadzić oddzielny regulamin przewozów. Jednocześnie spółka Koleje Mazowieckie musiałaby ponosić koszty na rzecz m.st. Warszawy.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trako 2019. Czy za autobusy regionalne może odpowiadać kolej?

Komunikacja

Trako 2019. Czy za autobusy regionalne może odpowiadać kolej?

Roman Czubiński 27 września 2019

Robert Stępień: Koleje Mazowieckie diametralnie zmieniły region

Komunikacja

Robert Stępień: Koleje Mazowieckie diametralnie zmieniły region

Łukasz Malinowski 25 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5