Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Biletomatowe zamieszanie. Do końca roku we wszystkich wozach MZA

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-08-12 16:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Biletomatowe zamieszanie. Do końca roku we wszystkich wozach MZA
fot. Jacek Pudło
Jak zapowiada warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, do końca roku we wszystkich wozach MZA będą biletomaty pojazdowe. Urzędnicy wciąż traktują to jako uzupełniające źródło sprzedaży. W efekcie w różnych środkach transportu występują różne biletomaty o różnych formach płatności i zakresie sprzedawanych biletów, z biletem kupionym w autobusie MZA nie można wejść do metra, a przy braku możliwości zakupu biletu tą drogą (np. awaria urządzenia) pasażer wciąż może dostać karę.

Warszawa od kilku lat wprowadza biletomaty – zarówno na przystankach, jak i w pojazdach. ZTM zapowiada rozszerzanie ich zasięgu. – Do końca tego roku biletomaty pojazdowe będą we wszystkich wozach Miejskich Zakładów Autobusowych – zapowiada Magdalena Potocka z Działu Funduszy Europejskich i Mediów w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Problem w tym, że w tych biletomatach można kupić wyłącznie tzw. bilety pojazdowe, czyli ważne w od momentu zakupu do końca trasy tego pojazdu bądź w przypadku przesiadki – przez 75 minut. Nie są dostępne najpopularniejsze bilety 20-minutowe, choć – wydaje się – zapewnienie pełnej palety biletów nie powinno być problemem, skoro przyjmują one formę wydruków. Dodatkowo za bilety można płacić wyłącznie kartą (w przeciwieństwie do np. biletomatów dostępnych w tramwajach). – Decyzja o instalacji takich biletomatów zapadła w czerwcu 2012 r. Dostępna oferta i metody płatności zostały podyktowane czynnikami ekonomicznymi. Takie biletomaty są tanie i zajmują mniej miejsca – wyjaśnia Potocka.

Kolejnym utrudnieniem związanym z biletami pojazdowymi dostępnymi w pojazdach MZA jest to, że – choć zachowują one teraz ważność przez 75 minut – nie można za ich pomocą otworzyć bramki metra. Są szersze i nie posiadają paska magnetycznego. Pasażerowie z takimi biletami, jak wynika z regulaminu, nie są uprawnieni do korzystania z wyjść awaryjnych na stacjach (choć w ogóle, jak pisaliśmy, zapewnienie możliwości ich otwierania wybranym grupom pasażerów w ogóle podważa sens istnienia systemu bramkowego w metrze). Co powinni w takim razie zrobić przesiadający się podróżni? – Pobrać wejściówkę albo zjechać windą – odpowiada Magdalena Potocka. To z kolei wydłuża czas potrzebny na dostanie się na peron.


Biletomat pojazdowy, fot. ZTM

Z kolei biletomaty, które występują w nowych tramwajach, autobusach prywatnych przewoźników oraz we wszystkich pociągach SKM oferują wszystkie rodzaje biletów. Są drukowane z paskiem magnetycznym i umożliwiają swobodne wejście do metra. W tych biletomatach można z kolei płacić jedynie monetami. – Zdajemy sobie sprawę, że oferta biletomatów jest różnorodna, ale traktujemy je jako uzupełniający kanał sprzedaży biletów, gdy zawiodą inne sposoby – przekonuje Potocka. Jak dodaje, pełna oferta dostępna jest w biletomatach stacjonarnych oraz w kioskach.

Traktowanie biletomatów jako uzupełniającego kanału sprzedaży biletów ma też inne implikacje dla pasażera: brak możliwości zakupu biletu w pojeździe (biletomat niesprawny, kierowca nie ma biletów) nie zwalnia pasażera z odpowiedzialności z tytułu jazdy bez biletu. – Regulamin mówi jasno: podróżując komunikacją, pasażer powinien mieć ważny bilet. Bilety należy kasować w pierwszej kolejności po wejściu do pojazdu – mówi Magdalena Potocka.

Sytuacja jest absurdalna i dla pasażerów niekorzystna: może się zdarzyć, że pasażer, który chciał kupić bilet, a o braku takiej możliwości dowiedział się dopiero w pojeździe, zostanie ukarany. – Jeśli pasażer nie może kupić biletu, powinien wysiąść na następnym przystanku. Kontrolerzy widzą, że taki podróżny chciał nabyć bilet – mówi Magdalena Potocka. To nie gwarantuje jednak, że wezwania do zapłaty nie będzie. W takim przypadku zawsze zostaje odwołanie. – Każda sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie – pociesza Potocka.

Różnorodność rodzajów biletomatów, różnorodność dostępnych biletów i środków płatniczych oraz brak gwarancji zakupu biletu w pojeździe z pewnością nie stanowią dobrej wizytówki stołecznej komunikacji. Zorientowanie się w ofercie może stanowić wyzwanie dla pasażerów, zwłaszcza tych okazjonalnych, a w końcu to oni najczęściej korzystają z biletomatów. Na razie nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić – priorytety są inne. – Naszym celem w tej chwili jest wprowadzenie biletomatów we wszystkich pojazdach MZA – mówi Magdalena Potocka.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Felieton: Rola BMW w transporcie, czyli dlaczego mówimy szyfrem?

Prawo & Finanse

Felieton: Rola BMW w transporcie, czyli dlaczego mówimy szyfrem?

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2014

Warszawa wypożycza rowery towarowe

Komunikacja

Warszawa wypożycza rowery towarowe

Jakub Dybalski 30 lipca 2014

Warszawa: Budowa tramwaju na Tarchomin na półmetku

Przestrzeń

Warszawa: Budowa tramwaju na Tarchomin na półmetku

Witold Urbanowicz 25 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5