Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Prawo & Finanse

Warszawa: Bez zapowiadanej rewolucji w systemie biletowym

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2022-01-05 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Bez zapowiadanej rewolucji w systemie biletowym
fot. ZTN Warszawa
Stołeczny system biletowy obchodził niedawno dwudzieste urodziny. W mijającym 2021 roku nie udało się jednak, pomimo wcześniejszych zapowiedzi, ogłosić przetargu na dostawcę nowego rozwiązania.

Funkcjonujący obecnie w Warszawie system biletowy został wprowadzony ponad dwadzieścia lat temu – to wtedy pojawiły się karty miejskie i bilety z paskami magnetycznymi. Rozwiązanie było nowoczesne na skalę krajową i europejską, ale przez ostatnie lata technologia poszła znacząco do przodu. Już w 2017 r. ZTM Warszawa zapowiadał rozpoczęcie prac nad nowym rozwiązaniem i wprowadzenie go do roku 2023.

Przetargu w 2021 r. nie było

W roku 2018 poznaliśmy nieco więcej szczegółów związanych z nowym rozwiązaniem, co wiązało się z ogłoszeniem przez ZTM przetargu na analizę wdrożeniową nowej karty, która ma integrować wszystkie usługi miejskie. Wstępne założenia były wówczas takie, że kartę będzie można przechowywać na różnych nośnikach (urządzeniach mobilnych, karcie chipowej czy karcie bankomatowej), a nowy system ma umożliwiać także automatyczną identyfikację pasażera w pojeździe. Jego istotną cechą ma być także ułatwienie rozliczeń pomiędzy operatorami.

W lutym 2021 r. Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM Warszawa zapowiadała ogłoszenie przetargu. – Jesteśmy zdecydowani – wiemy, czego chcemy. Teraz decyzja należy do samorządu, którego rolą będzie znalezienie w budżecie środków na oddanie systemu do użytku i jego utrzymywanie. Decyzja o dokładnym harmonogramie to kwestia najbliższego kwartału. (…) W Warszawie jednak skala naszej działalności utrudnia nam szybkie wdrożenie zmian – trzeba naprawdę dobrze przygotować do niego logistykę. Musimy – po pierwsze – mieć środki, po drugie – ogłosić przetarg na wyłonienie dostawcy systemu. Cały proces wdrożenia potrwa ok. 3-4 lat. Chcemy, by rozpoczął się jeszcze w tym roku – mówiła wówczas Strzegowska.

W 2021 r. postępowanie przetargowe jednak nie ruszyło, a w budżecie miasta na ten rok odpowiednie środki nie zostały zabezpieczone. – Uwzględniając sytuację finansową miasta, analizujemy możliwości pozyskania środków na to zadanie, m.in. z wykorzystaniem dofinansowania UE – informuje Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa. ZTM zapewnia, że szuka źródeł finansowania, ale nie jest w stanie określić, czy postępowanie ruszy w tym roku, ani jakie są realne perspektywy na jego uruchomienie.

Wszystko więc wskazuje na to, że Warszawska Karta Miejska i skanowanie kodów QR zostaną z nami jeszcze nawet na kolejne pięć lat.

Trudna sytuacja budżetowa

Ostatnie miesiące z całą pewnością nie przyniosły poprawy sytuacji finansowej miasta, a i w nowym roku nie należy spodziewać się poprawy. We wrześniu władze miasta informowały, że szykowany przez rząd Polski Ład spowoduje straty w budżecie stolicy w kwocie 1,7 mld zł rocznie i niezbędne będą oszczędności, które dotkną m.in. komunikację publiczną, czy remonty nawierzchni ulic.

Pod koniec roku 2021 prezydent Trzaskowski mówił o tym, że przed pandemią koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej pokrywane były w 2/3 z budżetu, a w 1/3 z biletów, zaś „dzisiaj mamy 21% z biletów, a 79% z budżetu” i nie wykluczył podwyżek cen biletów.
W takiej sytuacji odkładanie postepowania przetargowego na system biletowy, którego wdrożenie zajmie kilka lat i pochłonie od 200 do 300 mln złotych nie jest wielkim zaskoczeniem.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zakopane kupi elektrobusy

Komunikacja

Zakopane kupi elektrobusy

Witold Urbanowicz 04 stycznia 2022

Karsan dostarczył już ponad 250 elektrobusów do Europy

Komunikacja

Karsan dostarczył już ponad 250 elektrobusów do Europy

Jakub Rösler 04 stycznia 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5