W czwartek 13 listopada wieczorem, na kilku stacjach metra linii M1 rozpocznie się wymiana urządzeń sterowania ruchem oraz podstacji energetycznej. Do końca kursowania – w niedzielę 16 listopada – pociągi nie będą jeździły na trasie Wilanowska – Słodowiec. Podróżnych przewiozą zastępcze autobusy i tramwaje. W tym samym czasie prowadzona będzie modernizacja Warszawie Centralnej. Pasażerów czekają więc kolosalne utrudnienia.
Od 13 do 16 listopada kilka stacji metra linii M1 będzie nieczynnych. Jak podaje w oficjalnym komunikacie Metro Warszawskie, w tym czasie prowadzone będą prace przy modernizacji urządzeń sterowania ruchem. Uruchomiona zostanie specjalna komunikacja zastępcza.
– Metro jest podstawą systemu komunikacji miejskiej w Warszawie – korzysta z niego ok. 700 tys. osób dziennie. Podziemna kolej dowozi Warszawianki i Warszawiaków do pracy, szkół i na uczelnie, ale żeby funkcjonowała sprawnie i bezpiecznie, co jakiś czas trzeba wykonywać remonty. Teraz zaplanowana została wymiana m.in. systemów sterowania ruchem pociągów oraz rozdzielnicy prądu stałego – tak planowane prace tłumaczy w swoim komunikacie Metro Warszawskie.
Jest to plan o tyle szokujący, że w tym samym czasie, bo
od 8 do 16 listopada remonty planowane są również na Warszawie Centralnej. Wprawdzie
część pociągów zostanie przekierowana na Dworzec Gdański, z którego kolejarze polecają przesiąść się do metra, wychodzi jednak na to, że kolejarze również o remontach w metrze nie wiedzieli. Wszystko wskazuje na to, że prace te nie były ze sobą skoordynowane.
Warto wziąć pod uwagę, że w tym czasie mnóstwo ludzi wracać będzie lub wybierać się na długi weekend poza miasto. Dlaczego zatem Metro Warszawskie i PKP PLK uznały ten termin za odpowiedni do prowadzenia prac? Negatywnie zaskakuj też termin podania tej informacji do publicznej wiadomości w piątek przed długim weekendem - wielu Warszawiaków po powrocie będzie więc zaskoczona tak dużymi zmianami w komunikacji. Co ciekawe zaledwie wczoraj Metro Warszawskie poinformowało naszą redakcję, że wszystkie zmiany związane z komunikacją podawane są publicznie z odpowiednim wyprzedzeniem...
Modernizacje w metrze i komunikacja zastępcza
Co jeśli chodzi o same remonty i komunikację zastępczą? Na stronie Metra Warszawskiego czytamy, że spółka zamontuje nowoczesne urządzenia na stacjach Centrum, Świętokrzyska, Ratusz-Arsenał i Dworzec Gdański. Wymiana ta podniesie niezawodność urządzeń sterowania ruchem pojazdów, pozwoli też na szybsze usuwanie usterek systemu w różnych lokalizacjach warszawskiej sieci metra. Dodatkowo, w tym samym czasie, Zarząd Transportu Miejskiego wymieni rozdzielnicę prądu stałego na stacji Politechnika. Te prace zostały tak skoordynowane, aby przerwa w ruchu podziemnej kolei była jak najkrótsza.
Pociągi nie będą jeździły między stacjami Wilanowska i Słodowiec od czwartku, 13 listopada, od około godziny 21:30 – do końca kursowania w niedzielę 16 listopada. Pociągi podziemnej kolei będą kursowały na dwóch odcinkach Młociny – Słodowiec oraz Kabaty – Wilanowska. W tym czasie na ulice wyjadą zastępcze autobusy i tramwaje, kursujące codziennie od wczesnych godzin porannych aż do godziny 2:30 w nocy.
Autobusy linii ZM1 będą ruszały w ciągu dnia co około 3 minuty (w niedziele co około 4 minuty, wieczorami co 5-7,5 minuty) z przystanku Metro Wilanowska 04 w Alei Niepodległości, przy stacji metra Wilanowska i jechały wzdłuż trasy linii M1 do pętli przy stacji Słodowiec. Autobusy zatrzymają się na przystankach w pobliżu stacji metra: Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont.
Podobnie do ZM1 zaplanowana została trasa tramwajów linii 61, które będą odjeżdżały z pętli Wyścigii ulicami: Puławska – Marszałkowska – gen. W. Andersa – A. Mickiewicza – J. Słowackiego – Marymoncka i dalej przez most Marii Skłodowskiej-Curie pojadą do pętli Winnica.
Drugą tramwajową linią zastępczą w czasie prac na stacjach metra będzie 76. Tramwaje tej linii wyruszą z Miasteczka Wilanów do centrum (podobnie jak linii 16) a następnie ulicami Marszałkowską, gen. W. Andersa, A. Mickiewicza, J, Słowackiego i Marymoncką i dalej przez most Marii Skłodowskiej-Curie pojadą do pętli Tarchomin Kościelny.
Trasy obydwu linii będą przebiegały w pobliżu stacji metra linii M1: Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont i Słodowiec.
Autobusy ZM1 oraz tramwaje linii 61 będą kursowały także w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę (14/15 oraz 15/16 listopada) do ok. godz. 2.30 czyli tak jak nocne kursy metra. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 14.
Pomocą będą służyć informatorzy ZTM, których będzie można spotkać w pobliżu nieczynnych stacji metra: Wilanowska, Słodowiec, Świętokrzyska, Centrum, Dworzec Gdański i Politechnika.