Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Autobusu nie wyprzedzisz. Kolejne przystanki z separatorami

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-09-25 13:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Autobusu nie wyprzedzisz. Kolejne przystanki z separatorami
fot. WU
Kończy się przebudowa ul. Włodarzewskiej na warszawskiej Ochocie. W ramach inwestycji wybudowano m.in. przystanki, które umożliwią uruchomienie komunikacji publicznej także w kierunku ul. Grójeckiej. Nowością są separatory, które mają zapobiec próbie omijania autobusów na dosyć wąskiej ulicy.

Od początku września kierowcy mogą już korzystać w obu kierunkach z przebudowywanej ul. Włodarzewskiej. Inwestycja była wymagająca z uwagi na brak możliwości zamknięcia ulicy na czas trwania prac, w czasie których konieczne było wybudowanie kanalizacji burzowej. Wąska ulica stanowi jedyny dojazd do licznych osiedli, dlatego też przez większość czasu trwania robót ruch możliwy był w jedną stronę.

Prace wykończeniowe, w tym związane z zielenią, potrwają do końca miesiąca. W tym terminie nie zakończą się jedna wszystkie zaplanowane roboty. Przedłużają się bowiem uzgodnienia z firmą energetyczną Innogy Stoen Operator, która przyczyniła się już do opóźnienia niejednej miejskiej inwestycji. Firma wciąż nie przełączyła zasilania ze starej linii napowietrznej na podziemną linię kablową. W związku z tym nie ma możliwości demontażu starych betonowych słupów, których stan pozostawia wiele do życzenia i które stoją w kolizji z docelową organizacją ruchu. Z tego względu nie ma tez możliwości dokończenia prac drogowych w rejonie zakrętu przy ul. Zadumanej.

Separatory na przystankach

Poprawę warunków podróżowania powinni odczuć pasażerowie komunikacji miejskiej. Zlikwidowano zatoki na obleganych przystankach Przy Parku i Maszynowa, dzięki czemu możliwe było poprowadzenie szerszego chodnika oraz postawienie wiat. Dzięki wyprofilowanym krawężnikom autobusy będą mogły zatrzymywać się bliżej krawędzi jezdni. Przystanki nie będą blokowane przez parkujące samochody, a autobusy szybciej będą włączać się do ruchu. Znalazło się też miejsce na przystanki autobusowe w kierunku ul. Grójeckiej, dzięki czemu docelowo autobusy będą mogły jeździć także w drugą stronę (obecnie autobusy jeżdżą jednokierunkowo).

Na ulicy zastosowano szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu i wygodę pieszych, którzy mogą korzystać chociażby z szerszych chodników. Przy ul. Przy Parku wybudowano światła. Pojawiły się łagodne progi spowalniające. Niestety, konieczne okazało się ustawienie słupków uniemożliwiających parkowanie na przebudowywanych chodnikach. Zanim to nastąpiło, wykonawca musiał już wymieniać uszkodzone krawężniki i płyty chodnikowe.

Nowością są separatory ruchu, które pojawiły się na wysokości przebudowywanych przystanków autobusowych. – Mają zapobiec próbie wyprzedzania „na trzeciego” podczas postoju autobusu na przystanku – mówi Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka Urzędu Dzielnicy. O podobnym rozwiązaniu pisaliśmy po raz pierwszy w 2019 r. przy okazji budowy nowych przystanków na ul. Przy Bażantarni na Ursynowie. Separatory poprawiają bezpieczeństwo w rejonie przystanku i znajdującego się obok przejścia dla pieszych.

Autobus linii 208 w drugą stronę

Aby możliwe było uruchomienie komunikacji autobusowej w stronę Grójeckiej, konieczne jest zakończenie i przeprowadzenie kilku inwestycji towarzyszących. W tej chwili trwa przebudowa skrzyżowania Grójeckiej, Harfowej i Racławickiej, realizowana przez ZMID. Dzięki temu możliwy będzie wygodny wyjazd z ul. Włodarzewskiej w kierunku centrum. Konieczne jest też przebudowanie ul. Harfowej, która łączyć będzie Włodarzewską ze skrzyżowaniem. – Obecnie na etapie zatwierdzenia jest projekt przebudowy ul. Harfowej i Lirowej – mówi Beuth-Lutyk. Na Harfowej, w pobliżu skrzyżowania z Włodarzewską, musi zostać też wybudowany przystanek dla autobusów jadących w kierunku Grójeckiej. – Autobus ruszy zapewne nie wcześniej niż w 2021 r. – mówi Monika Beuth-Lutyk.

Zarząd Transportu Miejskiego podkreśla, że za wcześnie jest, by mówić o szczegółach zmian w komunikacji. – Planujemy pozostawienie krańca w czole zatoki Bitwy Warszawskiej 1920. Pasażerowie są przyzwyczajeni do tego rozwiązania. Do rozważenia jest lokalizacja drugiego krańca. Niemniej należy spodziewać się zmian nie tylko w rozkładzie jazdy linii, ale także w potokach pasażerskich na linii, gdyż uruchomienie drugiego kierunku, szczególnie w porannym szczycie, może zupełnie zmienić sposób podróżowania pasażerów w tym rejonie – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM.

Trasa z przypadku


Linia 208 została uruchomiona w 2008 r. dla obsługi rozbudowujących się osiedli przy 2-kilometrowej ul. Włodarzewskiej. Wcześniej mieszkańcy musieli iść do Grójeckiej, Al. Jerozolimskich bądź pętli Szczęśliwice.

Z uwagi na ograniczenia infrastrukturalne linia jest jednokierunkowa i obsługiwana przez krótsze pojazdy. Autobusy zaczynają i kończą na przystanku Bitwy Warszawskiej 1920 r., w rejonie pomnika Barykady Wrześniowej Okólna trasa prowadzi ulicami Grójecką, Włodarzewską, Alejami Jerozolimskimi i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Warto nadmienić, że trasa ta jest niejako dziełem przypadku – początkowo zakładano, że autobusy będą dojeżdżać do pętli Szczęśliwice, gdzie znajduje się pełne zaplecze dla kierowców. W momencie uruchamiania linii 208 kraniec ten znajdował się jednak w remoncie i linię skierowano na trasę zmodyfikowaną (autobusy jeździły na początku z oznaczeniami „trasa zmieniona”). Taki przebieg okazał się jednak wygodny dla podróżnych i trasa ta, pomimo zakończenia remontu pętli Szczęśliwice, pozostała już na stałe.

Z uwagi na rozbudowujące się osiedla i zwiększające napełnienie autobusów niejednokrotnie była zwiększana częstotliwość kursowania linii. Obecnie autobusy w godzinach szczytu kursują co 6 min.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Podwyżki cen biletów nie, zmiany w taryfie – tak

Prawo & Finanse

Warszawa: Podwyżki cen biletów nie, zmiany w taryfie – tak

Witold Urbanowicz 25 września 2020

Kraków chroni tramwaje na ul. Długiej dzięki separatorom

Przestrzeń

Kraków chroni tramwaje na ul. Długiej dzięki separatorom

Jakub Dybalski 10 kwietnia 2019

Warszawa: Nowy przystanek. Bez zatoki, za to z separatorem

Przestrzeń

Warszawa: Nowy przystanek. Bez zatoki, za to z separatorem

Witold Urbanowicz 26 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5