Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Aktywne przejścia dla pieszych działają

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-01-16 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Aktywne przejścia dla pieszych działają
fot. ZDM Warszawa
Przed tzw. aktywnym przejściem, których w zeszłym roku powstało w Warszawie ok. 20, kierowcy dwa razy częściej zatrzymują się, by przepuścić pieszego. Samochody przejeżdżają przez nie średnio o 4 km/h wolniej, a piesi czekają na przejście o 40 proc. krócej. To jeden z elementów, dzięki którym w Warszawie ginie na ulicach coraz mniej osób. W 2017 r. – 45, aż o 13 mniej niż rok wcześniej.

Aktywne przejścia dla pieszych to pomysł, który jest realizowany przez warszawski ZDM już od ponad roku i będzie kontynuowany. Przejście jest przebudowywane, wyposażone w czujniki ruchu, doświetlone, z zamontowanym oświetleniem ledowym w jezdni i z szorstką, antypoślizgową nawierzchnią. W uproszczeniu, „reaguje” gdy jest na nim, lub zbliża się do niego pieszy. ZDM zamontował ponad 20 takich instalacji w różnych częściach Warszawy, zwykle na przejściach przez dwupasmowe długie i proste odcinki jezdni. A następnie porównał ich działanie z czasem sprzed instalacji. Okazało się, że funkcjonują świetnie. Poza wyżej wymienionymi cechami spadł również (o 10 proc.) odsetek sytuacji konfliktowych, np. wymuszeń pierwszeństwa.

Bliżej zera

To tylko jeden z elementów działań, którymi warszawscy urzędnicy chwalą się w ramach realizacji planu określanego jako „Wizja Zero”, czyli dążenia, by nikt w danym roku nie zginął na ulicach miasta. W listopadzie warszawski ratusz zaprezentował dane z dziesięciu miesięcy. Teraz podsumowuje pod tym względem cały ubiegły rok.

Liczby robią wrażenie. W 2017 r. na warszawskich ulicach było 45 ofiar wypadków. W porównaniu z poprzednim rokiem to spadek o 13 osób, a co ważniejsze to stała tendencja (2016 r. – 58, 2015 r. – 62, 2014 r. – 65, 2013 r. – 74). To oznacza, że w Warszawie ginie na ulicach 26 osób na milion mieszkańców. To dwa razy mniej niż średnia unijna (50 os./mln mieszk.), trzy razy mniej niż średnia dla Polski (73 os./mln mieszk.). Co najbardziej przerażające, wyjechanie poza granice aglomeracji warszawskiej, jest niebezpieczne. Średnia dla województwa mazowieckiego, bez uwzględnienia stołecznej aglomeracji to 119 os./mln mieszk.

Audyt kontynuowany

W Warszawie, tak jak w całej Polsce, problem mają piesi. Spośród wspomnianych 45 zeszłorocznych ofiar, aż 30 to właśnie przechodnie, a z tego 14 osób to ci, którzy zginęli na przejściach dla pieszych, a więc w miejscach, w których powinni czuć się bezpiecznie. Dlatego działania urzędników, to w dużej mierze poprawa bezpieczeństwa w ich obrębie.

ZDM od pewnego czasu prowadzi audyt wszystkich przejść dla pieszych w Warszawie, dzielnica po dzielnicy. Do tej pory sprawdzono już siedem dzielnic i 1999 przejść. W 2018 r. audyty zostaną przeprowadzone na Bemowie, Pradze-Północ, w Wawrze, we Włochach i na Żoliborzu, a ostatnie dzielnice mają być przebadane w 2019 r. Audytorzy opisują każde przejście używając 30 kryteriów i dzięki temu wiadomo, co z nim jest nie tak. Największym problemem jest parkowanie obok lub na przejściu i słabe oświetlenie, co powoduje, że pieszy jest niewidoczny dla jadących aut.

W 2017 r. doświetlono 342 przejścia dla pieszych, w 2018 r. planowane jest doświetlenie kolejnych 350 „zebr”. Niebezpieczne przejścia są również wyposażane w azyle, wyniesienia, progi zwalniające czy sygnalizację świetlną, a czasem przebudowywane we, wspomniane wcześniej, aktywne przejścia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa z Vision Zero. Kiedy nie zginie żaden pieszy?

Przestrzeń

Warszawa z Vision Zero. Kiedy nie zginie żaden pieszy?

Jakub Dybalski 08 marca 2017

Wpiszmy Wizję Zero do Warszawskiej Polityki Mobilności!

Felietony i komentarze

Wpiszmy Wizję Zero do Warszawskiej Polityki Mobilności!

Joanna Erbel 25 czerwca 2016

Gdańsk wzorem bezpieczeństwa. Tempo 30 działa

Przestrzeń

Gdańsk wzorem bezpieczeństwa. Tempo 30 działa

Jakub Dybalski 10 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5