Miejskie Zakłady Autobusowe prowadziły przetarg na leasing finansowy 80 autobusów. Zamówienie obejmowało dostawę 35 pojazdów o długości 12 metrów, a także 45 przegubowców, spośród których pięć mają stanowić autobusy gazowe. W obu częściach przetargu to właśnie Mercedes dostarczy pojazdy.
Solówki od Mercedesa
Przetarg MZA na leasing 80 autobusów podzielony był na części. Pierwsza zawierała leasing finansowy 35 fabrycznie nowych autobusów klasy maxi, czyli pojazdów 12-metrowych. Na realizację zamówienia przeznaczono 189 dni.
Pojazdy powinny mieć 11,8-12,2 m długości. Ich pojemność określono na 85 podróżnych (przy napełnieniu 6,7 osoby na metr kwadratowy), w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących, z czego sześć dostępnych będzie z poziomu podłogi. Pojazdy mają posiadać trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 (otwierane do wewnątrz lub na zewnątrz). Autobusy powinny być w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 340 mm. Wymagany jest silnik 6-cylindrowy lub 5-cylindrowy, 4-suwowym o mocy 180-230 kW i pojemności 6,5-11,0 dm3. Silnik oczywiście powinien spełniać normę Euro 6.
Na udział w tej części zdecydowały się dwie firmy – Evo Bus od Mercedes Benz z autobusami Conecto oraz MAN, z autobusami Lion’s City. MZA zadecydowało, że to autobusy Mercedesa pojawią się w Warszawie. Oferta Mercedesa wydała się dla MZA najkorzystniejsza, mimo że okazała się droższa o ok. 200 tys. zł. Evo Bus nadrobił przede wszystkim punkty za pojemność silnika i jego parametry techniczne, kluczowa okazała się jednak kwestia poprawy bilansu energetycznego i zmniejszających zużycie paliwa z zastosowaniem fotowoltaiki lub/oraz magazynowaniem energii. Mercedes zaproponował, że zaoferuje oba rozwiązania w tym zakresie, w przeciwieństwie do MAN-a, który odmówił w obu kwestiach tracąc sporo punktów. Koszt kontraktu to 50,1 mln zł.
Przegubowe też od Mercedesa
Druga część przetargu obejmowała leasing 45 fabrycznie nowych autobusów przegubowych zasilanych dieslem. Na realizację tej części zamówienia przeznaczono 224 dni.
Na udział w tej części zamówienia zdecydował się wyłącznie Evo Bus, który również dostarczy autobusy Mercedesa. Będą to pojazdy z tej samej rodziny Conecto. Autobusy także zostaną wyposażone w rozwiązania dbające o ekologię, mające poprawić bilans energetyczny i zmniejszyć zużycie paliwa. Koszt kontraktu to 88,5 mln zł.
Nie jest to pierwszy leasing pojazdów w wykonaniu MZA. W październiku 2015 r. została podpisana umowa z konsorcjum Solaris Bus&Coach oraz Millennium Leasing na dostawę i 71-miesięczną dzierżawę 60 fabrycznie nowych autobusów. Wartość umowy to ok. 107 mln zł brutto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.