fot. Adrian Grycuk, lic. CC 3.0 PolskaAleje Jerozolimskie
13 firm i konsorcjów zgłosiło się do negocjacji w sprawie uruchomienia w Warszawie systemu carsharingu. Usługa szacowana przez ZDM na 300–500 pojazdów ma ruszyć w połowie przyszłego roku.
Zarząd Dróg Miejskich uruchomił procedurę wyłaniania dostawcy carsharingu latem. Dziś zakończył się etap zgłoszeń. Teraz ZDM będzie negocjował z zainteresowanymi firmami, co ma się zakończyć określeniem konkretnych wymagań i rozpisaniem przetargu na wybór koncesjonariusza. Wstępnie warszawscy urzędnicy zakładali, że negocjacje zostaną przeprowadzone do końca roku. Chętnych zgłosiło się więcej niż zakładano, ale póki co w ZDM–ie podtrzymują termin uruchomienia systemu na połowę przyszłego roku.
Carsharing jest Warszawie potrzebny, bo ma być jednym ze sposobów na samochodowe odciążenie miasta. Dziś w stolicy na 1000 mieszkańców przypada ok. 600 aut, czyli znacznie powyżej unijnej średniej. Powoduje to liczne problemy: m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami.
Warszawa, obok dobrze ocenianej oferty usług transportu publicznego, rowerów miejskich i rosnącej sieci tras rowerowych, planuje też umożliwić mieszkańcom okazjonalne korzystanie z samochodu w razie, kiedy jest to konieczne. Założenie jest takie, że usługa nie skłoni warszawiaków do sprzedania samochodu, ale może zachęcić do rezygnacji np. drugiego, rzadziej używanego auta w rodzinie, co i tak przyniesie wymierne efekty.
Jak to będzie działało?
Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste - za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane na dedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze centrum miasta (obejmującym co najmniej dzielnice Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz). Korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.
Opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było ono konkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Ostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmami zainteresowanymi prowadzeniem systemu. Niska stawka to podstawowe kryterium wyboru operatora systemu. Pozostałe kryteria, na razie określone ogólnie, zle zostaną sprecyzowane w drodze negocjacji, to jakość i funkcjonalność wypożyczalni oraz termin uruchomienia usługi.
Co ważne, będzie to jedyna opłata jaką ponosi użytkownik – nie trzeba będzie płacić za benzynę czy parkowanie w strefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnego auta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodu będzie więc bardzo opłacalną alternatywą. Miasto zdecydowało się na jego uruchomienie w trybie koncesji. W ten sposób Warszawa nie dopłaci do carsharingu ani złotówki, może jednak zaoferować promocję usługi i pewne korzyści dla pojazdów współdzielonych.
Warszawa nie będzie pierwsza
Stolica (ale też Kraków i Wrocław) zdecydowała się na uruchomienie miejskiego systemu, bo póki co żaden prywatny, na dużą skalę, tu nie funkcjonuje. Z podobnego powodu kilka lat temu w miastach ruszyły duże projekty rowerów miejskich. Niewykluczone jednak, że tym razem miejskie i prywatne systemy będą powstawać równolegle. Tej jesieni własny, składający się ze 100 pojazdów, uruchomiła w Krakowie firma Traficar.
Lista firm, które złożyły wnioski o zawarcie umowy koncesji:
EURORENT Sp. zo.o. Express Sp. zo.o. Sp.k. Zipcar International Holdings Limited car2go Europe GmbH Konsorcjum: SIXT RENT A CAR; EURORENT Sp.zo.o. CityShar Sp.zo.o. PANEK S.A. Labville Investments Sp.zo.o. Polkomtel Sp.zo.o. Arriva Polska Sp.zo.o. Egis Road Operation Polska Sp.zo.o. 4Mobility S.A. Konsorcjum: Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp.zo.o.; H55 Sp.zo.o.; ELE TAXI Warszawa Sp.zo.o. Sp.k.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.