ZDM Warszawa przeszedł do kolejnego etapu procedury związanej z uruchomieniem car–sharingu w Warszawie. Przez dwa tygodnie będzie się spotykać z przedstawicielami 11 firm, które chciałyby uzyskać koncesję w Warszawie. ZDM szacuje, że usługa może być uruchomiona już w drugiej połowie tego roku.
Oferty z chęcią realizowania koncesji złożyło 11 chętnych Express Sp. z o.o. Sp.k., CityShar Sp.zo.o., PANEK S.A., Arriva Polska Sp.zo.o., Egis Road Operation Polska Sp.z o.o., 4Mobility S.A., Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp.z o.o., Zipcar International Holdings Limited, car2go Europe GmbH, Labville Investments Sp.z o.o., Eurorent Sp z o.o.
Choć po pierwszej warszawskiej konferencji prasowej w sprawie car-sharingu pojawiły się zarzuty, że w Warszawie trudno będzie uruchomić usługę konkurencyjną wobec taksówek i zainteresowanie może nie być duże, zgłosiło się sporo firm. Są w tym gronie operatorzy z zagranicy, ale też np.
Enigma, która będzie operatorem podobnego systemy we Wrocławiu, Arriva, której spółka Arriva Bus wygrała w Warszawie przetarg na przewozy autobusowe, Egis, którego spółka BikeU jest operatorem kilku systemów bike–sharingowych w Polsce, czy też 4Mobility, które… już ma niewielki system car–sharingowy w Warszawie.
Jak informuje ZDM, na podstawie rozmów z kandydatami i oferowanych przez nich usług, doprecyzowana zostanie liczba pojazdów, technologia, zasięg, rodzaj floty i inne szczegóły systemu. Następnie kandydaci złożą oferty, które będą ocenione wg następujących kryteriów: cena usługi dla użytkowników za wypożyczenie pojazdu, jakość i funkcjonalność oferowanego systemu wypożyczalni, termin uruchomienia usługi.
Warszawa zakłada, że system będzie liczył od 300 do 500 samochodów. Miasto nie wymaga systemu elektrycznego, więc najprawdopodobniej taki nie będzie. Kierowcy będą płacić wyłącznie za czas korzystania z samochodu, a nie za przejechany dystans, choć bardzo często systemy na świecie obliczają cenę usługi korzystając z obu tych czynników. Samochody będzie można zwracać poza dedykowanymi miejscami parkingowymi, choć mniej więcej jedna czwarta pojazdów powinna być przystosowana do działania w systemie stacjonarnym.
ZDM szacuje, że usługa może zostać uruchomiona w II połowie 2017 r., choć znając doświadczenia Wrocławia, który właśnie rozstrzygnął swoje postępowanie (tam car–sharing będzie działał w ramach partnerstwa publiczno–prywatnego) kilka miesięcy stracił na odwołaniach.