Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: kierowcy blokują pasy rowerowe na Świętokrzyskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa:  kierowcy blokują pasy rowerowe na Świętokrzyskiej
fot. ŁM
Warszawscy rowerzyści przejeżdżający ulicą Świętkorzyską narzekają na samochody regularnie blokujące pas rowerowy. Częste interwencje służb mundurowych nie pomogły. Może źródła problemu należy szukać w niedopasowaniu rozwiązań do panujących warunków?

Zmodernizowaną Świętokrzyską oddano do użytku pod koniec ubiegłego roku. Przebudowa trwała 3 lata. W jej trakcie jezdnię zwężono. Wyznaczono także pasy rowerowe, dzięki którym stolica zyskała pierwszą kompletną trasę dla cyklistów prowadzącą przez centrum.

Niestety, przejazd jednym z najnowszych ciągów utrudniają rowerzystom zaparkowane niezgodnie z prawem samochody. Choć stojące przy jezdni oznakowanie wyraźnie nakazuje postój równoległy, kierowcy często parkują skośnie, częściowo zastawiając przy tym przestrzeń przeznaczoną dla użytkowników dwóch kółek. Dochodzi wówczas do niebezpiecznych sytuacji – rowerzyści chcący ominąć blokujące przejazd pojazdy muszą złamać przepisy (Prawo o Ruchu Drogowym nakłada na cyklistów obowiązek korzystania z pasów rowerowych) i zjechać na wąski pas ruchu, ryzykując zajechanie drogi nadjeżdżającym z tyłu autom.

Pasy rowerowe to zły pomysł?

Problem niewłaściwego parkowania na Świętkorzyskiej może okazać się niezwykle trudny. Wszystko przez to, że istniejące rozwiązania nie do końca odpowiadają panującym warunkom.

- W tym miejscu widoczny jest bardzo duży popyt na miejsca postojowe, co należało wziąć pod uwagę przy projektowaniu rozwiązań dla rowerzystów. Istniało wiele możliwości, np. likwidacja możliwości parkowania aut albo wręcz przeciwnie – stworzenie większej liczby miejsc postojowych przy jednoczesnym uspokojeniu ruch przez „esowanie” toru jazdy. W drugim przypadku, zamiast pasów rowerowych, można by poprowadzić cyklistów bliżej środka jezdni, stosując nowe znaki P-27, czyli tzw. „sierżanty” – komentuje Marcin Hyła z Miast dla Rowerów.

Przypomnijmy – P-27 to znak poziomy, który wprowadzono do polskich przepisów kilka miesięcy temu przy „rowerowej” nowelizacji rozporządzeń. P – 27 –zwany potocznie „sierżantem” z racji podobieństwa do wojskowej odznaki - wskazuje miejsce oraz kierunek poruszania rowerzysty na jezdni. W odróżnieniu od pasa rowerowego, nie narzuca toru jazdy w ściśle ograniczonej przestrzeni. Pozwala to uniknąć problematycznych sytuacji, gdy cyklista musi zjechać bliżej osi jezdni (np. w celu ominięcia przeszkód).

Inne rozwiązanie zaproponowane przez Hyłę to wydzielona droga dla rowerów, wyposażona - wzorem ul. Mogilskiej w Krakowie - w fizyczne bariery uniemożliwiające blokowanie przez samochody. Szczelne zabezpieczenie przed niefrasobliwością kierowców jest kluczowe. W przypadku ciągów komunikacyjnych o znacznym natężeniu ruchu rowerowego zablokowanie trasy nawet przez pojedyncze auto na kilka minut będzie wiązało się z poważnymi utrudnieniami.

Patrole nie pomogą

Zirytowani ciągłym blokowaniem pasa przez kierowców rowerzyści zwrócili się po pomoc do Straży Miejskiej. Strażnicy nie pozostali głusi na prośby cyklistów - w samym listopadzie na Świętkorzyskiej interweniowali ponad 170 razy, co daje 5 - 6 interwencji dziennie. Niestety, nie rozwiązało to problemu. Wniosek, jaki mogą wyciągnąć z tego zarządcy dróg z innych miast, brzmi: lepiej zapobiegać, niż leczyć. Innymi słowy: projektować infrastrukturę, która zniechęci bądź uniemożliwi łamanie przepisów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM

Mobilność

Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM

Roman Czubiński 19 maja 2023

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Komunikacja

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

28 tysięcy rowerów w pomorskich pociągach

Mobilność

28 tysięcy rowerów w pomorskich pociągach

inf. prasowa UMWP 14 maja 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM

Mobilność

Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM

Roman Czubiński 19 maja 2023

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Komunikacja

Warszawa: Milion wypożyczeń Veturilo

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

28 tysięcy rowerów w pomorskich pociągach

Mobilność

28 tysięcy rowerów w pomorskich pociągach

inf. prasowa UMWP 14 maja 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5