fot. UMWPDworzec autobusowy PKS Nova w Białymstoku
Spółka PKS Nova rezygnuje z prowadzenia dalszej działalności na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Przewoźnik należący do samorządu sąsiedniego regionu podlaskiego zamierza zbyć nieruchomości wykorzystywane dotychczas do prowadzenia ruchu w rejonie Olecka i Ełku. To kolejne już zmiany na kurczącym się rynku PKS-ów, które świadczą o dalszym kryzysie w tej branży.
Pomimo zakończenia obowiązywania praktycznie wszystkich obostrzeń związanych z pandemią COVID-19 wciąż rynek przewozów pomiędzy miastami i na obszarach wiejskich jest bardzo trudny. Przedsiębiorstwa komunikacyjne nadal utrzymują często zredukowaną liczbę połączeń – tak jest m.in. w przypadku PKS Bełchatów. Część spółek rezygnuje z prowadzenia dalszej działalności w pewnych obszarach. Taką decyzję podjął niedawno PKS Nova.
Koniec działalności dwóch placówek terenowych
Spółka ta należy do samorządu województwa podlaskiego i powstała z połączenia samorządowych PKS-ów m.in.z Białegostoku i Suwałk. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność także na przyległych do Podlasia obszarach województwa warmińsko-mazurskiego. Są to jednak ostatnie tygodnie jego obecności w tym rejonie.
– Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova SA likwiduje prowadzoną działalność w placówkach w Olecku oraz Ełku. Zamierza sprzedać prawo do wieczystego użytkowania nieruchomości – mówi Małgorzata Półtorak, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Informacyjnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Zapewniła nas jednocześnie, że przewozy realizowane przez pozostałe placówki terenowe będą kontynuowane.
Likwidacje PKS-ów nie skończyły się wraz z powstaniem FRPA
Zakończenie działalności PKS-u w Olecku i Ełku może być pewnym zaskoczeniem, bo jeszcze w zeszłym roku przewoźnik uruchamiał na tym obszarze nowe połączenia. Samorząd nie wskazał nam jednoznacznej przyczyny wycofania się podległego mu przedsiębiorstwa z sąsiedniego regionu. UMWP przekonuje jednocześnie, że aktualna sytuacja finansowa PKS Nova pozostaje stabilna.
Pomimo wdrażania rządowych programów mających na celu wspomóc funkcjonowanie branży transportowej z Funduszem Rozwoju Przewozów Autobusowych na czele wciąż dochodzi do redukcji oferty przewozowej. Rynek wyraźnie nie odbudował się po kryzysie związanym z pandemią, i to mimo zwiększonego poziomu zamówień na przewozy ze strony samorządów różnego szczebla. Otwarte pozostaje więc pytanie o przyszłość tego segmentu gospodarki, który nadal pozostaje na marginesie debaty o komunikacji zbiorowej i jej roli w życiu społecznym Polaków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.