fot. Pixelat, Domini públic, commons.wikimedia.org
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) zainwestuje do 2030 roku 840 milionów euro w rozbudowę sieci metra i tramwajów oraz pozyskanie nowego taboru. Program inwestycyjny obejmuje wydłużenie linii 11 i 12 oraz rozbudowę linii 3 o drugi tor, a także zakup 22 jednostek w celu wzmocnienia sieci w Alicante i Walencji.
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), operator kolejowy i tramwajowy w Autonomicznej Wspólnocie Walencji, zainwestuje łącznie 840 milionów euro do 2030 roku w rozbudowę sieci metra i tramwajowej w Metrovalencia i Alicante, zakup nowego taboru, modernizację infrastruktury, obiektów i sprzętu technicznego, renowację stacji i inne ulepszenia dla pasażerów, a także dokończenie prac po niszczycielskich powodziach DANA. Plan działania spółki publicznej na lata 2026–2030 został przedstawiony przez prezesa FGV, Carlosa Mazóna , wraz z ministrem środowiska, infrastruktury i terytorium, Vicente Martínezem Musem.
Ambitne plany Hiszpanów
Plan działania przewiduje 275 milionów euro na modernizację infrastruktury, obiektów i urządzeń technicznych, 240 milionów euro na rozbudowę sieci transportu publicznego, 185 milionów euro na zakup nowego taboru, 90 milionów euro na ulepszenia na stacjach dla pasażerów w zakresie dostępności oraz 50 milionów euro na dokończenie działań naprawczych po powodziach. Wszystko to, jak podkreślił Martínez Mus, minister środowiska, infrastruktury i terytorium, stanowi inwestycję na poziomie „ponad 455 tys. euro dziennie” w ciągu najbliższych czterech lat.
Program inwestycyjny ma na celu zwiększenie liczby użytkowników Metrovalencia o 15% do 2030 roku, z 91 milionów do 105 milionów rocznie. W przypadku tramwaju Alicante, z 20 milionami pasażerów, celem jest osiągnięcie 25% wzrostu liczby użytkowników, do 25 milionów rocznie. Celem, jak wskazał, jest osiągnięcie do 2030 r. wzrostu przepustowości usług o 15% w Metrovalencia, osiągając 105 milionów pasażerów rocznie, a także o 25% w TRAM Alicante d'Alacant, osiągając 25 milionów pasażerów rocznie. – To ambitny, ale poważny plan. Cele, które realizujemy, to dokończenie procesu odbudowy po powodziach spowodowanych niżem Dana, zwiększenie liczby dostępnych miejsc w Walencji i Alicante oraz ogólne wzmocnienie usług – przekazał Carlos Mazóna, prezes FGV.
Co dokładnie planują w Walencji i Alicante
Plan podzielony jest na sześć pakietów. Pierwszy z nich – modernizacja infrastruktury – obejmuje renowację najstarszych obiektów w Metrovalencii, takich jak tunele linii 1, 2, 3, 5, 7 i 9, dokończenie przejazdów bezkolizyjnych na odcinkach jednotorowych na odcinku Torrent-Picassent, rozbudowę zaplecza technicznego w Machado, modernizację systemów sygnalizacji i wyposażenia technicznego linii 1 i 2 oraz utworzenie nowego scentralizowanego centrum sterowania ruchem i systemu monitoringu.
Jeśli chodzi o zakup nowego taboru, to pod koniec przyszłego roku spodziewane jest włączenie do eksploatacji 22 nowych pojazdów lekkiej kolei wyprodukowanych przez firmę Stadler w celu wzmocnienia linii Metrovalencia i Tram. Plan obejmuje również „prognozę” zakupu nowych pociągów od 2029 r.
W kontekście stacji, pasażerów i dostępności, przeprowadzony zostanie remont stacji metra na liniach 1 i 2. Stacje naziemne zostaną zamknięte, a na stacjach Colón, Benimàmet i Les Carolines-Fira zainstalowane zostaną nowe systemy informacji pasażerskiej oraz nowe schody ruchome. W tym roku planowane jest jeszcze otwarcie pieszego łącznika między stacjami Xàtiva i Alacant w Walencji.
Plan obejmuje również dobudowę torów na części trasy linii 3 oraz budowę linii 11 i 12, które połączą obecną linię 10, która dociera do Miasta Sztuki Ciudad de las Artes i Nazaret, z nabrzeżem z jednej strony i szpitalem La Fe z drugiej. Projekt zakłada także opracowanie nowych projektów związanych z przeniesieniem pod ziemię tras metra w Paterna i Burjassot-Godella na odcinku Empalme – Pont de Fusta. Włodarze zamierzają także poprawić przepustowość tunelu między Alameda i Colón. Powstać ma także nowa stacja Torrent.
W Alicante sieć tramwajowa obejmie nową stację Central-Intermodal, dobudowę torów na linii Szpital Vila – Benidorm, rozbudowę sieci tramwajowej w Benidormie, przedłużenie przystanku Puerta del Mar, dobudowę torów na linii L'Albir – Altea, elektryfikację linii Benidorm Intermodal – Garganes oraz nowy przystanek Jesús Pobre – Pedreguer. W zakresie projektowym, przeanalizowane zostanie połączenie Dénia – Gandía oraz rozbudowa sieci na południe od Alicante.
Plan realny, ale potrzebne zewnętrzne środki
Minister środowiska, infrastruktury i terytorium, Vicente Martínez Mus, wskazał, że plan ten będzie „nowym kompasem” FGV na nadchodzące lata, obejmującym modernizację i rozbudowę sieci Metrovalencia i TRAM, co ma na celu oferowanie usług „które sprostają obecnym wyzwaniom i przygotują sieć transportu publicznego na przyszłość”. – Jesteśmy świadomi, że korzystanie z usług transportu publicznego rośnie – przyznał Vicente Martínez Mus. Podkreślił, że dokument ten jest „realistyczny” i gwarantuje „podstawowe i niezbędne inwestycje”, ale ostrzegł, że aby go ukończyć, „potrzebne są fundusze europejskie i współpraca rządu centralnego, aby zrealizować największe projekty”.
Przedstawiciel autonomicznego regionu Walencji zwrócił się ponadto do rządu centralnego z apelem o współpracę – Uzyskanie takiego wsparcia jest niezbędne, aby wszystkie inwestycje zostały zrealizowane na czas, aby móc kontynuować transformację i rozbudowę linii, wdrażać zrównoważone technologie lub oferować taryfy dostosowane do użytkowników – podkreślił.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.