Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Walencja zainwestuje ponad 800 mln euro w metro i lekką kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Walencja zainwestuje ponad 800 mln euro w metro i lekką kolej
fot. Pixelat, Domini públic, commons.wikimedia.org
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) zainwestuje do 2030 roku 840 milionów euro w rozbudowę sieci metra i tramwajów oraz pozyskanie nowego taboru. Program inwestycyjny obejmuje wydłużenie linii 11 i 12 oraz rozbudowę linii 3 o drugi tor, a także zakup 22 jednostek w celu wzmocnienia sieci w Alicante i Walencji.

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), operator kolejowy i tramwajowy w Autonomicznej Wspólnocie Walencji, zainwestuje łącznie 840 milionów euro do 2030 roku w rozbudowę sieci metra i tramwajowej w Metrovalencia i Alicante, zakup nowego taboru, modernizację infrastruktury, obiektów i sprzętu technicznego, renowację stacji i inne ulepszenia dla pasażerów, a także dokończenie prac po niszczycielskich powodziach DANA. Plan działania spółki publicznej na lata 2026–2030 został przedstawiony przez prezesa FGV, Carlosa Mazóna , wraz z ministrem środowiska, infrastruktury i terytorium, Vicente Martínezem Musem.

Ambitne plany Hiszpanów

Plan działania przewiduje 275 milionów euro na modernizację infrastruktury, obiektów i urządzeń technicznych, 240 milionów euro na rozbudowę sieci transportu publicznego, 185 milionów euro na zakup nowego taboru, 90 milionów euro na ulepszenia na stacjach dla pasażerów w zakresie dostępności oraz 50 milionów euro na dokończenie działań naprawczych po powodziach. Wszystko to, jak podkreślił Martínez Mus, minister środowiska, infrastruktury i terytorium, stanowi inwestycję na poziomie „ponad 455 tys. euro dziennie” w ciągu najbliższych czterech lat.

Program inwestycyjny ma na celu zwiększenie liczby użytkowników Metrovalencia o 15% do 2030 roku, z 91 milionów do 105 milionów rocznie. W przypadku tramwaju Alicante, z 20 milionami pasażerów, celem jest osiągnięcie 25% wzrostu liczby użytkowników, do 25 milionów rocznie. Celem, jak wskazał, jest osiągnięcie do 2030 r. wzrostu przepustowości usług o 15% w Metrovalencia, osiągając 105 milionów pasażerów rocznie, a także o 25% w TRAM Alicante d'Alacant, osiągając 25 milionów pasażerów rocznie. – To ambitny, ale poważny plan. Cele, które realizujemy, to dokończenie procesu odbudowy po powodziach spowodowanych niżem Dana, zwiększenie liczby dostępnych miejsc w Walencji i Alicante oraz ogólne wzmocnienie usług – przekazał Carlos Mazóna, prezes FGV.

Co dokładnie planują w Walencji i Alicante

Plan podzielony jest na sześć pakietów. Pierwszy z nich – modernizacja infrastruktury – obejmuje renowację najstarszych obiektów w Metrovalencii, takich jak tunele linii 1, 2, 3, 5, 7 i 9, dokończenie przejazdów bezkolizyjnych na odcinkach jednotorowych na odcinku Torrent-Picassent, rozbudowę zaplecza technicznego w Machado, modernizację systemów sygnalizacji i wyposażenia technicznego linii 1 i 2 oraz utworzenie nowego scentralizowanego centrum sterowania ruchem i systemu monitoringu.

Jeśli chodzi o zakup nowego taboru, to pod koniec przyszłego roku spodziewane jest włączenie do eksploatacji 22 nowych pojazdów lekkiej kolei wyprodukowanych przez firmę Stadler w celu wzmocnienia linii Metrovalencia i Tram. Plan obejmuje również „prognozę” zakupu nowych pociągów od 2029 r.

W kontekście stacji, pasażerów i dostępności, przeprowadzony zostanie remont stacji metra na liniach 1 i 2. Stacje naziemne zostaną zamknięte, a na stacjach Colón, Benimàmet i Les Carolines-Fira zainstalowane zostaną nowe systemy informacji pasażerskiej oraz nowe schody ruchome. W tym roku planowane jest jeszcze otwarcie pieszego łącznika między stacjami Xàtiva i Alacant w Walencji.

Plan obejmuje również dobudowę torów na części trasy linii 3 oraz budowę linii 11 i 12, które połączą obecną linię 10, która dociera do Miasta Sztuki Ciudad de las Artes i Nazaret, z nabrzeżem z jednej strony i szpitalem La Fe z drugiej. Projekt zakłada także opracowanie nowych projektów związanych z przeniesieniem pod ziemię tras metra w Paterna i Burjassot-Godella na odcinku Empalme – Pont de Fusta. Włodarze zamierzają także poprawić przepustowość tunelu między Alameda i Colón. Powstać ma także nowa stacja Torrent.

W Alicante sieć tramwajowa obejmie nową stację Central-Intermodal, dobudowę torów na linii Szpital Vila – Benidorm, rozbudowę sieci tramwajowej w Benidormie, przedłużenie przystanku Puerta del Mar, dobudowę torów na linii L'Albir – Altea, elektryfikację linii Benidorm Intermodal – Garganes oraz nowy przystanek Jesús Pobre – Pedreguer. W zakresie projektowym, przeanalizowane zostanie połączenie Dénia – Gandía oraz rozbudowa sieci na południe od Alicante.

Plan realny, ale potrzebne zewnętrzne środki

Minister środowiska, infrastruktury i terytorium, Vicente Martínez Mus, wskazał, że plan ten będzie „nowym kompasem” FGV na nadchodzące lata, obejmującym modernizację i rozbudowę sieci Metrovalencia i TRAM, co ma na celu oferowanie usług „które sprostają obecnym wyzwaniom i przygotują sieć transportu publicznego na przyszłość”. – Jesteśmy świadomi, że korzystanie z usług transportu publicznego rośnie – przyznał Vicente Martínez Mus. Podkreślił, że dokument ten jest „realistyczny” i gwarantuje „podstawowe i niezbędne inwestycje”, ale ostrzegł, że aby go ukończyć, „potrzebne są fundusze europejskie i współpraca rządu centralnego, aby zrealizować największe projekty”.

Przedstawiciel autonomicznego regionu Walencji zwrócił się ponadto do rządu centralnego z apelem o współpracę – Uzyskanie takiego wsparcia jest niezbędne, aby wszystkie inwestycje zostały zrealizowane na czas, aby móc kontynuować transformację i rozbudowę linii, wdrażać zrównoważone technologie lub oferować taryfy dostosowane do użytkowników – podkreślił.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKM Tychy wybrało dostawców dla nawet 32 autobusów

Komunikacja

PKM Tychy wybrało dostawców dla nawet 32 autobusów

Paulina Piziorska 05 grudnia 2025

Węgry. Do końca roku 400 nowych autobusów międzymiastowych

Komunikacja

Stadler dostarczy do Alicante i Walencji nowe tramwaje

Przestrzeń

Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10

Przestrzeń

Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10

Przemysław Farsewicz 21 maja 2022

Zobacz również:

PKM Tychy wybrało dostawców dla nawet 32 autobusów

Komunikacja

PKM Tychy wybrało dostawców dla nawet 32 autobusów

Paulina Piziorska 05 grudnia 2025

Węgry. Do końca roku 400 nowych autobusów międzymiastowych

Komunikacja

Stadler dostarczy do Alicante i Walencji nowe tramwaje

Przestrzeń

Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10

Przestrzeń

Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10

Przemysław Farsewicz 21 maja 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij