Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Ustce otwarto warte 46 mln zł centrum komunikacyjne. Są kontrowersje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-07-2021
Ostatnia modyfikacja:
06-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W Ustce po latach starań otwarto wielką inwestycję – warte 46 mln złotych centrum przesiadkowe obejmujące wyremontowany dworzec kolejowy i nowy dworzec autobusowy. Zmieniony wygląd całej okolicy zachwyca, ale pojawiły się również kontrowersje.

Starania o przebudowę dworca kolejowe w Ustce i jego okolic trwały wiele lat. Umowę na dofinansowanie budowy węzła przez samorząd województwa pomorskiego podpisano trzy lata temu, w lipcu 2018 roku. Początkowo miała kosztować 23 mln zł, ale ostatecznie wartość robót przekroczyła 44,4 mln zł, a całej inwestycji – 46,4 mln zł. Podniesiono też dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego - do 25 026 949, 23 zł.

Wielka inwestycja w Ustce

Wykonawcą było konsorcjum słupskich firm (lider - Sima). Budowa wydłużyła się - miała potrwać do września 2020 roku. Ostatecznie oficjalne otwarcie dworca odbyło się 26 czerwca 2021. W ramach inwestycji, kompleksowo wyremontowany został czterokondygnacyjny budynek dworca kolejowego, o łącznej powierzchni użytkowej 664 m2. Przywrócono mu także historyczny charakter, na dach powróciła charakterystyczna wieżyczka, a przy wejściu na zawisł zegar dworcowy. Powstał też nowy trzykondygnacyjny budynek dworca autobusowego, o łącznej powierzchni użytkowej 334m2. Posiada on instalację solarną do wody użytkowej oraz pompę ciepła do wody użytkowej. Oba budynki wyposażono w wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej oraz punkty dostępowe wi-fi, które zlokalizowane są także na terenie przyległym, min. na peronach.

Oprócz tego wybudowano 0,9 km ulic, pętlę autobusową z trzema peronami, stanowiska taksówek, parking kiss&ride, chodniki, ścieżki rowerowe oraz łącznie 258 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym 235 miejsc objętych systemem informacji o liczbie wolnych miejsc) i 5 miejsc postojowych dla autobusów.

Podczas oficjalnego otwarcia podkreślano, że do realizacji inwestycji doprowadził nieżyjący już burmistrz Jacek Graczyk. Ustawiono pamiątkową tablicę z napisem: "Transportowy węzeł integracyjny w Ustce im. Jacka Graczyka (1953-2020) Burmistrza Miasta Ustka w latach 2002-2006 i 2014-2020. Wizjonera, inicjatora wielu inwestycji, które zmieniły oblicze Ustki. W dowód uznania – mieszkańcy. Ustka, 2021”. - Węzeł to brzmi banalnie, a przecież chodziło o tę cześć miasta, która była niezwykle zaniedbana. Sen i marzenie Jacka Graczyka się spełniło - mówił marszałek Mieczysław Struk.

Czy należy zmuszać do przesiadek na węźle?

Po otwarciu nowego obiektu pojawiły się kontrowersje. Jedną z nich jest brak sprzedaży wszystkich biletów w kasach - na pociągi regionalne bilet trzeba kupić w automacie. Z kolei lokalny portal naszemiasto zwraca uwagę, że po otwarciu inwestycji istniejący od lat przystanek na ulicy Portowej, w centrum miasta został niespodziewanie zlikwidowany (a dokładnie zamieniony na jednokierunkowy i przeznaczony tylko dla komunikacji miejskiej, organizowanej przez powiat). Wcześniej dojeżdżały tu autobusy PKS Słupsk, Nord Express, Ramzes ze Słupska, teraz mają korzystać tylko z nowego centrum przesiadkowego.

– Po to powstał węzeł transportowy, żeby tam przenieść ruch. Mam wytyczne, żeby nie wpuszczać długich autobusów do miasta, bo to uciążliwość dla innych kierowców – tłumaczy portalowi Łukasz Krawczyk, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Ustce. – Na węzeł można podjechać komunikacją miejską albo rowerem, w końcu to węzeł przesiadkowy – dodał. Lokalny portal zwraca uwagę, że zachodnia część miasta całkowicie została odcięta od centrum w godzinach lub dniach, gdy autobusy miejskie nie kursują. 

Piotr Rachwalski, który w przeszłości kierował Nord Express, a obecnie jest prezesem PKS Słupsk uważa, że takie działania są przeciwskuteczne, bo zmniejszają, a nie zwiększają atrakcyjność komunikacji zbiorowej. – Niestety nie konsultowano tych rozwiązań z przewoźnikami ani z pasażerami. Na szczęście wszystko można jeszcze zmienić – to tylko kwestia organizacji ruchu. Mam nadzieję że zarówno linie miejskie jak i podmiejskie (Słupsk – Ustka) będą mogły znów korzystać z przystanku położonego bliżej centrum i plaży. Będziemy wnioskować o to ponownie do urzędu miasta – zapowiedział w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl.

Innego zdania jest Michał Szymajda, dziennikarz naszego portalu przez wiele lat związany z Ustką. – Decyzję miasta można zrozumieć. Przystanek przy Portowej znajduje się tylko kilkaset metrów od dworca. Prowadzi do niego ulica z ograniczonym ruchem, a żeby go obsłużyć trzeba objechać pętlę i wrócić na nowy węzeł przesiadkowy. To w praktyce powoduje, konieczność obsługi dwóch pętli, co wydłuży czas jazdy o kilka minut, także do zachodniej części Ustki – zauważa Szymajda dodając, że znacznie bliżej plaży, na nowy przystanek Ustka Uroczystko dojeżdżają pociągi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rusza przetarg na podziemną część dworca Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Rusza przetarg na podziemną część dworca Rail Baltiki w Tallinie

Witold Urbanowicz 20 listopada 2022

Pilawa z centrum przesiadkowym przy dworcu

Przestrzeń

Pilawa z centrum przesiadkowym przy dworcu

Redakcja/inf. pras. 09 listopada 2022

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Suwałkach

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Suwałkach

Witold Urbanowicz 05 grudnia 2022

Jedna, droga oferta na remont dworca Pierzyska

Przestrzeń

Jedna, droga oferta na remont dworca Pierzyska

Witold Urbanowicz 29 listopada 2022

Pozostałe z wątku:

Rusza przetarg na podziemną część dworca Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Rusza przetarg na podziemną część dworca Rail Baltiki w Tallinie

Witold Urbanowicz 20 listopada 2022

Pilawa z centrum przesiadkowym przy dworcu

Przestrzeń

Pilawa z centrum przesiadkowym przy dworcu

Redakcja/inf. pras. 09 listopada 2022

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Suwałkach

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Suwałkach

Witold Urbanowicz 05 grudnia 2022

Jedna, droga oferta na remont dworca Pierzyska

Przestrzeń

Jedna, droga oferta na remont dworca Pierzyska

Witold Urbanowicz 29 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5