Jak informują Tramwaje Szczecińskie, w ciągu ostatnich lat spada liczba wykolejeń tramwajów, co jest efektem gruntownej modernizacji torowisk na terenie całego miasta. Przewoźnik przypomina, że aktualnie ciągle trwają prace przy modernizacji kilku odcinków torów, choć w niektórych miejscach prace złapały znaczne opóźnienie.
W trakcie realizacji są obecnie 3 zadania związane z przebudową istniejących torowisk. W ramach Torowej rewolucji realizowane są dwa kontrakty - trwają prace na odcinku pomiędzy Dworcem Niebuszewo a Placem Żołnierza oraz na ulicy Kolumba i pętli Pomorzany, a następnie Powstańców Wielkopolskich. Dodatkowo działania nadzorowane przez SIM prowadzone
są także na Placu Zwycięstwa.Jak podkreślają Tramwaje Szczecińskie, spółka zdaje sobie sprawę, że tak duże inwestycje generują problemy zarówno dla kierowców jak i pasażerów, są uciążliwe i męczące, a w zapewnienia, że zmiany w harmonogramie są niezależne od miasta i wykonawcy trudno uwierzyć. O konkretnych przykładach podziemnych „niespodzianek” przewoźnik pisał już, tłumacząc główną przyczynę opóźnień, już kilkukrotnie.
Poprawa stanu torowisk jest jednak widoczna w statystykach. W 2022 roku w Szczecinie odnotowano zaledwie 14 wykolejeń - o 9 mniej niż w roku 2021. Ilość tego typu zdarzeń, związanych wprost ze stanem infrastruktury, z roku rok maleje i przedstawia się następująco: 2019 – 25 wykolejeń, 2020 – 22 wykolejenia, 2021 – 23 wykolejenia, 2022 – 14 wykolejeń. Zdarzenia te występowały głównie w miejscach, gdzie rozpoczęła się już lub rozpocznie niebawem modernizacja torowisk.
Wykolejenia powstają głównie z powodu złego stanu technicznego zwrotnic, krzyżownic (szczególnie zanieczyszczonych w okresie zimowym) i pękniętych szyn. Dlatego w Szczecinie prowadzone są tak istotne inwestycje w tę infrastrukturę. W ostatnich latach najwięcej wykolejeń miało miejsce na Placu Rodła, gdzie zakończyły się już prace, a także pod wiaduktem kolejowym na skrzyżowaniu ulic Kolumba i Dworcowej czy pętli Pomorzany, gdzie trwają obecnie roboty, prace w ramach tego zadania są znacznie opóźnione o
czym informowaliśmy w tym artykule.Przewoźnik przypomina, że w strukturach TS nieprzerwanie działają zarówno brygady torowe, jak i brygady pogotowia zajmujące się utrzymaniem bieżącym zwrotnic oraz wszelkimi pracami spawalniczymi i interwencyjnymi polegającymi na usuwaniu awarii zgłaszanych przez Centralę Ruchu, obchodowych i motorniczych. Brygady pogotowia pracują 24/h na dobę i natychmiastowo reagują na każdą usterkę. Łącznie o bieżące utrzymanie 120 kilometrów torów i ponad 250 zwrotnic dba około 50 osób.