Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Opolu nie chcą pasów rowerowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W Opolu nie chcą pasów rowerowych
Dohduhdah, lic. Wikimedia Commonspas rowerowy
W Opolu mają powstać nowe udogodnienia dla rowerzystów. Niestety, władze miasta nie biorą pod uwagę wyznaczania pasów rowerowych. Za namową oficera rowerowego wolą przekształcić część chodników w ciągi pieszo – rowerowe. Czy to dobre rozwiązanie?

W grudniu ubiegłego roku pod opolskim ratuszem odbyła się manifestacja cyklistów. Domagali się przeznaczenia 0,5% budżetu miasta (ok. 3 mln zł) na wydatki związane z infrastrukturą rowerową. Swój postulat argumentowali rosnącą liczbą zdarzeń z udziałem rowerzystów na terenie miasta. Przypomnieli także o nieuwzględnianiu obywatelskich wniosków związanych z inwestowaniem w drogi dla rowerów.

Pokłosiem manifestacji było złożenie przez wiceprezydent Opola Danutę Wesołowską deklaracji odnośnie stworzenia spójnego systemu tras. Danowska zapewniała, że widzi ogromne rezerwy dla stworzenia odpowiednich rozwiązań organizacyjnych w postaci pasów oraz dróg rowerowych. Jak wykorzystanie wymienionych wyżej rezerw ma wyglądać w praktyce?

Pasy zbyt rewolucyjne

Okazuje się, że stworzenia pasów rowerowych (czyli wydzielonych przy krawędzi jezdni przestrzeni dla rowerzystów) nie popiera opolski oficer rowerowy, Sławomir Szota. Przekonuje, iż tego rodzaju rozwiązania mogą przynieść więcej szkody, niż pożytku. Pasy postrzega jako rewolucję, na którą mieszkańcy Opola nie są gotowi – rower wciąż nie stanowi tam popularnego środka transportu. Dodatkowym argumentem przeciwko wyznaczeniu pasów ma być złość kierowców widzących, że odebrana im na rzecz cyklistów przestrzeń pozostaje niewykorzystywana.

Zdaniem oficera, nowe rozwiązania należy wprowadzać dopiero wtedy, kiedy mieszkańcy oswoją się z rowerami, a liczba miejskich cyklistów wzrośnie.

Świadomość transportowa – co ją kształtuje?

Czy przytoczone wyżej podejście ma sens? Niekoniecznie. Doświadczenia miast cechujących się znacznym udziałem rowerów w transporcie są nieco inne. To dobra infrastruktura przyciąga rowerzystów, a nie na odwrót. Żeby zwiększyć liczbę miejskich cyklistów, należy najpierw zapewnić odpowiednie warunki poruszania jednośladem. Udogodnienia muszą faktycznie być udogodnieniami. Jeśli nie zapewnią komfortu, bezpieczeństwa i odpowiedniej płynności komunikacyjnej, ruch rowerowy nie będzie się rozwijał.

Myślenie, że dobre rozwiązania można wdrażać dopiero po upowszechnieniu się roweru, prowadzi donikąd. Cyklistów nie przybędzie, dopóki nie będą mieli dobrej infrastruktury. Nikt nie stworzy infrastruktury, bowiem w mieście jest za mało rowerzystów. Błędne koło się zamyka. Taka sytuacja panuje w wielu polskich miastach. Jedynie te, które zdecydują się na inwestycję w porządne trasy i zrealizują je z odpowiednim rozmachem, mogą liczyć na zauważalny wzrost liczby użytkowników jednośladów.

Podobnie ma się sprawa z pasami rowerowymi. Polityka transportowa oraz działania związane z inwestycjami powinny w określony sposób kształtować rzeczywistość, nie poprzestając jedynie na biernym dostosowywaniu się. Jeśli opolscy decydenci będą unikać pasów rowerowych, możemy mieć pewność, że w stolicy opolskiego nigdy się nie przyjmą. Podobnie, jak nigdy nie rozwinie się ruch rowerowy. Wydzielanie niskiej jakości infrastruktury z chodników (nierozerwalnie związane przy tym z zabieraniem przestrzeni pieszym) raczej nie zachęci mieszkańców do zmiany środka transportu.

W Gdańsku, Wrocławiu czy Krakowie (gdzie ruch na jezdniach jest dużo większy) pasy się przyjęły, a rowerzyści z nich korzystają. Dlaczego – przy wsparciu odpowiednimi akcjami edukacyjnymi - miałoby się nie udać w Opolu?
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Roman Czubiński 16 września 2016

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Roman Czubiński 19 sierpnia 2016

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Roman Czubiński 16 września 2016

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Roman Czubiński 19 sierpnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5